MEDI AMBIENT

El parc del Trenc tindrà un 40% menys de cotxes

Comença la construcció de l’aparcament de na Barralina vora ses Covetes

Aquest estiu la pressió del trànsit sobre el Parc Natural del Trenc- Salobrar es reduirà un 40%. La propera temporada turística, la zona de ses Covetes disposarà d’un aparcament nou. Un espai de 15.000 m2 en el cornaló dels camins públics de Can Buscaneta i sa Barrala Nova (conegut com na Barralina) ha de donar cabuda a un màxim de 487 vehicles. Dels 1.500 que arribaven a l’indret (1.000 al pàrquing de na Tirapèl i 500 a l’estacionament de devora el nucli urbà de ses Covetes i la zona ORA) es passarà a un màxim de 887: 400 a na Tirapèl i 487 a na Barralina.

El Govern, seguint el pla de gestió marcat, ha invertit 168.000 euros en l’expropiació de la parcel·la per al nou pàrquing i destina 485.000 euros perquè se’n faci l’adequació. Dimecres es feia el replanteig i s’autoritzava el desbrossament de vegetació de la finca pública.

Amb aquest nou espai d’estacionament, l’Ajuntament s’ha compromès a anul·lar la zona blava del camí municipal i principal accés al poble de ses Covetes. En total, s’eliminen 150 places. A canvi, la Conselleria de Medi Ambient li cedeix la gestió de l’estacionament nou, amb la finalitat de no perdre els ingressos que li reportava l’aparcament regulat durant la temporada turística.

El nou aparcament públic alleujarà la càrrega de trànsit que fins ara suportava un entorn que, des de l’estiu de 2017, gaudeix del màxim grau de protecció. L’aparcament públic se suma al pàrquing privat de na Tirapèl, amb capacitat autoritzada de 400 vehicles, segons la Llei 2/2017, de 27 de juny, de declaració de Parc Natural maritimoterrestre es Trenc-Salobrar. Entre els dos aparcaments, sumaran 887 places.

La Llei de parc natural preveu la possibilitat d’un tercer espai per a vehicles al costat de sa Ràpita. En total, l’entorn del parc podria acollir un màxim de 1.500 vehicles, entre els tres aparcaments que marca la normativa. Però el Govern autonòmic actual no preveu habilitar aquest tercer aparcament, segons el director general d’Espais Naturals i Biodiversitat, Miquel Mir.

El pàrquing de na Barralina es troba a un 1,4 quilòmetres de l’entrada a la platja del Trenc des de ses Covetes. Per dur-hi els visitants, hi haurà un bus de connexió entre ambdós punts i es mantindrà el bus llançadora de sa Ràpita-es Trenc, que també tindrà aturada a na Barralina. “El nombre de freqüències el marcarà la Conselleria de Territori i Mobilitat, que és la que en té les competències, i també serà aquest departament el que decidirà si es posa un bus exclusiu que connecti l’aparcament amb la platja”, explica Miquel Mir.

L’Ajuntament habilitarà un vial per a vianants de metre i mig d’amplada des del nou aparcament fins al nucli de ses Covetes. “En eliminar-se la zona blava, queda espai suficient al camí per permetre la circulació de vehicles i autocars, a més del carril per a vianants”, assegura el batle de Campos, Sebastià Sagreras.

Un PORN encara verd

Un dels reptes que té la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca és la redacció d’un Pla d’Ordenació de Recursos Naturals (PORN) del parc del Trenc-Salobrar. La Llei de declaració de parc natural, que entrà en vigor el juliol de 2017, preveu un termini de dos anys per concretar les línies de gestió de l’espai natural. Emperò, segons Mir, “tot i que ja es té un esborrany del pla, difícilment es podrà aprovar en el que queda de legislatura”. A hores d’ara, hi ha la direcció del parc i dues biòlogues treballant en la redacció del PORN, però haurà de ser el govern que surti de les properes eleccions el que aprovi el PORN, segurament ja fora de termini. “Hem de tenir en compte que es Trenc-Salobrar és el parc amb més pressió humana en una franja litoral de tres quilòmetres i hem partit de zero”, explica Miquel Mir.

“L’objectiu que haurà de tenir continuïtat en el futur, per tal de conservar una platja esdevinguda imatge idíl·lica de Mallorca, ha de ser no sols frenar la regressió que pateix des dels anys 70, sinó també emprendre accions que ajudin a recuperar-lo, perquè és possible”, conclou el director general de Parcs Naturals. La reducció del nombre de vehicles que podran accedir al parc suposa, en principi, un fre a la massificació que ha estat patint un entorn natural molt fràgil.

EDICIÓ PAPER 18/05/2019

Consultar aquesta edició en PDF