FITA A FITA
Societat16/05/2015

Cornador Gran

Sóller“Fins al setanta d’abril, no et llevis un fil”. La temporada d’excursions no acaba fins a mitjan juny, amb la celebració de Sant Bernat de Menthon, patró dels muntanyencs. Enguany, per terres de Son Moragues, a Valldemossa, amb motiu de l’Any Arxiduc. Mentrestant, a fer passes i a esquinçar soles de sabata s’ha dit!

I ja que venim del Firó, tornem-hi a Sóller per, entre el ressò dels crits i les arcabussades de la brega entre els pirates sarraïns i els cristians defensors de la terra, i l’olor penetrant de la pólvora, marxar cap a Biniaraix. I des d’aquí, recórrer la vella via que unia les alqueries del Barranc i d’Alofra; pujar els 1.942 graons d’aquest camí empedrat, ruta tradicional de pelegrinatge dels habitants de la vall al santuari de Lluc; i dalt del Cornador Gran guaitar sobre la immensa fondalada des del mirador de Xim Quesada, a 957 metres d’altura.

Itinerari

00’ Ens posam en ruta des de la plaça de la Constitució de Sóller cap al carrer de la Lluna, en direcció a Biniaraix. Passarem per l’Alqueria del Comte i a partir d’ara caminarem vorejant sempre el torrent del Barranc (resultat de la unió dels torrents de Lofra -o l’Ofre- i es Verger) fins a arribar 35’ a aquest poblet bell de la Vall. Seguirem els indicadors del GR-221 que ens guiaran a la sortida de Biniaraix per la part de dalt. Arribarem a les rentadores públiques de la vila, ben davant Can Don. Continuarem vora aquestes cases i deixarem a l’esquerra el camí vell de Monnàber. Hem abandonat l’asfalt i ara seguim per un camí de terra. De cara ja tenim la figura alterosa dels Cornadors, custodiant el Barranc pel costat de Llevant.

No hay anuncios

40’ Passam el primer gual del torrent i ja apareix el camí empedrat. A partir d’ara, la senyalització ens menarà per l’interior d’aquest immens canó càrstic que s’obre pas entre la serra de Son Torrella, a la dreta, i els Cornadors, a l’esquerra, als peus del puig de Lofra. Passarem el tram conegut com ses Voltetes, giravoltes que superen un fort desnivell poc abans d’arribar a s’Estret. 1h10’ Val la pena deturar-se un segon a contemplar l’ampli mostrari de l’arquitectura popular que hi trobam aquí: camí empedrat, canaleta i pont.

Entre marjades d’olivars ens continuam enfilant pel sinuós trajecte del Barranc. La següent fita de la nostra ruta són les cases de Can Silles, 1h30’ a la cruïlla del camí del Barranc i del Verger. Seguirem les indicacions del GR-221 que ens duen a emprendre una forta empitada per superar a través de nombrosos revolts el vertiginós salt dels Cans, on la tradició assegura que es llençaven els cans malalts o molt vells. Abans haurem deixat a la dreta el gorg d’en Catí, punt final dels barranquistes que baixen el torrent de Lofra.

No hay anuncios

2h Ja hem acabat la part més important de l’ascensió i ja som a prop de les cases. Aquí el camí es fa planer i progressivament es va acostant al llit del torrent, a la nostra dreta, fins que el travessam poc abans d’entrar dins la vall de Lofra. Uns indicadors ens desvien a la dreta, per travessar el barranc i continuar pujant en direcció al coll del Cornador Gran, on arribarem en tres quarts d’hora.

2h45’ Assolit el coll, el camí segueix de baixada cap a s’Arrom. Però nosaltres girarem a la dreta per pujar fins al refugi del Foment del Turisme, que ha estat restaurat per la Federació Balear de Muntanyisme i Escalada. Un tirany que surt pel costat dret de la caseta s’enfila en un parell de minuts fins al cim del Cornador Gran (957m) i si seguim un parell de minuts més assolirem 2h50’ el mirador de Joaquim Quesada, construït pel Foment del Turisme l’any 1958 i inaugurat el 1961, en homenatge a un dels guies ‘il·lustres’ de l’entitat centenària. És el final de la ruta. La tornada la farem pel mateix camí. Podem escurçar la marxa sortint de Biniaraix.