‘Informe semanal’ torna al ‘prime time’

L’espai de reportatges ha passat un any relegat a la matinada i l’audiència se n’ha ressentit

Albert Castellví Roca
13/09/2014

BarcelonaEl nou director de Televisió Espanyola, José Ramón Díez, ha trigat només dos mesos a corregir una de les decisions més polèmiques que havia pres la cadena durant el mandat del seu antecessor, Ignacio Corrales: enviar Informe semanal a la franja de matinada. Díez, que va prendre possessió del càrrec el 30 de juny, va anunciar el dia 1 d’aquest mes al FesTVal de Vitòria la seva intenció de fer tornar el programa al prime time dels dissabtes, la ubicació que ha ocupat durant la major part dels seus més de 40 anys d’història, però no va fixar una data per al canvi. Finalment serà avui mateix quan l’espai reaparegui a la franja de màxima audiència -a les 22.00, just a continuació de la segona edició del Telediario -, després d’onze mesos relegat a la mitjanit.

El canvi d’horari, però, anirà acompanyat d’una reducció considerable de la durada del programa, que fins ara durava prop d’una hora i a partir d’avui, segons la graella que ha fet pública TVE, disposarà només de 30 minuts. Això comportarà, a més, que, en comptes dels quatre reportatges per setmana que s’oferien fins al juny, es mantinguin els tres de l’estiu. Per estrenar aquesta nova etapa, Informe semanal emetrà avui una peça sobre el banquer Emilio Botín, mort dimecres; una altra sobre la Diada -per presentar-la, la cadena parla d’“una societat dividida davant d’un futur incert” i posa al mateix nivell les “manifestacions a favor i en contra” del “desafiament sobiranista impulsat pel govern català”-, i una tercera sobre la Madrid Fashion Week.

Cargando
No hay anuncios

Crisi d’audiència

Des de l’arribada de Leopoldo González-Echenique al capdavant de Radiotelevisió Espanyola, el juliol del 2012, i el nomenament de Julio Somoano com a cap d’informatius de TVE, Informe semanal ha sigut objecte de diverses polèmiques per la poca imparcialitat d’alguns reportatges i per les pressions que ha denunciat el consell d’informatius. Això va anar acompanyat d’un descens d’audiència significatiu: dels 1,4 milions d’espectadors que tenia aproximadament durant la temporada 2011-2012 va passar a poc més d’un milió el curs següent. Enmig d’aquesta situació, la cadena va decidir traslladar el programa al late night dels dissabtes des del 5 d’octubre de l’any passat, per deixar lloc en prime time al concurs musical Uno de los nuestros, que va quedar lluny de ser un èxit d’audiència.

Cargando
No hay anuncios

Això va acabar d’enfonsar les xifres de l’espai de reportatges, que durant l’últim any s’ha situat a l’entorn dels 500.000 espectadors a tot Espanya, amb quotes que rondaven el 4%. Només en una ocasió va reaparèixer a la franja de màxima audiència: va ser el 7 de juny, amb motiu de l’anunci d’abdicació de Joan Carles I, i va doblar el seu share habitual.

El trasllat del programa -el segon més longeu del món entre els del seu gènere- en un horari marginal va aixecar molta polseguera dins i fora de la redacció, però la direcció defensava que d’aquesta manera es podia arribar a un públic més específic. Per la seva banda, el periodista català Ramon Colom, exdirector de TVE i d’ Informe semanal, admetia l’any passat en declaracions a l’ARA que li semblava una “bajanada” aquesta nova ubicació, però argumentava que mantenir-lo al prime time del dissabte tampoc no era una bona decisió. Ell apostava per les tardes de diumenge, dissabte al vespre -abans del Telediario - o una nit d’entre setmana, i en tot cas remarcava que l’espai necessitava “alguna cosa més que xapa i pintura”, perquè el format pràcticament no ha canviat gens en 40 anys.

Cargando
No hay anuncios

La nova direcció de TVE no ha fet cas d’aquestes reflexions i ha retornat el programa al seu horari de tota la vida sense introduir-hi cap retoc: mantindrà el format -amb un reportatge menys per setmana-, el continuarà presentant Olga Lambea i Jenaro Castro en continuarà sent el director.

Canvis als informatius del cap de setmana

Cargando
No hay anuncios

Els Telediarios de La 1 van estrenar dilluns la temporada amb algunes cares noves: Ana Ibáñez i Diego Losada, procedents del canal 24 Horas, són els nous conductors de l’informatiu matinal, i avui es posa en marxa un nou plantejament de l’espai d’esports del Telediario dels caps de setmana, que a partir d’ara tindrà dos presentadors, en una fórmula que s’acosta a la que utilitzen a Cuatro Manolo Lama i Manu Carreño. La idea inicial de la cadena era que aquesta parella la formessin Arseni Cañada i Marta Solano, però a última hora ella es va fer enrere i el seu lloc l’ocuparà Marc Martín. Solano, però, no tornarà a España directo, el format que presentava fins ara, ja que ahir TVE va confirmar el fitxatge de Roberto Leal -que deixa Espejo público - per conduir l’espai. Pel que fa a María Escario, fins ara presentadora dels esports el cap de setmana, farà “reportatges en profunditat per donar veu a esportistes que normalment no en tenen”.