Salut

El Telèfon de l'Esperança ja rep contactes de nins de 13 anys

La creació del Xat de l'Esperança, que permet accedir al servei a través de WhatApp, ha permès arribar als més joves

ARA Balears
08/04/2025

PalmaEl nou servei del Xat de l’Esperança del Telèfon de l’Esperança ha aconseguit arribar a un segment de la població al que fins ara era difícil accedir. Des del mes de juny s’han atès 164 joves. La xifra, ha indicat el portaveu del servei, Lino Salas, “pot semblar petita, però s’ha de tenir present que els serveis només estava habilitat de les 18 h a les 24 h". Hi han contactat usuaris a partir dels 13 anys. De tots els que varen escriure al Xat, el 37% eren homes; el 63%, dones i el 65% tenia entre 13 i 25 anys. Els interessats a utilitzar el servei basta que cerquin a internet conecta.social, i els sortirà l’opció d’accedir a la conversa escrita o de telefonar. Un de cada quatre joves que va contactar va mostrar idees suïcides i la majoria dels usuaris estan més de sis hores emprant pantalles.

Cargando
No hay anuncios

Els problemes d'aquests adolescents estan relacionats amb crisis emocionals, com una ruptura sentimental, assetjament escolar o relacions conflictives de família, però sobretot criden més l'atenció les peticions d'ajuda per autolesions en moments d'ansietat i crisis suïcides. En aquestes circumstàncies, els voluntaris xategen amb aquests joves, els aconsellen i, en el cas que algun s'hagi autolesionat, se'ls convida a telefonar al 112 o la mateixa organització contacta amb els serveis d'emergència.

10 telefonades diàries

Pel que fa al recurs tradicional, el telèfon, es varen atendre 3.652 telefonades, una mitjana de 10 diàries, enfront de les tres que es registraven abans de pandèmia. El perfil més habitual de l'usuari és el de dona (56,87%), d’entre 46 i 76 anys(63%), casada, separada o viuda (55%), que pateix algun problema psicològic o psiquiàtric (34%), que pateix soledat o incomunicació (10,22%), depressió (7,42%), trastorn d’ansietat (6,63%) i conflictes en la relació familiar (5,3%)

Cargando
No hay anuncios

104 persones varen contactar per ideació, crisis o un acte de suïcidi en curs, enfront de les 40 d’abans de la pandèmia. Ara bé, s’ha registrat una important baixada en relació amb el 2023, quan varen telefonar 241 usuaris per aquest motiu. El Telèfon assegura que la baixada ha estat possible gràcies als diferents serveis que s’han posat en marxa a través d'entitats i administracions “en la prevenció i atenció, i que ja van tenint resultat”.

Un dels principals problemes que pateix el Telèfon és la manca de Voluntaris. Durant el 2014 se’n varen incorporar tres, però ho varen deixar set. “La majoria perquè eren grans, o per problemes familiars o de salut”, ha indicat la presidenta, Maria Antònia Mateu. Ara com ara, hi ha 28 voluntaris en actiu i 20 persones en fase de formació. Durant la campanya de captació organitzada al setembre, amb el suport de la Fundació La Caixa, varen assistir a les xerrades 60 persones, 16 de les quals varen començar el procés de formació per por d'atendre els usuaris amb les eines necessàries.