Societat27/12/2019

Marisa Aldeguer: “Som conscients que la gent té Gordiola com a patrimoni de Mallorca”

Entrevista a l'empresària del vidre artesanal

Miquel Barceló

AlgaidaEl 12 de desembre, Vidrieries Gordiola va complir 300 anys. Des de 1729, de generació en generació familiar, ha traspassat els sabers ancestrals i avui esdevé l’empresa artesanal de més prestigi i un referent del sector. Instal·lada en els anys 70 a Algaida, la popular marca de cristall inaugurà el Museu del Vidre amb la presència dels reis d’Espanya el 1977. Des d’aleshores, la reina Sofia n’ha estat la millor ‘ambaixadora’ i pocs són els estius en què no ha visitat la fàbrica i museu, sempre acompanyada de familiars o amistats. Tres segles de creació artística, a través de vuit generacions, són el segell de garantia d’una empresa que ha sobreviscut a molts d’embats, respectant les arrels d’un ofici que s’aprèn a peu de forn i de la mà de mestres artesans. Marisa Aldeguer Palou, copropietària de la fàbrica i membre de la nissaga Gordiola, du el vidre dins la sang. Recorda que la vida d’un bon vidrier neix amb la vocació i avança amb molt de sacrifici per acabar adquirint grans coneixements.

Quina fórmula alquímica teniu per subsistir durant 300 anys?

És necessari molt d’amor a la tradició i saber-lo transmetre de generació en generació, i sobretot no aturar-se davant les dificultats, perquè en tot aquest període de temps s’ha hagut de sobreviure a tot tipus de convulsió social i econòmica.

Cargando
No hay anuncios

S’estan protegint com cal els oficis antics com el vostre?

Els polítics solen anar a atendre unes necessitats i uns resultats. Aquí els oficis antics són minoritaris. No hem anat a les institucions a demanar res, però sabem que ens reconeixen la feina. En el nostre cas, no som un gremi potent; no hi va haver una unió vidriera en el temps que érem tres fàbriques a l’illa, i cadascuna va anar pel seu compte. Pel que ens afecta, no s’ha enfocat la promoció del vidre tradicional fet a Mallorca, però és que tampoc no hem treballat la part institucional. De tota manera, a Gordiola som conscients que la gent ens té com a patrimoni de Mallorca.

Cargando
No hay anuncios

Però no hi ha escola de vidriers.

A Palma hi hagué un intent fa uns 25 anys, al carrer de l’Artesania, que no va prosperar. Varen mancar uns coneixements més profunds, un amor a la tradició, una constància (...) Qui ha après la professió ha passat per aquí, per Gordiola. És un ofici medieval que s’aprèn amb molta vocació, paciència i sobre el terreny.

Cargando
No hay anuncios

Idò com donau continuïtat a l’ofici?

És un treball molt dur que ha d’agradar molt. Hi ha gent que ve i ho prova i anam seleccionant. Són diversos els factors que hi intervenen per acabar sent un bon vidrier, entre els quals tenir les mans adequades i un període d’aprenentatge que sol arribar als 10 anys. Cal estar ben experimentat en tots els processos artesanals.

Cargando
No hay anuncios

A manca de competidors, el vostre producte esdevé exclusiu.

Un temps vàrem conviure amb Lafiore d’Esporles, i després Menestralia de Campanet fa temps que va tancar. I en l’àmbit estatal, ningú fa un producte de vidre purament artesanal com el nostre.

Cargando
No hay anuncios

Us han copiat els xinesos?

Ho han intentat, però no han arribat ni de bon tros a les nostres creacions. Ells són bons copiant, però tenen poca imaginació. Per norma general, cerquen una resposta econòmica immediata i enorme, i supòs que s’han adonat que aquí feim artesania. El nostre disseny és difícil de copiar, mai surten dues peces ben iguals, encara que ho semblin, i això dona identitat pròpia.

Com es comporta el vostre producte dins l’òrbita del turisme, on apareix, a més del sol i platja, l’ensaïmada, la sobrassada i les coves?

No entram en el turisme de masses. Tenim clients estrangers residents, que aprecien la qualitat i els bons gusts i ho combinen amb els seus. És una cosa molt eclèctica. Per una qüestió cultural, alemanys i francesos tenen uns gusts molt més barrocs, diferents d’altres nacionalitats; per exemple, els suecs, amants de formes molt més simples, que han estat més allunyats de certes tradicions que els alemanys i francesos. Tenim moltes comandes del sector de la decoració, que van amb la línia selecta que marquen els seus professionals. Nosaltres els acompanyam adaptant-nos-hi, però sense perdre l’essència dominada pel foc i la tècnica. A vegades et demanen peces específiques que són impossibles. No entram dins el món de l’art del vidre a gran volum, perquè no podem ni tenim infraestructura.