Aeroport
Societat 04/02/2024

Son Sant Joan, deu mesos per damunt del milió de passatgers

Us oferim un balanç analític de les dades de trànsit que ha donat l’aeroport de Palma el 2023, un any en què tots els mesos, exceptuant el de juny, han estat els més elevats de la història

Josep Pons
6 min
El trànsit de passatgers a l’aeroport de Son Sant Joan no atura de créixer, i estableix nous rècords any rere any.

PalmaDe març a desembre, un mes darrere de l'altre, passen per l'aeroport de Palma més d'un milió de passatgers. Aquesta és una de les fites de l'any 2023, una vegada el gestor aeroportuari Aena ha publicat les dades completes dels moviments de viatgers a Son Sant Joan durant el darrer exercici. Si anys enrere es remarcava cada vegada que, mensualment, s’arribava al passatger número un milió, a Palma ara ja es registra aquesta xifra durant 10 dels 12 mesos de l'any. Només gener (859.000) i febrer (906.000) continuaren l’any 2023 per sota d'aquesta barrera psicològica, mentre que aquest mes de desembre passat ja va entrar en aquest exclusiu club, amb gairebé 1.040.000 passatgers.

Després d'un Fitur on s'ha abordat el debat sobre la capacitat turística de les Illes Balears, les xifres d'Aena del 2023 posen damunt la taula que ja s'ha superat del tot la crisi de la covid que va afectar els desplaçaments de persones especialment els anys 2020 i 2021. Així, Son Sant Joan va tancar el 2023 amb un rècord històric de passatgers (31,1 milions), gairebé 1,4 milions més que el 2019 (29,7 milions), any que en matèria turística es considera com el darrer de normalitat prepandèmica.

Una altra dada significativa és que excepte juny cada mes ha estat el més elevat de la història en termes quantitatius. És a dir, que no només el conjunt del 2023 ha estat històric, sinó que tots els mesos han crescut respecte dels registres del 2019, tots excepte juny, que 'només' va ser el segon amb més trànsit de la història (3,8 milions de viatgers, encara que només són 46.000 manco que el juny del 2019). En tot cas, aquest creixement no és igual al llarg de tot l'any. Fa anys que a les Balears es parla de dos conceptes com la desestacionalització i l'allargament de la temporada. El primer podria implicar també baixar el nombre de turistes a la temporada alta (un fet que amb les dades actuals encara no es pot certificar), mentre que el segon voldria dir incrementar sobretot les dades de viatgers de final de primavera i principi de tardor.

Pel que fa a la desestacionalització, evidentment els mesos més forts del 2023 foren els centrals de l'estiu: tant juliol com agost fregaren els 4,4 milions de passatgers mensuals (curiosament al juliol hi hagué 6.000 passatgers més que a l'agost). Són les xifres més altes mai no registrades a Son Sant Joan, la qual cosa vol dir que es mou més gent que mai a l'aeroport de Palma en aquests dos mesos de ple estiu. De fet, si exceptuam els anys anòmals de la covid (2020 i 2021), des de l'any 2017 els mesos de juliol i agost superen els quatre milions de viatgers mensuals. Per tant, no sembla encara que existeixi una tendència minvant respecte del nombre de viatgers en ple estiu.

Distribució de passatgers de Son Sant Joan per mesos

En canvi, si s'analitza el creixement mes a mes d'aquest darrer any respecte del 2019, sí que sembla haver-hi una tendència d'allargament de la temporada, una intenció de continuar viatjant encara que no coincideixi cent per cent amb els mesos clàssics de les vacances estivals. És cert que juliol i agost creixen un 4,1% i un 2,1%, respectivament, però els mesos que registren creixements molt notables de passatgers són els immediatament anteriors i posteriors al que tradicionalment coneixem com a temporada alta: abril va registrar un increment d’un 8,6% (217.000 passatgers més), maig va pujar un 7,5% (240.000 passatgers més) i, sobretot, octubre va creixer un 12,4% (362.000 passatgers més). L’octubre del 2022 ja havia estat extraordinari (va superar per primer pic la xifra dels tres milions de viatgers), però al 2023 va continuar la progressió i no quedà tan lluny de moure tants de viatgers com el mes de maig. De fet, ara la forquilla de viatgers a Mallorca durant mig any (entre maig i octubre) s’ha comprimit una mica i ‘només’ oscil·la entre els 3,3 i els 4,4 milions de viatgers mensuals.

Creixements percentuals

Queda clar que en xifres absolutes de passatgers els majors increments van ser a l'octubre, maig i abril. Però si s’observen els creixements des d'un punt de vista percentual, novembre i desembre també van incrementar molt les dades respecte del 2019.

La comparació amb una forquilla més àmplia també serveix per valorar un possible allargament de la temporada turística (tot i tenir en compte que la covid va suposar una aturada aproximada de tres anys pel que fa al sector). El 2013, entre juny i setembre es concentrava el 56,7% dels moviments de passatgers de tot l'any a Son Sant Joan; el 2023, tot i que durant aquests quatre mesos ara hi viatgen 3,5 milions més de passatgers, els moviments de viatgers de juny a setembre respecte del conjunt de l'any van disminuir fins al 52,8%, la qual cosa suposa una reducció d’un 6,9%. És a dir, encara que en una dècada el nombre de viatgers s'ha incrementat durant la temporada alta en més d'una quarta part, el pes relatiu dels mesos d'estiu fort en el conjunt de l'any ha perdut una mica de rellevància.

I, evidentment, passa el contrari pel que fa als vuit mesos restants de l'any (de gener a maig i d'octubre a desembre). El 2013 la temporada mitja i baixa representava el 43,3% dels viatgers totals anuals i ara en suposa el 47,2%, la qual cosa suposa un increment d’un 9%. I tot això tenint en compte que el nombre de passatgers en aquest període s'ha incrementat gairebé un 50%.

Aena elabora amb regularitat previsions i estimacions de tota mena. Algunes de les més importants figuren a l'anomenat Document de Regulació Aeroportuària (DORA II 2022-26), aprovat pel Consell de Ministres el setembre de 2021. Quan va elaborar aquelles previsions, el gestor aeroportuari advertia que “persisteix la incertesa sobre quan i en quin grau s'assolirà la recuperació completa dels nivells d'activitat del sector, però s'espera que es consolidi abans de la finalització d'aquest quinquenni regulat”. I en el cas de Palma, va vaticinar que el trànsit aeri no tornaria a nivells prepandèmics fins al 2026, i que fins i tot llavors no els superaria. De fet, va preveure 29,4 milions de passatgers a Palma l'any 2026, 1,7 milions menys que els registrats ja tres anys abans, ara, a final del 2023.

Aena difon dades a la baixa

Aena va fer una estimació molt a la baixa a Palma i a la immensa majoria dels grans aeroports estatals, excepte els dos més grans, Madrid i Barcelona. Curiosament, aquests dos aeroports varen tancar el 2023 encara lluny de les previsions d'Aena per a l'any 2026, però no és el cas de Màlaga, Alacant, Gran Canària, Tenerife Sud, València, Eivissa, etc. Tots han superat ja les expectatives per al 2026 i han experimentat, com Son Sant Joan, un veritable boom viatger.

El DORA és l'instrument bàsic que defineix les condicions mínimes necessàries per garantir l'accessibilitat, suficiència i idoneïtat de les infraestructures aeroportuàries d'Aena. I el moment en el qual es va elaborar el DORA II, a Mallorca estava més viu que mai el debat sobre les obres d'ampliació que volia escometre el gestor aeroportuari a Palma. Davant les pressions rebudes per entitats públiques i ciutadanes, Aena va argumentar que l'aeroport només era la porta d'entrada de turistes i que la construcció de milers de metres addicionals (amb una desena de nous fingers inclosos) era per garantir un servei de qualitat als passatgers.

Sou mensuals de passatgers de Son Sant Joan de 2023 respecte 2019

Aena ha assegurat aquests darrers anys que en cap cas s'està debatent la necessitat d'elevar el nombre màxim d'operacions que l'aeroport pot atendre per hora (actualment, 66 vols). Però també és cert que al DORA recollia que la capacitat aeroportuària anual de Son Sant Joan (prèvia a les obres actuals) era de 34 milions de passatgers amb una capacitat a la terminal de 12.300 passatgers per hora (“amb un nivell de qualitat del servei i confort apropiat”).

Els fets són que el 2023 ja s'han superat els 31 milions de passatgers amb uns increments repartits amb diferent intensitat al llarg de tot l'any; els mesos de juliol i agost de 2023 van ser els que Aena considera els 'millors' de la història a Son Sant Joan, i dia 29 de juliol de 2023 es perfila com el dia amb més viatgers de la seva història a Palma. Aquell darrer dissabte de juliol varen passar per l'aeroport mallorquí 164.901 viatgers, cosa que superà en un 1,5% el registre més elevat del 2019 (3 d'agost).

És a dir, l'aeroport continua acollint cada vegada més gent, tant en xifres absolutes com en dies concrets; en definitiva, més pressió sobre les seves instal·lacions i sobre l’illa. S'estira la temporada per davant i per darrere, però els mesos forts d'estiu continuen batent rècords. A aquest ritme, quina pot ser la xifra de passatgers a Palma l'any 2026? Una pista: el 2019 (abans de la covid), Aena havia previst gairebé 33,9 milions de passatgers a Son Sant Joan per l'any 2025. Era, en certa manera, una manera de vendre la necessitat d’executar les obres d'ampliació a l'aeroport.

stats