La moda femenina que es durà el 2014: flora, fauna i pur rock
La tendència seran els colors plom, el marró sorra i el violeta tulipa
MadridL'any 2013 passarà a la posteritat com l'any en què els grans firmes de luxe van sortejar la crisi amb la majestuositat digna del millor escapista. El 2014 promet ser igual de fructífer i, a més, vestirà l'armari de la dona amb un 'patchwork' d'estampats amb motius de flora i fauna, i pur rock.
Sembla que l'"horror vacui" dels estampats que els dissenyadors van pujar a la passarel·la la temporada passada encara seguirà a la primavera estiu de 2014, combinat, això sí, amb els colors pastís, el blau nadó com a protagonista, i el negre més rocker com a comodí.
Les línies segueixen corrents contraposats. Per una banda intenten recuperar el llegat de clàssics com Balenciaga o Dior, amb faldilles bollades i talls 'lady', i de l'altra, ballen a ritme de rock dels 70 per treure el costat més sexy del cos femení.
Pel que fa a imprescindibles, la peça que trepitjarà fort en 2014 serà el 'jumper', un mono que admet múltiples modalitats i que es transforma en un paraula d'honor per la nit, o bé confeccionat en denim serveix per al dia a dia.
Les firmes que han optat per avivar amb estampats les seves propostes han format una explosió de color i de motius inspirats en la flora i fauna selvàtica, com la totpoderosa Prada, amb la mateixa intensitat que les guerreres tribals de McQueen, una firma que vertebra la seva proposta per a la primavera-estiu amb un tapís de textures de plomes, llana, 'tweed' o metall.
Una firma que ha decidit mirar amb més decisió a dècades passades és Hedi Slimane, el dissenyador cridat a reconvertir YSL (ara Saint Laurent), i que ha pujat a la passarel·la una refinada visió del rock dels setanta, a preus desorbitats, això sí.
El cuir és el material per excel·lència per a aquest dissenyador que alterna la passarel·la amb la fotografia, i que sembla haver imposat la seva visió el 2014 enfront dels crítics que hi van veure el destructor del llegat de la mítica firma francesa, quintaessència de l'elegància.
Les siluetes ajustades i els patrons que persegueixen les peces de cantants com Janis Joplin i Jim Morrison conformen una col·lecció de "maxiespatlleres", corbates estretes, vestits amb una espatlla a l'aire, tocs de lluentons i centelleigs daurats, tot, sobre un fons molt negre.
Però Slimane no ha estat l'únic d'aquesta explosiva dècada; amb un to menys fosc ho ha fet també Isabel Marant, el nord-americà Marc Jacobs, i la firma italiana Versace.
Una altra de les tendències que va iniciar el seu camí en el recentment clausurat 2013 va ser el llegat de dos grans clàssics: Christian Dior i la seva silueta New Look, i el patró 'cocoon' de Cristóbal Balenciaga. Tots dos ja han estat presents en aparadors, passarel·les i catifes vermelles de tot el món durant els últims mesos.
Per guanyar volum, aquestes peces necessiten materials consistents i amb cos, com el neoprè, el polièster o el polietilè, materials que s'han convertit en imprescindibles perquè faldilles i jaquetes arribin a volums impossibles.
Totes aquestes tendències es tenyiran de colors com gris colom, marró sorra i violeta tulipa, i és que els tons pastís es reparteixen la paleta de colors de la primavera/estiu vinents. Així ho avança l'empresa Pantone, autora del més usat dels catàlegs de colors, que declara el blau cel com l'indiscutible protagonista de la primera/estiu del 2014, i el blau marí i vermell caiena com els tons de moda discordants.
Qui sembla haver-se pres aquesta predicció molt seriosament ha estat Chanel, que proposa una matisada col·lecció de vestits de jaqueta amb la tradicional 'tweed' tenyida de colors suaus i esquitxada per algun to cridaner, així com la seva principal competidora, la casa Dior, i els aires de renovació de Raf Simon.
Una àmplia i variada paleta de propostes que configuren un dels armaris més arriscats i complets de totes les temporades.