Astrofísica
Societat 08/04/2024

El grup Gravity de la UIB: "Hem vingut per revolucionar els conceptes usuals que tenim del cosmos"

El descobriment d'un objecte compacte desconegut ha tingut un gran impacte en l'astrofísica

Aquesta ona és molt important per a la comunitat científica internacional

PalmaEls investigadors del grup Gravity de la Universitat de les Illes Balears (UIB) ha registrat un "esdeveniment excepcional", segons ha qualificat la doctora en Física i investigadora principal del grup, Alícia Sintes, que va tenir lloc fa 600 milions d'anys llum. Es tracta d'un sistema binari, format per la fusió d'un objecte compacte desconegut i una estrella de neutrons, que podria tractar-se d'un forat negre primordial. Sintes ha qualificat aquest objecte d'"extraordinari". Té una massa solar de 3,6, la qual cosa desafia els models actuals de poblacions de forats negres i estels de neutrons segons els quals no podrien existir objectes en l'interval d'entre tres i cinc masses solars. Fins ara, els estels de neutrons detectats tenen menys de tres masses solars, mentre que els forats negres en tindrien més de cinc. "Posaria la mà al foc que és un forat negre, el problema és explicar com s'ha format. Aquests objectes no són fàcilment explicables amb els coneixements actuals que tenim d'evolucions estel·lars", ha assegurat Sintes. "Hem vingut per revolucionar els conceptes usuals que tenim del cosmos", ha remarcat.

"Aquest esdeveniment obre molts més interrogants i tenim observacions que indiquen que existeixen objectes compactes que tenen entre tres i cinc vegades la massa del nostre Sol, i n'hi ha més dels que pensam", ha assegurat Sintes. Per analitzar les dades d'aquest fenomen es fan servir els models d'ona més precisos que existeixen i "la UIB, juntament amb molts de col·laboradors, està treballant en la construcció d'aquests models i cada un dels esdeveniments que s'han detectat fins ara han pogut analitzar-se gràcies a aquests" , assegura el doctor en Física i membre del grup Sascha Husa.

La doctora Anna Heffernan va participar de manera directa en les estimacions inicials dels paràmetres del senyal GW230529, com un dels sis membres del torn de guàrdia, quan a les 19.15 hores del 29 maig es va produir la detecció de les ones gravitacionals que resultaren de la fusió entre un estel de neutrons i l'objecte desconegut. Atesa la importància de l'esdeveniment, la doctora Heffernan i els seus companys van iniciar investigacions més detallades utilitzant els models desenvolupats a la UIB. En el mateix sentit, el doctor David Keitel, ha recalcat que "s'ha obtingut un resultat amb gran impacte en l'astrofísica". "No és només una observació. S'han descobert coses completament noves que no s'havien observat fins ara", ha afegit.

Un espai digne per investigar

Per altra banda, Sintes, ha reclamat invertir en un programa "més seriós" de recerca i també ha recalcat que "a altres comunitats autònomes hi ha molts més programes d'atracció de talent". Per altra banda, també ha explicat la necessitat de traslladar-se al més prest possible al Parc Bit perquè "el grup està repartit a quatre edificis i la comunicació a l'hora de treballar no és fàcil". "Tenir un espai digne i en condicions on treballar junts ajudaria moltíssim", ha insistit.

Per finalitzar, Sintes ha insistit en la falta d'incentius econòmics que donin suport al grup. "Som quasi 30 persones. Crec que no hi ha cap altra proporció a cap altre grup de recerca que mantingui tanta gent amb recursos externs. Tanta sort dels recursos que hem trobat", ha sentenciat.