Prohibeixen l'ús comercial d'amarraments particulars als ports autonòmics de les Balears
PortsIB recorda que els punts d’amarrament assignats a embarcacions privades no es podran utilitzar amb finalitats econòmiques
PalmaEl Govern ha dictat una resolució per impedir que els amarraments concedits per a l'ús particular als ports de gestió autonòmica es puguin utilitzar amb finalitats lucratives, com ara el lloguer turístic d’embarcacions privades. La mesura s’adopta davant l’entrada en vigor de la resolució estatal que permet a embarcacions d’esbarjo privades canviar temporalment el seu ús a comercial, i en exercici de les competències exclusives que ostenta la comunitat autònoma sobre el domini públic portuari.
La resolució estableix de manera clara que qualsevol ús comercial d’aquests amarraments suposa una infracció greu, que comporta l’obertura d’un expedient sancionador i la caducitat immediata de l’autorització.
Els amarraments base als ports de gestió directa tenen la finalitat de mantenir un equilibri entre amarraments socials i amarraments lucratius. Per això, utilitzar amarraments socials per fer-ne un ús lucratiu suposa desvirtuar-ne la finalitat.
Ports de les Illes Balears (PortsIB), dependent de la Conselleria de la Mar i del Cicle de l’Aigua, subratlla que el model balear d’ordenació portuària distingeix clarament entre usos particulars i comercials, ja que impliquen afectacions i necessitats diferents, sovint incompatibles. Aquesta diferenciació permet preservar l’equilibri entre l’activitat nàutica, la seguretat de les instal·lacions i la protecció de l’entorn litoral.
Es mantindran els controls
Des del Govern s’insisteix que la resolució estatal publicada al BOE el 22 de juliol no altera el marc jurídic autonòmic ni pot imposar-se sobre les condicions d’ús establertes en els títols d’ocupació de PortsIB. Per això, es mantindran els controls i la tutela sobre l’ús dels amarraments per garantir que es destinen exclusivament a la finalitat per a la qual van ser concedits.
Paral·lelament, i amb l’objectiu de reforçar el control sobre els ports autonòmics en règim de gestió indirecta, PortsIB ha sol·licitat a les entitats concessionàries que presentin, en un termini màxim de deu dies, una proposta provisional de distribució dels amarraments segons el seu ús. S’hauran de diferenciar clarament els destinats a embarcacions d’ús particular i els reservats a activitats professionals, especificant en aquest cas si es tracta de xàrter nàutic o de transport marítim no regular.