Emergència social

Primera condemna als 'cobradors del frac' d'Endesa: "La lluita ha valgut la pena"

Un jutjat sentencia, en primera instància, contra els mètodes intimidatoris i amenaçants d'una empresa que reclamava deutes per a l'elèctrica

3 min
Yolanda Peregrín llegint la sentència que li dona la raó contra els 'cobradors del frac d'Endesa', al seu domicili de Barcelona.

BarcelonaAssegura sentir-se com una David que ha vençut Goliat. “La lluita ha valgut la pena”, diu satisfeta Yolanda Peregrín, al conèixer que un jutjat penal de Barcelona ha condemnat dos directius i una treballadora de DPS Consulting (ara Pares Seixa), un despatx jurídic contractat per Endesa per reclamar els deutes de clients fent servir mètodes que, segons la sentència, inclouen la “intimidació” i “coaccions”. Una mena de cobradors de frac dels deutes a la gran elèctrica. En el cas de Peregrín, en una trucada del juliol del 2020, una operària de l’empresa es va fer passar per funcionària dels jutjats i la va amenaçar dient-li que si no pagava els 2.300 euros que devia li embargarien tots els béns i comptes al seu nom. La dona va aconseguir enregistrar la conversa, que ha estat clau per a la condemna, que encara es pot recórrer a l’Audiència de Barcelona i, per tant, no és ferma.

La sentència que signa la magistrada del jutjat penal número 18 de Barcelona condemna a un any i vuit mesos de presó l’administrador i la directora general de Consulting i a sis mesos a la treballadora que va fer la trucada amenaçadora. Segons la resolució, els dos responsables de l’empresa havien “ideat un sistema” en què a través d’un “guió” preestablert els gestors de la companyia havien de seguir un determinat procés de reclamacions: primer, un operari feia una trucada per notificar l’existència del deute als clients i informar-los de com es podia satisfer. En cas que no hi hagués reacció, una segona “trucada especial” ja apujava el to i de les bones formes es passava a “mitjans legalment proscrits”, escriu la jutgessa.

La trucada va fer que Peregrín entrés en pànic, per la por que li tallessin la llum o li embarguessin els estalvis. “No tant per mi, sinó perquè jo vivia amb menors d’edat”, explica. Confia que la sentència marqui un punt d’inflexió en els mètodes que fan servir aquests cobradors del frac amb persones vulnerables com ella que tenen “voluntat de pagar”, però no poden abonar el deute. Finalment, gràcies als serveis socials va aconseguir que Endesa, que diu que mai li havia reclamat el deute, li oferís el bo social, una tarifa reduïda destinada a usuaris amb pocs ingressos.

Tot i la satisfacció per la sentència, Peregrín està “decebuda” perquè la condemna sigui contra tres persones físiques i no contra l’empresa en qüestió. “Sort de l’APE (Aliança contra la Pobresa Energètica), que em va ajudar”, proclama. “La condemna demostra que Endesa i les elèctriques són grans, però que es pot lluitar contra elles i guanyar tenint la raó i les proves”, conclou.

Endesa es defensa

Des d'Endesa han destacat que la companyia no està present en la causa judicial i han apuntat que no serà fins que hi hagi una condemna ferma que "actuarà amb conseqüència" respecte a la seva vinculació amb la companyia qüestionada, ja que l'elèctrica segueix un procediment intern molt clar per evitar, precisament assenyala, "pràctiques inapropiades" com la intimidació o la coacció, que assenyala la resolució i que estan penades. Després de la trucada jutjada, l'elèctrica afirma que ha imposat "controls a totes les trucades" que fan aquests cobradors a través d'un mecanisme d'intel·ligència artificial per garantir que s'ajusten a la legalitat i als seus propis mètodes. En aquests sistemes s'hi registren les trucades i, a través de filtres amb paraules clau preestablertes, es detecten aquestes pràctiques delictives.

Per a la portaveu de l'APE, Maria Campuzano, la sentència "marcarà un abans i un després" en la lluita contra la "impunitat" d'aquestes pràctiques que "assetgen i intimiden els més vulnerables". L'activista s'ha felicitat que la jutgessa validi "sense cap mena de dubte" el testimoni de la treballadora segons el qual feia servir mòbils amb número ocult, als quals canviava la targeta SIM cada sis mesos, i que no registrava les trucades, i per això afirma que Endesa "ja no té excuses" per continuar subcontractant la gestió dels seus deutes amb l'empresa.

stats