Economia
Societat 07/04/2023

Les companyies aèries posen en risc el règim de visites dels menors menorquins

Les famílies de pares separats han passat de pagar 5 euros a 90 pel servei d’acompanyament

Ivan Martín
4 min
Una menor a l’aeroport de Menorca.

MaóEl transport aeri ha estat històricament una de les principals mancances que denuncia la societat menorquina. A més de la falta de connexions i freqüències a determinades rutes, especialment en temporada mitjana i baixa, les dificultats radiquen en els preus abusius de les companyies, malgrat tenir el 75% del descompte de resident, així com la manca de sensibilitat cap a la població insular. Una nova prova d’això és el que pateixen les famílies en què, després d’afrontar un procés de separació, els pares resideixen en illes diferents i necessiten el servei d’acompanyament de menors que donen les companyies aèries per complir el règim de visites.

L’origen del problema sorgeix quan Air Europa, la més emprada per les famílies per desplaçar els menors, anuncià a final de març la seva renúncia a operar entre illes. Aquesta companyia només cobrava un recàrrec simbòlic de cinc euros, aplicant el descompte de resident. Ara, l’alternativa és Iberia-Air Nostrum, que no aplica el descompte del 75% i cobra 90 euros per cada anada i tornada de menor. A l’increment tarifari del servei cal afegir-hi el preu del bitllet que es fa a través d’agència per una qüestió contractual. La situació generada per Air Europa va provocar la reacció del Govern balear, que, després de diverses reunions, va acordar amb la companyia Uep Fly oferir el servei abonant un suplement de 20 euros.

Algunes de les famílies afectades han iniciat el procés per constituir una plataforma i exigir els seus drets. Consideren que es vulnera la normativa i que el servei no suposa un cost afegit a l’empresa, ja que es du a terme amb personal contractat per a altres finalitats. Se senten incompreses i damnificades, tot i que alguns partits polítics, com Més per Menorca, lideren la lluita per fer pública la situació i instar l’Administració pública a actuar. Una de les portaveus de les famílies menorquines afectades pel tancament d’Air Europa, Anna Sastre, considera que les seves demandes són “lògiques”, i reiteren: “Simplement volem que es compleixi el Reial decret 1316/2001, de 30 de novembre, segons el qual s’estableix que s’ha d’aplicar el descompte de resident en els preus que hagin de pagar els passatgers a les companyies aèries pel seu transport i el d’equipatge en els serveis aeris, incloent-hi també els serveis auxiliars”.

El context socioeconòmic actual no ajuda les famílies, perquè l’acord entre el Govern i Uep Fly és insuficient per culpa d’un altre problema: els horaris de les connexions amb Mallorca. En aquest sentit, Anna Sastre explica que, a l’augment del cost econòmic, s’hi suma l’absentisme escolar dels menors, uns nins que ja de per si afronten una situació emocional difícil: “Cada nin perd dos dies lectius, divendres i dilluns, perquè aquesta companyia només opera als matins. Creim que l’escenari és injust, a més de perjudicar el rendiment escolar dels menors”. De moment, són menys d’una desena de famílies les que estan formant la plataforma reivindicativa, però confien sumar-hi més afectats a mesura que exposen públicament les seves denúncies.

Encara més car a l’abril

El servei d’acompanyament d’Iberia fins i tot s’ha apujat aquest mes d’abril, quan ha passat de 90 euros a 110. Per a Sastre, és insostenible i inviable des del punt de vista econòmic. “No hi ha cap família que pugui fer front a aquest dispendi. Els menors han de volar al mateix preu que ho faria qualsevol ciutadà de les Balears, és el seu dret”, afirma amb contundència. Aquest servei consisteix que un treballador de la companyia acompanya cada menor fins a l’avió, una prestació “simple”, segons la plataforma. 

Els menorquins estan cansats d’exigir constantment a les administracions que actuïn per vetllar pels drets dels ciutadans en matèria de transport aeri. Una falta de sensibilitat que Sastre no entén. “És lamentable que els infants hagin d’estar condemnats a pagar més pel simple fet de ser menors”, insisteix, i fa una crida a l’Administració i les companyies a cercar una solució urgent perquè els infants “puguin gaudir sempre dels seus progenitors”.

Per la seva banda, representants polítics del Consell de Menorca i el Govern balear van aprofitar l’última visita a l’illa de la ministra de Transports, Raquel Sánchez, per exposar-li la problemàtica i adoptar mesures concretes. Una d’aquestes seria modificar el plec de condicions de la pròxima licitació de l’OSP (Obligació de Servei Públic) Madrid-Menorca per introduir el servei d’acompanyament de menors i garantir-lo. Una mesura que s’interpreta com una primera passa, però que no actua sobre el gruix majoritari de famílies afectades, ja que la principal demanda és a les rutes entre illes. Per aquest motiu, el portaveu de Més per Menorca, Josep Juaneda, diu que les modificacions impliquen fer gratuït el servei, o en cas que no sigui possible, s’estipuli un preu màxim al qual s’hagin d’ajustar les companyies que operen aquestes rutes. A més, el dirigent ecosobiranista reclama al govern espanyol que garanteixi el servei a altres rutes: “Ara és el moment de deixar-ho plasmat en la licitació amb Madrid, però no ens val, volem l’acompanyament en el projecte d’OSP híbrida amb Barcelona i sobretot entre illes”.

Des de Més i el Consell reiteren que aquest capítol és un nou exemple de la denominada ‘realitat menorquina’, que se suma a la llista d’efectes conseqüència de la doble insularitat. Juaneda i Sastre tenen clar que els menorquins no volen ser “ciutadans de segona”, i que les famílies en la mateixa situació a la Península no tenen aquestes dificultats.

stats