Mobilitat
Societat14/10/2022

La xarxa TIB té més usuaris els primers 9 mesos del 2022 que tot el 2019

L’EMT de Palma no es recupera de la davallada pandèmica i romp la seqüència que culminà fa 3 anys, quan va assolir els 43 milions de passatgers

PalmaL’any 2022 passarà a la història de la mobilitat de les Illes Balears. Quan només s’han completat 9 mesos sencers, els 16,7 milions de passatgers que han fet servir el bus interurbà, el tren o el metro polvoritzen els registres de tot l’any 2019. Una fita que té en els busos el puntal principal, amb 12 milions de persones entre gener i setembre. Això, en bona part, és a causa de les millores en la gestió d’aquesta xarxa, una vegada s’ha completat la substitució del model de gestió aïllada de cada línia i s’ha apostat per un model integrat i coordinat. “Hi ha un abans i un després d’aquest procés, és evident, però també hem de tenir en compte que enguany hi ha una situació excepcional pel preu del combustible i l’increment del cost de la vida. Ara bé, allò important és que el transport públic ha respost davant una realitat complicada quan el ciutadà ho requeria”, explica el director general de Mobilitat del Govern, Jaume Mateu.

La realitat és que, tot i les crítiques per les deficiències que el transport públic té encara –avui dia esperar un autobús implica suportar el sol o la pluja, perquè no hi ha un trist para-sol en molts punts de les Illes–, la xarxa TIB ha guanyat 3,5 milions de passatgers des del 2015, una xifra que encara pujarà en acabar el 2022, quan es completi el còmput. A la tendència a l’alça de l’ús del transport públic s’hi afegeixen els descomptes d’almenys el 50% i, fins i tot, les bonificacions del 100% en el cas del tren que s’apliquen des de començaments de setembre. Pel que fa als joves, les dades són espectaculars, amb pujades d’un 70% en el nombre de targetes intermodals. “Crec que en podem estar orgullosos, perquè avui hi ha joves que ja han integrat la mobilitat amb el TIB com una part important de la seva normalitat; en coneixen les aplicacions, les línies, els horaris, i això fa que molts, encara que tinguin carnet de cotxe, estiguin avesats a emprar-lo i puguin triar sempre la millor opció”, conclou Mateu.

Cargando
No hay anuncios

Crida l’atenció també com els turistes s’han incorporat de manera massiva als busos del TIB entre pobles i ciutats. Si el gener d’enguany els passatgers d’aquesta modalitat no arribaren als 400.000, el mes de juliol es varen superar els 2 milions. En canvi, el tren es manté molt més estable al llarg de l’any.

Cargando
No hay anuncios

L’altra cara de la moneda és l’EMT de Palma, que, tot i recuperar parcialment els usuaris perduts durant el covid-19, la veritat és que ni de bon tros s’acosta als èxits del transport que gestiona el Govern. Amb 16,9 milions acumulats fins al juny (no tenen dades disponibles fins a setembre), el registre queda molt enfora dels 21 milions que va transportar el primer semestre de 2019, el darrer any amb activitat econòmica i ciutadana completament normal.

Fonts de l’empresa pública recorden que, malgrat que encara no s’han assolit els nombres prepandèmics, el camí és el de la millora, també qualitativa. “S’ha fet una inversió important, han arribat 100 busos nous i n’hem encarregat 65 més. A la vegada, s’han sumat 140 xofers nous des de 2019”, afirmen. Al Pla de mobilitat urbana sostenible, que marca les prioritats municipals fins al 2030, només es preveu un increment del 5% en el nombre d’usuaris del transport públic per a una reducció del 9% de l’ús del cotxe privat.