Mobilitat
Societat 18/12/2022

“Tard i malament”, però que es faci el tramvia de Palma

Presenten 58 al·legacions al projecte estrella de mobilitat del Govern, que reformularà el transport a Ciutat i que la societat considera necessari per entrar en el segle XXI

4 min
“Tard i malament”, però que es faci el tramvia de Palma

PalmaCom encaixa un tramvia en una trama urbana que ha anat creixent i que ja té unes dinàmiques pròpies en matèria de mobilitat que costarà molt canviar? Idò “tard i malament”, conclouen les entitats de la societat mallorquina que han presentat al·legacions al projecte de tramvia de Palma. Però de la lectura de les principals argumentacions que s’inclouen en les 58 propostes d’esmena que s’han presentat al projecte estrella del Govern, se’n desprèn també una idea: que es faci com abans millor. Perquè endarrerir-lo més tan sols complicarà la mobilitat i deixarà Palma fora del que avui dia ja es considera una norma a les ciutats importants d’Europa: tenir un transport regular amb un alt nivell d’intensitat que connecti el centre amb l’aeroport.

Durant dècades, la pressió dels lobbies del taxi i del transport discrecional, que passaven pena de perdre negoci, va aconseguir que passassin els anys i que Palma, tot i tenir un dels aeroports amb més trànsit d’Europa a l’estiu, s’hagués de conformar amb el taxi privat i una línia de bus, mentre que bona part de les ciutats modernes disposen de solucions de mobilitat del segle XXI.

Segons la documentació que ha aportat el Col·legi Oficial d’Arquitectes de les Illes Balears (COAIB), el projecte del tramvia té suport, però també es lamenta que arribi amb manca de coordinació entre les diferents actuacions que s’han de fer en matèria de mobilitat. Els arquitectes demanen que s’aprofiti aquest projecte per “analitzar el transport urbà de manera coordinada amb la resta de mitjans terrestres” i que es consideri la necessitat d’una remodelació en profunditat que “minimitzi els desplaçaments en cotxe”.

El tramvia sortirà del Llevant en direcció al Molinar per aquest punt.

L’Ajuntament de Palma també presentarà al·legacions al tramvia. La regidora de Model de Ciutat, Habitatge i Sostenibilitat de Palma, Neus Truyol, admet que “el projecte arriba tard” i que, efectivament, no serà fàcil integrar-lo. “Però estam determinats a fer-ho com abans millor”, afirma. És evident que ens obliga a adaptar els accessos, alguns carrers, a fer canvis en les configuracions del transport públic actual, però no podem perdre ni un minut més. Palma ha de tenir un mitjà de transport públic constant i eficient que uneixi la ciutat amb l’aeroport”, sentencia. Cort encara prepara l’adaptació a aquest projecte emblemàtic que porta dècades de retard i que “ens obligarà a transformar una mica la mobilitat”. “Hem de pensar que serà en positiu. Hi haurà algunes línies de bus que s’hauran de modificar i també hi haurà aparcaments dissuasius –sobretot a la zona del Molinar­– per tal que s’hi pugui deixar el cotxe i entrar al centre en transport públic”, apunta Truyol.

La circulació del tramvia per les Avingudes de Palma al llarg del trajecte entre la plaça d’Espanya i la primera línia de la mar no genera complicacions quant a disponiblitat d’espai, però “obligarà a replantejar el trànsit, els accessos a diferents carrers i també la connectivitat amb la resta de transport públic, així com els carrils bici”, continua. Així i tot, la regidora considera que “hem d’afrontar aquest repte, perquè el tramvia conviu a moltes ciutats amb altres modalitats de transport, i aquí també serem capaços de fer-ho”. “Els veïns han d’estar tranquils, perquè serà una passa endavant i no perdrem res del que tenim ara”, assegura Truyol.

En la mateixa línia s’expressa el GOB en les seves al·legacions. Malgrat criticar alguns aspectes del projecte, coincideix amb altres entitats que el tramvia “ens farà entrar en el segle XXI en matèria de transport i mobilitat”. “Ja era hora”, assegura la portaveu, Margalida Ramis. Una de les crítiques fa referència a l’excessiu retard, com passa també amb el tren de Llevant. “Es parla de mobilitat col·lectiva, s’anuncien projectes i es debaten però, a l’hora de la veritat, el que hem fet com a societat durant mig segle és adaptar-nos al cotxe privat”, diu Ramis. Pels ecologistes, el principal problema del tramvia és el consum de sòl rústic en el tram que hi ha al Molinar. En concret, el projecte preveu la creació d’un parc tramviari amb flotes, instal·lacions i serveis de suport, que consumiran un grapat d’hectàrees que “tenen un gran valor paisatgístic, amb cases rurals, molins i murs de pedra seca, així com sòl fèrtil”. “Ens preocupa la consideració de terrenys poc valuosos”, asseguren els ecologistes, que demanen alternatives per a aquestes instal·lacions en comptes de consumir terrenys valuosos.

Les al·legacions critiquen que la manca de planificació ha provocat que fer “encabir” un tramvia suposi haver de limitar el trànsit, consumir sòl rústic i altres efectes secundaris que es podrien haver estalviat si s’hagués apostat per tenir un transport públic a l’aeroport quan se’n va començar a parlar. Els arquitectes recorden que ni tan sols el Pla de Mobilitat Sostenible de Palma (PMUS) s’ha coordinat amb aquesta intervenció tan important, fet que preocupa especialment, perquè “les Avingudes recullen un gran trànsit de bicicletes i en el projecte de tramvia el carril bici queda relegat en molts trams”. Tampoc no s’ha tingut en compte que la plaça d’Espanya i les Avingudes, així com els edificis que les componen, són un àmbit declarat Bé d’Interès Cultural, “protecció que sembla que no s’ha considerat”, alerten. Per tot plegat, reclamen al Govern que revisi el projecte del tramvia i que redueixi la quantitat d’asfalt que es preveu a l’entorn de la línia ferroviària, ja que l’ascens de la temperatura requereix un tractament vegetal per tal d’evitar el que es coneix com a ‘illa de calor’, i més ara amb els efectes del canvi climàtic.

Ara toca que el Govern analitzi les al·legacions. “Hi donarem resposta i mirarem quin és l’encaix que tenen”, afirma el director general de Mobilitat, Jaume Mateu. Ecologistes, arquitectes i entitats dedicades al patrimoni coincideixen que aquest projecte s’ha de millorar. Però, a diferència del que ha ocorregut amb el tren de Llevant, “no se’l pot ajornar ni un minut”.

Els tres ponts del trajecte per creuar l’autopista

El trajecte del tramvia de Palma planteja la necessitat d’adaptar el trànsit rodat a les zones especialment ocupades pel cotxe, com les Avingudes (punts 1, 2 i 3) i a l’interior de la barriada del Molinar (6, 7 i 8). Altres elements que encara no estan del tot clars són els ponts sobre els quals circularà aquest mitjà de transport quan travessi l’autovia de l’aeroport (entre el punt 5 i el 6)i quan la torni a creuar en el tram cap a l’aeroport de Palma (14), amb l’impacte visual que impliquen. A més, hi ha experts que consideren necessari construir un tercer pont, en aquest cas per accedir a la plataforma de sortides de l’aeroport (16), però es podria estalviar gràcies a les escales mecàniques.

stats