PALMA

Cort planteja fer més Acire al centre antic i restringir-hi l’accés

L’equip de govern aprova el pla de mobilitat, sense pressupost ni calendari d’execució

Lluís Planas
19/06/2014

PalmaL’Ajuntament de Palma planteja l’extensió de les anomenades Acire (Àrea de Circulació Restringida) pel centre antic de la ciutat i restriccions temporals en el seu accés per les vies d’Antoni Maura, a més de per l’itinerari entre els carrers Conqueridor, Colom i Escola Graduada. L’extensió de les Acire, per on només poden circular els vehicles de residents o autoritzats, es faria de manera prioritària als barris de la Missió i el Sindicat.

Aquestes mesures es plantegen a partir de la conclusió que “hi ha vies del centre antic que no estan preparades per al trànsit intens de vehicles”, que alguns itineraris s’utilitzen just per travessar d’una banda a una altra de la ciutat i que hi ha zones com el passeig del Born que presenten “problemes de congestió”. Per això, també es proposa incrementar la tarifa de l’ORA i implantar “portes d’entrada” perquè els usuaris externs “visualitzin que estan entrant en una zona d’accés restringit”.

Cargando
No hay anuncios

Totes aquestes actuacions concretes per dissuadir de l’ús del cotxe estan incloses en el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) que l’equip de govern aprovà ahir de manera inicial. Aquest pla és una iniacitiva finançada amb fons de la Unió Europea, amb uns treballs que començaren el 2010 i que ara estableixen objectius fins al 2020. En qualsevol cas, el document no compromet cap pressupost per a les actuacions ni un calendari per a la seva execució.

El portaveu de l’equip de govern, Julio Martínez, admeté ahir que es tracta d’una “declaració d’intencions”, però que en qualsevol cas es tracta d’un planejament “molt consensuat i participatiu” que permet establir un model sobre el futur de la mobilitat que marqui les prioritats per als governs municipals, més enllà del seu color polític. El text ha estat exposat ja als grups de l’oposició perquè hi facin les seves aportacions i l’equip de govern vol aprovar-lo en el ple del proper mes i espera un suport unànime.

Cargando
No hay anuncios

Els eixos cívics, un “èxit notable”

Per a l’elaboració del pla també s’han fet tallers i enquestes ciutadanes, de les quals s’ha constatat que allò que més es reclama és l’obertura de més espais per als vianants i la creació de més carrils bici. Així, el mateix PMUS aprovat ahir pel PP reconeix que l’habilitació de carrers per a vianants, com els eixos cívics desenvolupats la legislatura passada, han representat un “èxit notable”. Amb vista al futur, el pla en preveu més, però remarca que la seva execució s’haurà de fer en funció de la disponibilitat pressupostària i del consens veïnal.

Cargando
No hay anuncios

Com a mesures prioritàries per als vianants, es planteja que l’ampliació de les voravies dels carrers Aragó, Manacor, Indústria i Son Espanyolet no arribin als tres metres d’amplada, la creació de carrers de circulació mixta on els vehicles no puguin superar entre els 20 i els 30 quilòmetres per hora, modificar l’ordenança d’ocupació de la via per evitar excessos amb les terrasses dels locals de restauració o habilitar més passos per a vianants.

L’altre grup d’actuacions previstes -en total se’n proposen 72- fa referència al transport públic. Es recomana una reestructuració de línies i l’eliminació dels trams finals d’algunes amb pocs usuaris (9, 11, 12 i 14). Especialment es fa referència a trobar solucions a la saturació de l’anomenat corredor de Llevant fins a la Platja de Palma. En darrer extrem no es descarta el tramvia que el Pacte va intentar implantar la legislatura passada.

Cargando
No hay anuncios

L’EMT és vella i contamina

En qualsevol cas, allò que més crida l’atenció és que el pla constata que l’EMT disposa d’una flota de vehicles molt vella, amb una mitjana d’edat al voltant dels 10 anys, la qual cosa fa que presenti uns índexs de contaminació molt elevat. L’objectiu sobre això és renovar-ne el 50% abans de 2016, però s’adverteix del cost: 250.000 euros per vehicle.

Cargando
No hay anuncios

El grup municipal de MÉS ha presentat una proposta perquè l’Ajuntament de Palma reclami al Ministeri de Defensa la cessió de les actuals instal·lacions del Club Militar del Fortí, amb l’objectiu de poder incorporar-les a l’espai públic de la falca verda, tal com preveu el PGOU. “Consideram una situació anòmala que aquestes instal·lacions siguin exclusivament aprofitades pels membres de l’estament militar i els seus familiars”, exposa el portaveu Antoni Verger, que considera que ara representen una “barrera urbanísita” per a la ciutat.