Ciutadella acusa el Consell de Menorca d’afavorir interessos privats per oposar-se ara a treure els busos del centre
L'Ajuntament assegura que no variarà el seu full de ruta malgrat el canvi de posició del Consell
CiutadellaL'Ajuntament de Ciutadella ha esclatat contra el Consell de Menorca per demanar que s’ajorni el trasllat de la parada de bus de la plaça dels Pins, una mesura que les dues parts ja havien consensuat feia mesos, però que els darrers dies havia motivat el rebuig de diversos col·lectius empresarials. Tot i les passes del nou govern municipal després de la moció de censura de juliol contra la batlessa Juana Mari Pons (PP), la decisió de treure busos i cotxes del centre i recuperar la històrica plaça per als vianants a partir d’abril topa ara amb el rebuig de les patronals i del PP.
El Consistori ha aprofitat la Llei de simplificació administrativa per llogar terrenys rústics i convertir-los en aparcament durant la temporada, amb la intenció que supleixin el centenar llarg de places d’estacionament que es perdran al Born. També ha treballat amb la Policia i les companyies de transports per concentrar les aturades de bus a la via Perimetral, als afores del nucli antic, on el Consell de Menorca té previst construir la futura estació d’autobusos. És el que preveu el Pla de Mobilitat, ratificat fa pocs mesos pel ple municipal.
El Born, sense cotxes i per als vianants
La mesura més delicada que s’ha pres per fer-ho possible és eliminar la infraestructura que hi ha a la plaça dels Pins, veïna de la del Born, on arriben a concentrar-se durant l’estiu fins a set busos d’Autocars Torres, la companyia que té en exclusiva les línies regulars de transport amb les platges i urbanitzacions del municipi. Allà agafen el bus cada any uns 605.000 usuaris, el 73% del volum de passatgers que mou l’empresa. En ple agost se’n comptabilitzen prop de 4.500 diaris.
La intenció del nou govern d’esquerres –el PSOE, PSM-Més per Menorca i Ciutadella Endavant– és que tots ells, en la seva majoria, turistes i treballadors de temporada, agafin el bus a partir d’abril a la via Perimetral, una avinguda a deu minuts caminant del centre on els darrers anys s’han instal·lat marquesines provisionals per a la futura estació.
Però aquesta ubicació no s’empra actualment més que com una parada de les rutes amb Ciutadella, ja que ni Autocars Torres ni la companyia que assumeix els trajectes troncals de punta a punta de l’illa, Transports Menorca, concentren allà la seva operativa. El punt de sortida i arribada dels viatges a Maó i la resta de poblacions és la plaça de la Pau, darrera l’Oar, i la connectivitat amb les urbanitzacions i platges verges es gestiona directament des de la plaça dels Pins.
La comunicació de la decisió municipal a les empreses de transport ha provocat un petit terratrèmol que ha agafat especial intensitat al llarg de la darrera setmana. Autocars Torres s’hi nega en rodó, diu que s’allunya els turistes del centre i avisa que, per molt que s’hi habilitin nous accessos de vianants, resultarà perjudicada l’activitat econòmica i la mateixa imatge turística de la ciutat. Arguments que fa també seus el PP, que retardava des del govern municipal la recuperació del Born per als vianants fins que no hi hagués suficients aparcaments a la perifèria. Però no qüestionava, com tampoc el Consell, la ubicació de la futura estació d’autobusos a la via Perimetral. De fet, el pressupost d'enguany del Consell torna a incloure una partida de 220.000 euros –aquest finançament es repeteix als comptes des de fa més d’una dècada, amb independència de quina sigui la força o coalició política que gestioni la institució.
Pressió empresarial i política
La directora d’Autocars Torres, Catín Arguimbau, ha alertat que, si la forcen a dur l’operativa fora dels Pins, haurà de reduir freqüències i, potser, prescindir de part de la cinquantena de treballadors que té en plantilla. També ha recordat que el Consell se n’haurà de fer càrrec de les pèrdues, ja que l’acord que té subscrit, previ a la concessió, el compromet a garantir l’equilibri econòmic-financer de la companyia durant els dos anys vinents, fins a finals de 2026.
També s’han mobilitzat els xofers més veterans de l’empresa i, durant el cap de setmana, s’ha produït un allau de comunicats de les dues patronals, especialment Pime, que han alertat dels perjudicis econòmics de la mesura. Des del petit comerç, Ascome, fins a la nàutica, Asmen, han manifestat el rebuig a la iniciativa i han demanat a l’Ajuntament que la reconsideri.
La pressió empresarial ha arribat al Consell Insular, on des de fa dues setmanes l’exbatlessa i portaveu del PP a l’oposició, Juana Mari Pons, hi treballa de directora insular. Curiosament, el conseller de Mobilitat, Juan Manuel Delgado, que havia manifestat públicament el seu “respecte” a la decisió municipal i havia refermat que llevar els busos del centre i construir l'estació a la via Perimetral era una decisió de “consens”, aquest dilluns ha demanat públicament que s’ajorni el trasllat de la parada dels Pins. “Una decisió de tant calat no ha d’estar subjecta a la improvisació o precipitació”, ha dit, i ha proposat crear una comissió amb l’Ajuntament i els agents implicats, incloses les empreses de transports i els comerciants, per “cercar de manera objectiva, conjunta i responsable la millor solució per als ciutadans”.
L'Ajuntament de Ciutadella ha reaccionat contra el canvi de posicionament del Consell i ha retret a Delgado la seva “deslleialtat institucional i falta d’honestedat". "És inacceptable que, després de mesos de treballar conjuntament, ara es vulgui justificar una passa enrere apel·lant a una suposada improvisació que no existeix", ha assenyalat el tripartit, a més de criticar l'estratègia del PP per "deslegitimar les accions del govern municipal”. El PSOE, Més i Ciutadella Endavant acusen el Consell de ser “una institució controlada per interessos polítics locals, en lloc d’una administració que governa per al conjunt de l’illa". "El PP utilitza el Consell per entorpir el govern local i protegir interessos privats que no podrien afavorir des d’un govern en minoria a Ciutadella”, ha destacat el consistori en un comunicat.
La nota deixa clar que la pressió de les patronals i del govern del PP al Consell no variarà el full de ruta de l'Ajuntament ni postposarà la imatge del Born sense cotxes. "L’Ajuntament continuarà defensant el projecte de reubicació de la parada d’autobús a la via Perimetral com una mesura necessària per millorar la qualitat de vida al municipi”, diu el comunicat.
El regidor de Mobilitat, Pepe Capella, recorda que el trasllat de la parada dels Pins a la via Perimetral no suposa crear una nova zona per a l’estacionament dels busos, sinó consolidar la infraestructura que s'empra en aquest indret des de fa anys i que, per acord de les administracions local i insular, ha d’acollir la futura estació i convertir-se en “el punt neuràlgic” del transport a Ciutadella.
Capella sosté que llevar els busos dels Pins millorarà la circulació a la ciutat i no afectarà l’afluència de persones al centre. L’espai que ara ocupen els autobusos als Pins “es reordenarà per donar servei als residents, facilitar l’accés a persones amb mobilitat reduïda, oferir aparcaments en rotació per a vehicles d’emergència i satisfer la demanda històrica d’enllaçar el carril-bici fins a l’escola Joan Benejam”.
Per atendre la reclamació de les empreses de transport, també es reordenarà l’espai on hi ha la parada de la plaça de La Pau per donar-hi cabuda a algunes de les línies més concorregudes d’Autocars Torres –amb les urbanitzacions de Cala en Blanes, Cala Blanca i Cala en Bosc.