Electrificació
Societat 03/02/2023

El goig de navegar per la mar sense deixar rastre

El llaüt 'Francesc Xavier' ja és a l'aigua després d'haver estat electrificat per una de les empreses pioneres en el sector a Mallorca

3 min
En Joan Arbona i el seu pare dins el llaüt

Palma"És un goig de navegar per la mar sense deixar rastre", diu Joan Francesc Arbona, un veí de Sóller que ja gaudeix del seu llaüt elèctric. Després d'haver iniciat el procés ara fa gairebé un any. Ho va fer a través d'una de les empreses pioneres en aquest sector, Medvolt. Ara, el llaüt ja és dins la mar i la qualitat de navegació ha millorat considerablement, segons el propietari.

Tot va començar quan va arribar la necessitat de canviar el motor. Aquest moment sempre és crucial, perquè suposa una important despesa econòmica i molta de gent opta per sortir del pas acudint a un mecànic per allargar el moment al màxim. En aquest context, sorgí l'opció de canviar el motor de combustió per un d'elèctric, que en aquell moment, ara fa un any, era incipient. La diferència econòmica entre un motor de combustió i un d'elèctric no és tanta. "Tanmateix, comprar un motor nou sempre suposa un esforç important".

El resultat de l'electrificació del llaüt ha estat millor del que esperava el solleric. Lluny de dubtes que pugui plantejar l'autonomia d'una embarcació elèctrica, Arbona explica que en el seu cas "és molt millor que abans", perquè poden arribar més enfora, però vol deixar clar que el seu exemple no és generalitzable, sinó que dependrà de les característiques tècniques i l'ús de cada nau.

"Per això s'està començant a parlar tant de cercar altres maneres de navegar com de fabricació de les embarcacions". No és cap mentida que l'electrificació no està pensada per a embarcacions que vulguin "pitjar gas", consumint una gran quantitat de benzina i provocant un fort renou. "La tecnologia elèctrica també podria dotar la nau d'aquesta potència, però el cost seria més elevat que la benzina". En tot cas, el que és segur és que, per a una embarcació semblant a un llaüt i per fer-ne un ús recreatiu, el motor elèctric és un èxit.

El llaüt d'en Joan durant el procés d'electrificació

Són molts els avantatges de navegar sense deixar rastre: el fum generat per la combustió, l'extracció de CO2, les olors i els residus tòxics i la contaminació acústica desapareixen. A més, arribat el final de vida del motor, hi ha un fet prou rellevant en comparació amb el motor convencional: en el cas dels motors elèctrics, les empreses mateixes t'obliguen a realitzar un procés determinat, és a dir, no pots desfer-te'n de qualsevol manera.

Les empreses que hi treballen ofereixen la possibilitat de deixar allà la peça i ells mateixos s'encarreguen de tractar les bateries, de manera que, una vegada finalitzat l'ús, aquell motor no contaminarà més. Aquest no és el cas dels motors de combustió, la majoria dels quals acaben dipositats a qualsevol lloc i, com que no han estat adequadament tractats, continuaran sent un element contaminant.

Actualment, es calcula que hi ha un centenar d'embarcacions que naveguen amb tecnologia neta a les Illes Balears (amb motors elèctrics o a través d'energia solar) i s'espera que continuï a l'alça, gràcies a la convocatòria d'ajuts recentment publicada pel Govern balear, que té com a objectiu incentivar l'energia neta en el sector nàutic. De fet, els estats membre de la Unió Europea tenen l'obligació d'haver reduït almenys un 55% les seves emissions, fet que passa necessàriament per un procés de descarbonització dels motors, tant en cotxes com en embarcacions.

stats