Fracàs escolar
Societat 14/01/2024

El fracàs escolar a les Balears genera un sobrecost de 86 milions d'euros

És una de les principals conclusions de l''Informe del cost econòmic del fracàs escolar a les Balears'

ARA Balears
3 min
Per a molts estudiants, l’ús del català en l’àmbit escolar és l’única manera d’accedir  a la llengua de què disposen.

PalmaEl fracàs escolar en els diferents nivells educatius de les Balears va generar als comptes públics en el curs 2022-2023 un sobrecost econòmic de 86,6 milions d'euros, xifra que engloba els costos de la repetició, de tenir alumnat que finalitza l'Educació Secundària Obligatòria (ESO) sense titular i l'abandonament primerenc.

És una de les principals conclusions de l'Informe del cost econòmic del fracàs escolar a les Balears, recollit per Europa Press i elaborat per la companyia internacional de tecnologia educativa dide.org i que trasllada la necessitat d'actuar en la detecció precoç de les dificultats que desemboquen en el fracàs escolar i l'abandonament primerenc per millorar les taxes d'èxit, la promoció i la permanència, així com l'aprenentatge, l'experiència escolar i el benestar dins i fora de l'aula.

Segons es recull a l'estudi, els costos de la repetició en Educació Primària, ESO i Batxillerat ascendeixen a 28,9 milions d'euros; del no-aprofitament de recursos per fracàs escolar a ESO a 29,6 milions d'euros; de l'abandonament primerenc a Batxillerat a 11,7 milions d'euros; a FP de Grau Mitjà a 8,2 milions; a graus a 7,4 milions d'euros, i a FP Superior a 0,8 milions d'euros.

Estimació del sobrecost per alumne

Per fer una estimació del sobrecost de la repetició, l'estudi pren com a referència la despesa per alumne i el multiplica per les dades de repetició. D'aquesta manera, per a l'estimació del sobrecost de la repetició a Primària, ESO i Batxillerat (28,9 milions) es tenen en compte que en el curs 2022-2023 van repetir 886 alumnes a Primària amb un cost per alumne de 5.629 euros (4,9 milions de sobrecost); que a ESO van repetir 2.685 alumnes amb un cost per alumne de 6.923 euros (18,5 milions de sobrecost), i que a Batxillerat van repetir 765 escolars amb una despesa per alumne de 6.923 euros (sobrecost de 5,2 milions d'euros). A les xifres de repetició, l'estudi afegeix les corresponents al fracàs escolar a ESO (4.278 alumnes el 2020) i l'abandonament primerenc a Batxillerat (1.691), a FP Mitjà (1.180) i Superior (82) i graus universitaris (1.124), amb costos per alumne entre els 6.500 i els 9.400 euros.

L'informe mostra, d'altra banda, que la taxa d'idoneïtat inversa (alumnat de 15 anys que no està en el curs que li correspon per edat) en el curs 2021-2022 es trobava a les Balears en el 28,4%, quatre punts per sobre de la mitjana de l'Estat. Pel que fa a les taxes de fracàs escolar, l'informe estima que el 13,3% de l'alumnat balear que cursava ESO, un total de 4.278 alumnes, va abandonar aquesta etapa sense haver obtingut el títol en el curs 2019-2020, xifra que situa les Balears com la setena comunitat. L'estudi de dide.org atén també la taxa d'abandonament primerenc, referit a la població entre els 18 i els 24 anys que abandona els estudis sense haver-los finalitzat, especialment a batxillerat i graus. En aquest cas, les Balears se situen com la segona amb major taxa, amb un 18,2%.

L'estudi conclou que cada reducció del 10% en la taxa de repetició escolar a les etapes de Primària, ESO i Batxillerat, mitjançant l'aplicació d'eines de detecció precoç i l'adopció de mesures adequades, permetria un estalvi de gairebé tres milions d'euros i redundaria en ajuda per a un total de 434 escolars. Per part seva, els 29,6 milions d'euros que no van aconseguir fer que 428 alumnes aconseguissin l'èxit escolar a ESO s'haurien reduït a 26,7 milions.

La CEO de dide.org, Elena Betés, considera que el fracàs escolar és un "fracàs com a societat i té impactes familiars molt rellevants". Betés afirma que el sobrecost és només la punta de l'iceberg. "En un món en el qual aprendre a aprendre és clau per ser capaços d'adaptar-se a les màquines intel·ligents, no podem permetre'ns perdre milers de joves sense formació", afegeix. Betés insta a identificar els problemes de manera precoç i ajudar els docents, figures clau en el sistema educatiu, amb eines i reconeixent el seu treball.

stats