La innovació balear, a la conquesta del Mobile World Congress

Una quinzena d’empreses i ‘start-ups’ de les Illes participen al MWC i al 4YFN i presenten les seves novetats tecnològiques, amb la idea de fer negoci i d’“inspirar-se” en la IoT, l’‘Smart City’ i les big data

DONAR VISIBILITAT I fomentar el negoci de les empreses de base tecnològica de les Balears i, per altra banda, posicionar les Illes com l’espai idoni perquè emprenedors i empreses del sector tecnològic s’hi instal·lin, particularment al ParcBit de Mallorca i al CentreBit Menorca. Aquests han estat els objectius principals de la presència d’una quinzena d’empreses, start-ups i institucions públiques de l’arxipèlag que, per primer cop, han estat representades aquesta setmana al Mobile World Congress (MWC) de Barcelona gràcies a un estand conjunt. “Hem aconseguit posar les Balears en una fira que és un referent internacional. Intentarem que aquesta iniciativa tingui continuïtat en successives edicions; seria un llàstima aturar una oportunitat com aquesta”, ha explicat Josep Lluís Pons, director general d’Innovació i Recerca de la CAIB, en el transcurs de la celebració del congrés.

A BANDA D’AQUEST espai conjunt de les Illes Balears, l’empresa menorquina Mabrian Technologies ha ocupat també un estand propi, en aquest cas com a guanyadora del I Premi a la Innovació Turística de l’Euroregió en el marc del Travel Innovation Hub. Mabrian ha desenvolupat una plataforma pionera en l’anàlisi de dades turístiques (big data ) provinents de diferents fonts que permet identificar, mesurar i predir dinàmiques turístiques globalment. L’empresa ofereix als seus clients intel·ligència de mercat i dades objectives, segmentades segons les necessitats de cada moment i enfocades a facilitar la presa de decisions tant operatives com estratègiques. Mabrian col·labora amb grans destinacions turístiques de tot el món i ha establert aliances amb partners de referència internacional com Travelport, Mastercard, PhoCusWright i MMGY, entre d’altres. Al llarg dels quatre dies de duració del congrés, l’estand de l’empresa menorquina ha tingut una gran afluència de visitants. “Hem rebut propostes del sector privat per aplicar la nostra tecnologia i hem fet negoci tant per captar possibles ‘partners’ com clients”, segons admet amb satisfacció Santi Camps, CEO i fundador de Mabrian. Respecte de “l’aparador” que globalment suposa el Mobile, considera que “és molt impactant, tant per les seves dimensions com per la repercussió internacional, i perquè segurament s’està convertint no només en una fira de mòbils, sinó en una fira de tecnologia, de big data i d’internet de les coses”. Les explicacions de Santi Camps a l’ARA Balears coincideixen amb la visita d’una vintena de persones que s’amunteguen just davant de l’estand de Mabrian en un tour sectorial organitzat, en aquest cas, per l’Agència Catalana de Turisme.

UNA ALTRA EMPRESA especialitzada en tecnologia del turisme, la mallorquina Hotelinking, visita el MWC per primer cop gràcies a l’estand conjunt de les Balears, que han compartit start-ups i institucions de les illes. Xisco Lladó és el desenvolupador principal de Hotelinking i puntualitza que ha vingut al congrés “per tenir una visió global del que passa a fora de Mallorca i per estar al dia de les tendències dels avenços tecnològics. En concret, estic prenent nota d’aspectes relatius a la internet de les coses, les xarxes intel·ligents i la connectivitat dins dels hotels”. Lladó encara precisa més: “He vingut amb l’objectiu de trobar empreses de desenvolupament perquè a les Balears, i en general en tot Espanya, n’hi ha poques”, es lamenta. Hotelinking està formada per 28 persones, i ha passat d’una cartera de 100 hotels a quasi 800 hotels només en els darrers dos anys i s’ha convertit en el software “preferit” del sector hoteler. Ara mateix, Hotelinking és una plataforma automatitzada de màrqueting directe i de fidelització de clients per al sector hoteler; una eina que “captura” les dades dels usuaris dels hotels i després les exporta automàticament. Això serveix perquè els establiments augmentin la fidelització, la reputació i el branding. Encara més que això, Hotelinking està posant a l’abast dels hotelers unes eines “d’una manera intel·ligent i subtil -apunta Lladó- amb la captació de dades mitjançant els àmbits de compra dins dels hotels”.

AL MOBILE WORLD Congress s’han desplaçat entitats públiques com la Fundació Bit, encarregada del disseny i l’execució de les estratègies i polítiques públiques d’innovació i desenvolupament tecnològic, i Ibetec, l’entitat pública empresarial de telecomunicacions i innovació de les Illes Balears. L’empresa de telecomunicacions amb seu al ParcBit Wireless DNA (WDNA) ha estat l’única de les Illes que ha destinat un pressupost específic per fer negoci a través de l’estand de les Balears. José Mañas, CEO de l’empresa, diu que “per a nosaltres ser aquí -referint-se al MWC-, sobretot amb una presència física i amb un estand, implica un salt qualitatiu molt important. Fins ara havíem vingut com a visitants, però enguany esperam generar negoci, no només de l’àrea de telecomunicacions, sinó també en meteorologia”. Mañas creu que “no ser a Barcelona podia haver generat dubtes en els nostres clients; per això venir ha estat una qüestió de confiança i de prestigi, a més de negoci”. Afegeix que les novetats que es presenten al Mobile també els han servit “com a font d’inspiració perquè a la internet de les coses no hi pots anar sol, hem de generar un ecosistema per formar part d’una solució integradora per tal d’oferir un servei global”. Argumenta que l’ Smart City és tan gran que tothom ha de formar part “d’alguna cosa més o ser la solució d’alguna cosa”. Dit d’una altra manera, es tracta de ser compatible els uns amb els altres i de poder tenir negoci en diferents llocs.

ALTRES EMPRESES I start-ups tecnològiques balears presents al Mobile han estat Mark Site, Omniaccess, eTravelTag, Hyalos.es, Localicer i les menorquines Mybooking, Arrendart i Link Gestió del Coneixement. També hi han participat institucions com la UIB, TIC Mallorca i GSBIT. Antoni Matamalas és el director tècnic d’Omniaccess, un proveïdor de serveis d’internet per a iots privats i creuers oceànics i de riu. “Hem vingut a Barcelona per trobar-nos amb proveïdors de satèl·lits i estructures mòbils i poder fer feina d’una manera més rapida i condensada”, explica sobre la visita al congrés. A part de proporcionar-los connectivitat via satèl·lit, l’empresa també dissenya xarxes per a iots de nova construcció i dona suport integral a tots els seus clients, des d’ajudar el capità d’un iot amb un problema de correu electrònic a gestionar tota la xarxa d’infraestructures de comunicacions dins un creuer. “Nosaltres donam un servei de telefonia mòbil als nostres clients i ens ha anat molt bé conèixer les novetats que podem aplicar en aquest tipus de serveis”, explica Matamalas. Respecte del 5G, vaticina que “fa anys que se’n parla, però fins que no veiem coses tangibles i que arribin a la gent encara passaran un o dos anys més”.

PEIO OIZ, DIRECTOR d’innovació de Mark Site, coincideix que el 5G és “l’estrella tecnològica” del congrés, “però també ho són el recull de dades i les aplicacions de la intel·ligència artificial que possibiliten nous models de negoci”. Aquest emprenedor conta que no és el primer cop que visita el Mobile, però enguany ha vingut més preparat que mai, “tenint en compte que és el que volia veure, ja abans d’arribar, però obert a sorpreses, com per exemple en el cas de la robòtica, que ha evolucionat molt respecte del darrer any”. Sobre la diferència entre el MWC i el 4YFN, Oiz considera que en el primer “ningú no t’ofereix res, només cal observar; al 4YFN, en canvi, tothom s’acosta per explicar-te el seu projecte i així l’intercanvi entre emprenedors és molt més efectiu des del primer moment”. Mark Site és una empresa dedicada al màrqueting digital i a la innovació per crear “juguetes tecnològiques” -en un sentit metafòric, segons la definició d’Oiz- per cobrir processos de les empreses del sector hoteler i per donar serveis i “enriquir” l’experiència dels seus clients.

EL FÒRUM 4 Years From Now (4YFN), que ha congregat més de 1.000 emprenedors i 700 start-ups de tot el món a la fira de Montjuïc de Barcelona, ha acollit la final del concurs Miro in Cube, en què vuit joves de Mallorca han presentat els seus projectes davant un jurat internacional. L’objectiu d’aquest concurs ha estat presentar idees de negoci per al llançament de solucions innovadores vinculades al turisme sostenible. Unes setmanes abans es va fer una hackató de 56 hores, un concurs d’idees a contra rellotge que va tenir lloc simultàniament en tres incubadores: UPVD in Cube de Perpinyà, Emprenbit-ParcBit de les Illes Balears i al Canòdrom de Barcelona. Finalment, el concurs Miro in Cube s’ha resolt en el marc del 4YFN i l’ha guanyat el projecte Haiku, ideat a Barcelona. Els projectes desenvolupats al Parc Bit també han estat ben considerats pel jurat internacional i rebran el suport i l’assessorament de la Fundació Bit per continuar la seva maduració cap a un model de negoci validat.

A LA FASE del concurs celebrat a les Balears, el primer lloc el va obtenir Miombos, una idea de Yusef Chaib Hassan i Selene Suau per posar en marxa un ‘market place’ internacional de productes sostenibles que faciliti el consum responsable de les empreses de turisme i restauració. A la presentació de cinc minuts feta per Yusef i Selene davant el jurat i el públic del 4YFN, els dos varen deixar clar que volem posar en pràctica “una mena d’Amazon, però amb productes sostenibles i estudiant molt detingudament de què estan composts, on s’han fet i quina mà d’obra hi ha intervingut, per després posar-los a la pàgina web”. Miombos s’ha donat un termini de sis mesos per cercar recursos i poder preparar un producte viable mínim amb el qual sortir al mercat. De moment, i com a premi per haver guanyat la hackató de les Balears, tindran la possibilitat d’ocupar la incubadora del Parc Bit durant un any i 10.000 euros de dotació en serveis. Yusef i Selene conceben un model de negoci que alhora sigui compatible amb el respecte del medi ambient: “Quan la gent pensa en sostenibilitat quasi sempre ho fa en relació amb els vehicles elèctrics o per canviar un tipus d’energia, però nosaltres pensam que el concepte ha d’anar molt més enllà: des del moment en què el turista entra per la porta de l’hotel, on no hauria d’haver-hi plantes de plàstic, ni paper que no hagi estat reciclat... i així un gran nombre de coses que cal tenir en compte perquè la sostenibilitat està per tot”, apunta Selene Suau.

EDICIÓ PAPER 24/03/2019

Consultar aquesta edició en PDF