Societat 24/09/2022

Creixement de l’Eixample

Gaspar Bennàssar va ser l’encarregat de fer viable l’enderrocament de la murada, juntament amb Jaume Alenyar i altres, i de fer créixer la nova ciutat que havia dibuixat Calvet

Palma XXI
2 min
Cartografia digitalitzada de la Carta Històrica de l’any 1956, amb la imatge aèria de 1984 de fons.

PalmaA l’Eixample, Bennàssar va fer diversos edificis importants, com l’Escorxador, la plaça de toros o la residència de gent gran coneguda com les Germanetes dels Pobres. La població de Palma l’any 1940 és de 114.405 habitants. En aquesta etapa s’urbanitzen moltes zones que fins ara només tenien edificacions aïllades i terrenys de cultiu. Les zones que més creixen són: Santa Catalina, Son Armadams, el Camp d’en Serralta, el Terreno, Bons Aires, Arxiduc, Son Dameto, la Vileta, Son Rapinya, Marquès de Fontsanta, Pere Garau, Son Gotleu, la Soledat, Foners, el Rafal Vell, Son Forteza, el Camp Redó... A la costa, les zones que més creixen són Sant Agustí, Cala Major, el Molinar, el Coll d’en Rabassa, Can Pastilla i ses Cadenes, ocupant àrees on fins ara hi havia dunes, terrenys erms i molins de vent.

El 1953 s’inicia una de les infraestructures viàries més important de la ciutat, el passeig Marítim, que fins ara estava format per petits talussos rocosos que arribaven fins a la dàrsena de Can Barbarà. Aquest passeig ja havia estat imaginat per Bennàssar en el seu Pla de 1917, encara que de manera un poc diferent. També es comença a desenvolupar una de les reformes interiors més rellevants del Pla Alomar (que veurem en el capítol següent), la coneguda avinguda de Jaume III.

S’amplia l’espigó del port i se’n construeix un altre de nou, el dic de l’Oest. El port de Portopí serà a partir d’ara el que concentri els vaixells de major envergadura. El port del Portitxol, on només hi havia un petit dic, es reforma i comença a tenir major protecció per als petits vaixells pesquers.

En aquest mapa hem volgut reflectir les línies ferroviàries: Palma-Inca, de 1875, arriba a sa Pobla el 1878, a Manacor el 1879 i fins a Artà el 1921. A més de la connexió del centre amb el port per al transport de mercaderies, en funcionament des del 1877. Una de les línies més importants pel que fa a transport de passatgers i mercaderies serà la que uneix Palma amb Llucmajor (inaugurada el 1916) i Santanyí (tram inaugurat un any després). Aquestes línies estaran en funcionament fins l’any 1964.

stats