Societat 17/05/2022

La cursa per limitar l'entrada i la circulació de vehicles a les Balears

Formentera ja regula el nombre de cotxes que entren a l'illa i Menorca i Eivissa estan a mig camí, però Mallorca encara no ha fet cap passa ferma

5 min
Centenars de cotxes estacionats en un aparcament de Mallorca.

PalmaS’acosta l’estiu, la quantitat de vehicles que circulen per les Balears continua cridant l’atenció i alguns punts que connecten amb Palma ja comencen a ensumar la saturació viària. Mallorca espera per a aquesta temporada turística uns 75.000 cotxes de lloguer, gairebé un 43% menys que abans que començàs la pandèmia, segons dades de l’Agrupació Empresarial de Lloguer de Vehicles amb i sense Conductor de les Balears (AEVAB). Per complir els objectius establerts per la Llei de canvi climàtic i transició energètica, així com per afavorir el benestar dels residents, Formentera ja disposa d’una legislació pròpia que permet a la institució insular limitar l’entrada i la circulació de vehicles. Menorca preveu competències similars en la seva proposició de llei de Reserva de la Biosfera i Eivissa està consensuant un esborrany per sol·licitar el mateix. Mallorca, en canvi, s'acull a una petició de Podem que sol·licita que les institucions insulars facin el necessari per complir el que estipula la llei.

Imatge d'arxiu de cotxes de lloguer.

Aquestes passes no són casualitat, ja que la llei estatal de canvi climàtic del 2021 estableix que els municipis de més de 50.000 habitants i els territoris insulars hauran d’adoptar, abans del 2023, mesures de mitigació per reduir les emissions contaminants, entre les quals s’inclou la possibilitat de marcar un límit de vehicles. “Davant la proximitat de la data límit”, el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic ha elaborat recentment un projecte de reial decret que estableix els requisits mínims que han de complir les propostes de cada territori.

El 2018, el Govern ja va redactar el Pla director sectorial de mobilitat, on exposava que, pel que fa als cotxes de lloguer, la principal mesura que podrien adoptar les Illes per evitar la saturació és la limitació de la capacitat d’accés. “Es podrà determinar un nombre màxim de cotxes de lloguer que poden accedir a una zona concreta en funció de l’impacte mediambiental i la capacitat d’aparcament”, assenyala el document. “Tant Mallorca com la resta d’illes podrien fer el mateix que Formentera, una llei específica per a cada illa que limiti el nombre de vehicles que hi entren i hi circulen”, remarca el director general d’Energia i Canvi Climàtic, Pep Malagrava.

El cas de Formentera

Formentera és l’illa més avançada en aquest aspecte. El gener del 2019 el Parlament va aprovar una llei insular que permet a l’administració formenterenca limitar i regular la circulació a les seves carreteres. Tres anys després d’aquesta aprovació, el nombre de vehicles baixarà enguany un 12%, amb una previsió d’arribar a un 16% menys el 2023. Per gestionar-ho, l’illa disposa d’una pàgina web on han de registrar-se els vehicles que vulguin circular per Formentera entre el 15 de juny i el 15 de setembre, diu el conseller insular de Mobilitat i Territori, Rafael González.

Per dur-ne un control, hi ha càmeres que llegeixen les matrícules i detecten els vehicles que no s’han registrat. “El 2021 vàrem posar unes 1.000 multes”, indica González. Davant aquestes limitacions, el que fa la institució és potenciar la mobilitat sostenible i compartida. De fet, els usuaris de bicicletes han pujat un 70% des del 2019 i aquest estiu esperen tenir 49 taxis, 11 més que el 2021. “A Formentera abans estaven atabalats i ara estan encantats”, assegura el president de l’AEVAB, Ramon Reus. En la seva opinió, es tracta d’una cosa que es podria fer a totes les illes i amb la qual tant els ciutadans com els empresaris estarien d’acord. “No es pot fer negoci per sobre dels ciutadans”, defensa.

La resta d’illes

Si bé l’Estat determina com a data límit el 2023 per a l’establiment de zones de baixes emissions, Mallorca és l’única illa que encara no ha fet cap passa ferma en la limitació d’entrada i circulació de vehicles. El conseller de Mobilitat i Infraestructures, Iván Sevillano, que remarca que parla com a membre de Podem en el Consell de Mallorca i no com a conseller, assegura que demanarà als seus socis de govern que s’iniciïn les negociacions per definir l’entrada i la circulació de vehicles a l’illa. “Creim que és compatible no posar en risc el sector, però no ens podem acostumar a batre tots els rècords en matèria de turisme sense posar cap mena de límit”, adverteix Sevillano.

En aquest sentit, cal destacar que, encara que la petició de Podem insta les institucions insulars a complir els objectius marcats per la llei estatal, de moment sembla que totes han fet públic o han començat a elaborar un pla menys el Consell de Mallorca.

Cotxes s'embarquen en un ferri per arribar fins a Formentera.

De fet, en el cas de Menorca, la proposició de llei de Reserva de la Biosfera, aprovada recentment i que es tramitarà al Parlament, preveu que, d’alguna manera, el Consell tingui potestat per regular l’entrada de vehicles a l’illa. “Hi ha una disposició addicional en què s’explica que la institució insular haurà d’aprovar un reglament en el qual es prevegi que, anualment o bianualment, es pugui regular aquesta entrada”, explica el conseller insular de Medi Ambient i Reserva de la Biosfera, Josep Juaneda. A partir d’aquí, i d’acord amb un informe que s’està elaborant per indicar la càrrega que pot suportar el seu territori, l’autoritat menorquina haurà d’estipular la temporalitat d’aquesta limitació i el màxim de vehicles permesos, no sols de lloguer, sinó en general. “Hi ha algunes excepcions. Per exemple, una família resident pot entrar a l’illa amb un cotxe i que no comptabilitzi, però a partir del segon cotxe ja sí que es té en compte”, assenyala el conseller menorquí.

Per una altra banda, Eivissa ja ha elaborat un esborrany que indica la càrrega viària que ha estat suportant l’illa durant els darrers anys. A final de l’estiu passat, la institució va plantejar el debat i el Govern li va demanar un plus de justificació. Per poder obtenir aquesta informació, ha estat necessari consultar la Direcció General de Trànsit, la Inspecció Tècnica de Vehicles, els ports, les estacions que mesuren la contaminació atmosfèrica... “Ha estat molt complicat reunir totes les dades”, assegura el conseller insular de Gestió del Territori, Infraestructures Viàries i Lluita contra l’Intrusisme, Mariano Juan. Ara, estan parlant amb les patronals i entitats per consensuar el diagnòstic, que els permetrà proposar les mesures necessàries. “No es tracta de prohibir l’entrada de cotxes a l’illa, sinó de tenir eines que ens permetin, si ho consideram convenient, regular durant un temps determinat l’entrada de certs vehicles, no necessàriament de tots el tipus”, subratlla.

stats