Un megacreuer al dia a Palma, l'acord històric al qual han arribat el Govern i les navilieres

Les Illes es converteixen en la primera destinació de l'Estat a aconseguir un compromís d'aquest tipus

Diversos creuers en el Port de Palma.
ARA Balears
20/12/2021
3 min

PalmaA partir de l'any que ve només podrà arribar un megacreuer al dia al port de Palma. Aquest ha estat l'acord històric al qual han arribat a Hamburg (Alemanya) el Govern balear i les principals navilieres del món que operen a les Illes Balears. D'aquesta manera, les Illes es converteixen en la primera destinació de l'Estat a aconseguir un compromís d'aquest tipus, que serà efectiu ja el 2022, quan el port de Palma rebrà un 14,5% menys d'escales que el 2019.

L'acord s'ha produït després de dos anys de negociacions i contactes constants entre totes dues parts i després d'una reunió a la qual han assistit, per part del Govern, el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, Iago Negueruela, i la directora general de Turisme, Rosana Morillo, mentre que per part de les navilieres hi han estat presents els màxims responsables de CLIA, Costa Cruceros, MSC Creuers, TUI Cruises, Royal Caribbean i Marella Cruises.

Totes dues parts han destacat la importància d'aquest acord de col·laboració per fixar un límit sostenible en les arribades al port de Palma, atès que serà efectiu ja a partir de 2022. L'acord implica que l'any que ve només arribaran en el mateix dia a Palma un total de tres creuers, i només un d'ells podrà tenir una capacitat superior als 5.000 passatgers. És a dir, el 2022 únicament coincidiran a Palma el mateix dia un megacreuer i dos vaixells més de menor grandària, la qual cosa suposarà ja una reducció efectiva en el nombre d'escales que es traslladarà també al nombre de visitants.

D'aquesta manera, l'any que ve arribaran al port de Palma 460 embarcacions amb capacitat per a més de 500 passatgers, enfront de les 538 que ho varen fer el 2019, un 14,5% menys. Si es compta el total de vaixells, inclosos els d'una capacitat inferior als 500 passatgers, les escales previstes per a l'any vinent seran 518, enfront de les 594 del 2019, la qual cosa suposa també una reducció d'un 13%.

L'Executiu ha explicat que es tracta d'un acord per als pròxims cinc anys i, malgrat que les reserves d'atracament al port de Palma del 2022 estan ja majoritàriament sol·licitades i concedides, tant el Govern com les navilieres han pactat també, amb vista a l'any que ve, fixar una sèrie de dies exceptuats en aquest acord, que seran menys de 20, respectant així les escales ja signades.

Només en aquestes jornades podran atracar un màxim de quatre vaixells, després que des del sector s'hagi fet un esforç per reprogramar les seves operacions per complir amb les directrius. A més, recull que el 2023 ja no hi haurà dies exceptuats, per la qual cosa no es podrà excedir el nombre màxim de creuers per dia pactats. Així mateix, l'acord recull que no es podran superar en cap cas els 8.500 creueristes diaris en còmput setmanal a Palma, de manera que les arribades hauran de ser sempre inferiors a aquesta quantitat.

Negueruela ha celebrat l'acord i ha destacat que "suposa fixar per primera vegada un límit real a l'arribada de creueristes a Palma, fet que no hauria estat possible sense la voluntat del sector". El conseller ha apuntat també que l'acord no es limita únicament a les arribades, sinó que abasta aspectes mediambientals. Concretament, ha explicat el Govern, el sector intensificarà el seu treball en tots els aspectes relacionats amb el 'Blue flag', l'esforç que fan per millorar els estàndards mediambientals i la sostenibilitat.

Segons l'Executiu, una vegada tancat l'acord entorn de les arribades, totes dues parts s'han donat un termini per establir les mesures mediambientals que acompanyaran aquest compromís, les quals es presentaran de manera conjunta en les pròximes setmanes.

stats