Segregació escolar
Societat 29/02/2024

Una empenta contra la segregació: famílies s'organitzen per portar els fills a escoles d'alta complexitat

L'oferta de grups singulars permet assegurar la plaça i és una opció disponible a tot Catalunya

4 min
Alumnes de l'escola Sant Ignasi de Manresa jugant al pati.

Manresa"Per què sempre fem moure els alumnes vulnerables i mai els benestants?". Aquesta és una pregunta que, formulada de diverses maneres, es repeteix habitualment quan es parla del greu problema de segregació escolar que encara afecta Catalunya. Fins ara, sempre s'ha intentat "repartir" els alumnes en situacions de vulnerabilitat per tal que els centres escolars tinguin el mateix tipus de composició social que el seu entorn, però ara, a Manresa s'està fent el contrari gràcies a la iniciativa d'un grup de famílies. Des de fa pocs anys hi ha famílies ordinàries –que no tenen problemes de vulnerabilitat social o econòmica– que han començat a escolaritzar els seus fills en centres d'alta complexitat.

Un dels centres que ha viscut aquesta experiència és l'escola Sant Ignasi. "Vaig venir a les portes obertes i em va agradar molt el projecte. Jo tenia molt clar que volia que el meu fill vingués aquí i vaig animar altres pares de l'escola bressol perquè vinguessin a conèixer l'escola i no es quedessin només amb el que deia la gent", explica Alba Gallardo. La seva estratègia va ser un èxit i aquest curs el seu fill ha començat I3 en aquest escola acompanyat de sis companys més de l'escola bressol.

Tot i que els motius darrere aquesta decisió són diversos en funció de la situació personal de cada família, des del curs passat la normativa de preinscripció contempla una mesura més perquè les famílies optin per aquesta opció que ajuda a combatre la segregació escolar. És el que es coneix com a oferta de grups singulars que, bàsicament, consisteix a fer que famílies ordinàries puguin agrupar-se i fer una reserva de places conjunta per a escoles d'alta complexitat sense passar pel filtre de les llistes i el patiment de la preinscripció. D'aquesta manera s'intenta fer que les escoles de zones més vulnerables tinguin un alumnat socioeconòmicament més variat i, a canvi, les famílies ja saben que al centre on aniran els seus fills hi haurà altres famílies que coneixen. "El teu fill ja no comença de zero l'escola en un espai nou i sense conèixer a ningú i tu com a mare també saps que ja coneixes algunes de les famílies" detalla Gallardo.

Amb aquesta mesura que poden sol·licitar tots els pares i mares de tots els municipis de Catalunya, el curs que ve a Manresa hi haurà una cinquantena de famílies ordinàries que apostaran per anar a una escola o institut d'alta complexitat. Un fenomen que també es viurà a Vic amb un grup de famílies d'infantil i un grup de secundària.

El grup de mares d'infantil i secundària que han optat per l'oferta singular a Manresa.

No ser "l'ovella blanca"

Més enllà dels beneficis personals, aquesta mesura també dona més seguretat a les famílies que s'impliquen en la lluita contra la segregació escolar. "L'eina dona un plus de tranquil·litat a les famílies que pateixen per si el seu fill acaba sent l'ovella blanca o l'únic català de la classe", descriu el regidor d'ensenyament de Manresa, Pol Huguet. Tot i això, Huguet explica que sempre es fa un advertiment molt clar a les famílies que opten per aquesta opció. “Un cop l'alumne ha entrat al centre és igual que qualsevol dels altres i no es distingeix si ve d'un grup singular o si és vulnerable, per tant, que les famílies s'inscriguin juntes no vol dir que tots aquests infants vagin junts a la mateixa classe", aclareix.

Aquest detall també s'ocupen d'explicar-lo les famílies que, després de l'èxit del curs passat, aquests dies abans de les preinscripcions estan anant a les llars d'infants i a les escoles per explicar com són algunes de les escoles i instituts d'alta complexitat que hi ha a Manresa. Una de les mares que fa aquesta tasca de divulgació és la Yuslemis Valdés, que també va apostar per aquesta opció. "Jo no vull que el meu fill estigui només amb gent d'aquí, vull que es relacioni amb gent de tot arreu perquè aquesta és la realitat. Ha de saber que hi ha més cultures", reivindica. Al seu costat, Gallardo afegeix: "És prioritzar que l'escola no sigui una bombolla amb una realitat molt diferent de les que es pot trobar al parc".

Tot i ser una mesura per lluitar contra la segregació, l'opció de crear grups singulars també ha servit a algunes famílies per anar al centre on volien. És el cas de la Noemí Costa, que amb la remodelació de les zones educatives que s'ha fet a Manresa, precisament per lluitar contra la segregació escolar del municipi, va veure com a la seva filla no li tocaria anar a l'Institut Lacetània. "A mi m'és igual que sigui d'alta complexitat, és l'institut del barri i, per tant, el nostre centre de referència", insisteix. Finalment, la seva filla començarà l'ESO a aquest centre perquè Costa ha animat altres famílies per apostar per aquest centre d'alta complexitat manresà i així assegurar-se la plaça com a grup singular. Una de les mares que Costa ha convençut és la Lídia Orellana que assegura que aquesta mesura és un win-win per tothom: "Nosaltres volem anar a aquest centre, però això també és una manera que entri oxigen nou a l'institut. Al final la segregació és un problema que hem de resoldre entre tots i nosaltres estem disposats a intentar-ho", defensa.

stats