8-M Dia Internacional de les Dones
Societat 06/03/2023

El Me Too de les menopàusiques ja cotitza al mercat

En els últims anys ha aflorat un negoci d'empreses i productes naturals, en paral·lel a un augment de la recerca per buscar tractaments personalitzats

4 min
...
Dossier Menopausa: tot el que no sabem Desplega
1.
Ni velles ni asexuals: la menopausa en primera persona
2.
Tot el que has de saber sobre la menopausa
3.
El Me Too de les menopàusiques ja cotitza al mercat
4.
Més proteïnes, córrer o ballar: guia per a una menopausa saludable
5.
Una dona madura
6.
Persones que no s’espanten

BarcelonaLa menopausa també està sortint de l'armari després de segles atrapada en la intimitat per pudor propi i sobretot pel pes d'una cultura que considerava la fi del cicle reproductiu com "l'infern de les dones", en paraules del francès De Gardanne, que dos segles enrere va posar nom a aquesta etapa vital de grans canvis hormonals. 

Ara, però, bufen nous aires empesos per la progressiva arribada a la menopausa de les babyboomers i les primeres mil·lennials (només a Catalunya, un milió de dones), que continuaran actives laboralment uns quants anys. Les actrius Gwyneth Paltrow i Naomi Watts són la cara visible de les que ja no amaguen que han deixat enrere la regla i aprofiten la seva imatge per comercialitzar productes específics (des d'esprais fins a probiòtics i lubricants vaginals) de marca pròpia. La mateixa Michelle Obama va fer servir el potent altaveu del seu podcast per confessar la solitud amb què està passant els símptomes menopàusics per "l'escassa informació" sobre el tema. 

Estem en un moment inicial, però, com ho van fer la regla i la fertilitat, ara la menopausa es fa lloc en un mercat que l'any 2021 es valorava en 15.500 milions de dòlars, segons estimacions de Grand View Research. I la prova que és una tendència creixent –perquè les dones busquen alternatives als tractaments hormonals– és que els inversors de Silicon Valley hi estan abocant milions de dòlars per crear aplicacions i start-ups. És una branca més de l'anomenat negoci femtech, que en els últims anys viu un moment dolç, amb dones empoderades i amb ganes de viure plenament. El nínxol existeix, perquè com li passava a l'ex primera dama nord-americana, les joves no pensen en la menopausa i quan els arriben els símptomes algunes no saben què els està passant. Cristina Martínez i Mireia Roca van fundar a finals del 2021 Domma, una start-up nascuda només per "donar solucions" als canvis hormonals i d'humor i a problemes com la sequedat vaginal. "Volíem positivitzar la menopausa, la maduresa, perquè si als 45 o 50 anys tens la menopausa et queda mitja vida per viure".

Procedents de la direcció d'empresa i el màrqueting, les dues emprenedores han creat una gamma de "productes naturals", fruit de "la investigació i l'evidència científica" a partir de diversos estudis científics nord-americans. A banda, compten amb professionals de la ginecologia i la nutrició i amb terapeutes per guiar i" fer un acompanyament personalitzat" a les dones en una comunitat que bategen com "la que porta bé la menopausa". Asseguren que estan trencant motlles i que entre la seva clientela no només hi ha dones, sinó també parelles i fills que s'estan interessant i volen ajudar les dones a sentir-se millor.

"Que es faci negoci no em preocupa tant com que no es faci un control dels productes i, sobretot, que aquest negoci no vagi acompanyat de recerca", afirma Montse Roura, una pionera a parlar sobre la menopausa des del portal digital Ella y el Abanico, actiu des del 2010, que afirma que ha rebutjat ofertes d'inversors per aprofitar-se de la seva ascendència entre els milers d'usuàries que la segueixen per "posar la cara i vendre els seus productes" perquè l'únic interès que tenien, diu era "guanyar diners a costa de la salut de les dones però sense preocupar-se pel que la dona viu en aquest període".

A l'ombra d'aquest particular Me Too, perfils a les xarxes, webs, xerrades, llibres i fins i tot sèries trenquen silencis ancestrals, coincidint amb el revisionisme dels feminismes sense complexos i també amb l'última confirmació –la del covid– que la medicina ha ignorat les particularitats de la meitat de la població. Així, cada cop hi ha més grups de recerca que estudien l'impacte en la salut i el benestar de les dones i busquen com personalitzar l'abordatge dels símptomes de la menopausa per minimitzar els efectes indesitjats. El camí és llarg, perquè, com assenyala l'endocrinòloga Carme Valls, "falta investigació sobre què li passa al cos de la dona a partir dels 50 anys", ja que fins ara a la indústria no li ha interessat buscar explicacions i s'ha limitat a tractar la simptomatologia amb fàrmacs, com si deixar d'ovular fos una malaltia, o amb "cosmètics, perquè només els interessa l'aparença", assenyala aquesta especialista, autora de Mujeres invisibles para la medicina (Capitán Swing) i defensora d'introduir la perspectiva de gènere en la medicina.

Investigació en alimentació

Des de l'àrea de biotecnologia d'Eurecat, Francesc Puiggròs està en ple desenvolupament d'un estudi per trobar ingredients naturals que puguin ser eficaços per alleugerir els símptomes menopàusics o prevenir les malalties comunes a partir del moment que es deixa de menstruar. L'objectiu final és aconseguir "un patró nutricional personalitzat" per a cada dona, partint de la base –explica– que la "diversitat dels perfils hormonals demanen una aproximació diferent a cada cas".

Puiggròs afirma que el buit de recerca al voltant de les necessitats de les dones és evident, i relata com les 200 voluntàries que participen en aquest estudi explicaven "la solitud" amb què es van trobar al començar a sentir els símptomes, però sobretot "l'agraïment de ser escoltades i de poder tenir respostes". No serà fins a finals d'any que es disposarà de resultats d'aquesta anàlisi, i llavors el centre tecnològic decidirà si posa els coneixements adquirits a disposició de "les empreses que vulguin fer suplements alimentaris". Com bé diu Puiggròs, la investigació científica "és lenta i val diners", i alerta dels "enganys" que hi ha sota l'etiqueta comercial de beneficis per a la menopausa: "Ara per ara no hi ha cap ingredient, més enllà de vitamines i minerals de productes com verdures, que tingui un efecte demostrat que alleugereixi símptomes de la menopausa".

El portal de Roura suma milers de visites diàries, i ella té clar que avui en dia la menopausa ha perdut l'estigma i els tabús entre la població urbana, però recorda que encara persisteixen a les zones rurals. També diu que falta prevenció i que les dones "no s'amoïnen fins que no se'ls retira la regla". Per això celebra aquesta "febre d'or de la menopausa" que estem vivint, alhora que alerta de la necessitat d'implementar controls en el mercat i evitar que amb la menopausa es perpetuï la taxa rosa amb què s'han encarit els productes adreçats a les dones.

Dossier Menopausa: tot el que no sabem
Vés a l’ÍNDEX
stats