Entrevista

Agustí López: “Una xerrada TED pot significar un canvi importantíssim en la teva vida professional”

Director del TEDxTarragona

5 min
Agustí López.

El TEDxTarragona celebrarà el 4 de maig al Palau Firal i de Congressos la seva desena edició. Amb el lema “Llegat”, es podrà assistir a onze xerrades i a un seguit d’activitats prèvies. Parlem d’aquesta dècada i de l’edició actual amb el director del TEDxTarragona, Agustí López.

Com coneix per primer cop les xerrades TED?

— No en tinc un primer record. Crec que va ser a internet, coincidint amb el boom de Facebook i les xerrades TED. Era el moment que les idees començaven a circular molt ràpidament. I després va ser al TEDxReus, el 2012. Vaig anar-hi com a assistent i allí vaig agafar més idea del que és un esdeveniment sencer. Aquesta va ser la llavor de “i per què no ho fem a Tarragona?”

Com comenceu a preparar aquest primer TED a Tarragona?

— Vaig buscar un petit nucli d’amics i companys, i vam començar a dissenyar-lo. Era el 2014. Al principi no és senzill, perquè has de demanar una llicència a Nova York i com que no estàvem en el seu ecosistema va tardar a arribar. No et donen el nom de la ciutat si ets una capital, tens un límit de gent assistent... Va costar una mica.

Primer no es deien TEDxTarragona.

— No, el primer nom va ser TEDxPlaçadelFòrum. Com deia abans, érem una capital i no ens donaven el nom de Tarragona. Reus no va tenir aquest problema. És una lògica molt americana. Has de fer dues edicions i que vagin bé i també anar a un esdeveniment internacional dels seus per demanar el canvi de nom i accedir a una llicència sense límit, que és el que tenim ara. Vaig anar a un TED Global a Ginebra, vam fer dos TED a Tarragona i vam demanar el canvi de nom.

L’equip és important per fer un esdeveniment TED?

— Totalment. De forma estable som entre deu i quinze persones. És veritat que no hi som tot l’any, sinó que nou mesos abans donem forma al concepte. Tot és voluntariat. Cap membre de l’equip, orador o artista ha cobrat mai cap euro.

Com escullen els oradors? Per exemple el primer any.

— El primer any vam fer la típica tria de noms. Va sortir bé de miracle.

Van tenir moltes negatives?

— Alguna. N’hem tingut més amb el temps. El fet de no pagar és una barrera. Hi ha persones, però, que coneixen els TED Talks i saben què signifiquen i el rendiment que poden treure d’una TED Talk publicada. Per a molta gent pot significar un canvi importantíssim en la seva vida professional, perquè passes a ser conferenciant. També hi ha gent que et diu que no perquè li fa molta por parlar en públic. Quan a un orador el convidem a participar li assignem dues persones de referència que l’ajuden en la preparació de la xerrada. Li expliquem el procés, que ha de garantir que el que es vegi a l’escenari respon al que s’havia encarregat. Hi haurà esborrany, assajos... un procés de preparació amb unes fites que han d’anar seguint.

Quan trieu els oradors, com equilibreu que n'hi hagi del territori i de fora?

— Sempre hem tingut la vocació de dir que són idees des de Tarragona per a Tarragona i que ser del territori no sigui ni una condició ni una obligació. També hauríem de definir que és territori, que és una conversa que ja hem tingut. Tarragona ciutat? Tarragona província? Catalunya? Intentem que hi hagi una representació més o menys local. Una persona de Catalunya per a nosaltres és local. I no té sentit portar una persona d’Àustria, per exemple, i que parli una llengua que no sigui el català o el castellà. Ja hi ha altres esdeveniments al món on poden anar. I també el tema del gènere. Hi ha d’haver un mínim del 40% i un màxim d’un 60% de cada un. Has de fer un esforç actiu, en clau de dona. Investiguem abans de comentar alguna cosa a algú. Mirem publicacions, vídeos...

I la llengua?

— Mai hem trobat la solució perfecta. Sempre tenim queixes en un sentit o un altre. La web, les xarxes i els correus estan en català, ens expressem en català, però posem oradors que s’expressen en castellà. La nostra audiència l’entén perfectament.

Quin és l’orador que els ha costat més de portar?

— No insistim si una persona ens diu que no. Si ens diu que no perquè aquell any no pot, l'hi preguntem en una altra edició. Hem tingut casos desagradables, de persones que s’han saltat els compromisos o no s’han presentat a l’esdeveniment. També hem tingut casos que, preparant la xerrada, s’han adonat que tot allò no tenia cap sentit.

I de qui heu quedat més satisfets de poder portar?

— El cas més sorprenent ha estat l’Andrea Vilallonga. La coneixíem i la vam convidar perquè tocava molt la imatge personal i encaixava molt aquell any. Va fer la xerrada i va anar molt bé. I després la van fer professora d’Operación Triunfo. Va ser brutal. El vídeo de la seva xerrada anava a 10.000 visualitzacions diàries. Ara en porta més d’1,8 milions. L’Andrea tornarà aquest any a participar en les activitats que fem al matí.

Els actes previs i paral·lels a les xerrades els han anat treballant aquests anys.

— Hem fet moltes històries. Les més sonades a escala internacional és que hem participat en dos countdowns, que és un projecte que té TED per lluitar contra el canvi climàtic. Es fan diferents accions i una és un experiment artístic. Convides una sèrie d’artistes durant 48 hores per crear una obra sobre els efectes del canvi climàtic. Aquesta obra queda lliure de drets per a qualsevol entitat del món que la vulgui utilitzar. El 2021 i 2023 ens van convidar a dit en una selecció de ciutats mundials. Tarragona vam estar amb Johannesburg, Moscou, Ciutat de Mèxic... El primer cop vam fer un màping dins la Torre del Pretori i la segona, a fora. Alguns cops hem fet premiers per presentar el TEDxTarragona en llocs emblemàtics de la ciutat. Aquest any, que el tema és “Llegat”, al matí farem una visió més individual de la persona. És un regal per a les persones que són més fans de TEDxTarragona. Farem tallers d’escriptura, d’imatge personal, il·lustració... enfocats a les habilitats diferents que necessites per fer arribar el teu llegat a la gent.

Quins oradors vindran enguany?

— Seran vuit adults i tres nens o nenes que han fet servir la metodologia TED per preparar xerrades. Tenen 9 i 10 anys. Entre els adults, la més coneguda és la comunicadora i guionista Natza Farré. També hi serà Gerry Garbulsky, que era l’organitzador del TED Rio de la Plata, que es fa amb 12.000 persones. És la persona de tot el món que ha vist més xerrades TED. No menys de 5.000. Farà una xerrada sobre l’impacte de les idees. També hi serà el periodista casteller Carles Cortés. Els castells tenen un llegat molt bèstia.

stats