Catalina Cladera: "Enguany les revetles no podran ser"

El Consell de Mallorca i la FELIB han signat aquest dijous un acord per fer front al procés de desescalada des dels ajuntaments

El Consell de Mallorca i la Federació d'Entitats Locals de les Illes Balears (FELIB) han signat aquest dijous un acord, articulat en sis eixos, per fer front a la desescalada i trobar solucions de manera conjunta amb els ajuntaments davant la crisi del coronavirus. Una de les qüestions que s'han tractat ha estat la de les festes municipals, que es troben en perill per la pandèmia.

"Enguany les revetles i els grans concerts no podran ser", ha reconegut la presidenta insular, Catalina Cladera, tot i que considera que es podran trobar "formats més petits" de celebració. En el cas de la revetla de Sant Joan, que se celebra cada 23 de juny,  ha afirmat que serà competència de cada municipi controlar l'aforament de les platges per evitar-hi aglomeracions.

Aquest nou acord signat amb la FELIB forma part del pla de reactivació econòmica del Consell, presentat a principi del mes de maig, amb el qual pretenen dotar els ajuntaments de 40 milions d'euros. Concretament, ha explicat Cladera aquest matí, les actuacions es divideixen en sis eixos: àmbit social, producte local, teixit econòmic, turisme, inversió pública i finançament.

Un milió d'euros per al lleure dels infants

Des del punt de vista social, la presidenta ha destacat que el Consell preveu acollir amb 100 places les persones en situació de risc social que han estat allotjades a poliesportius durant el confinament. A més, pretenen dotar amb un milió d'euros les ajudes per a famílies amb dificultats perquè "els infants puguin gaudir d'activitats de lleure, com ara els campaments d'estiu".

En aquest sentit, el president de la FELIB, Toni Salas, ha assenyalat que "els ajuntaments es comprometen a modificar les partides pressupostàries que no s'han utilitzat –com ara les de fires o festes– per destinar-les a altres qüestions", com les d'ajuda social. A banda d'això, "augmentaran les plantilles dels serveis socials per atendre els col·lectius que ho necessitin", ha indicat Salas.

Com ja va avançar Cladera en la presentació del pla de reactivació econòmica, l'Executiu vol crear "la marca producte de Mallorca" per promocionar la producció local. En col·laboració amb aquesta iniciativa, el president de la FELIB ha anunciat que els ajuntaments hi participaran "almenys amb una campanya per fomentar el producte local, una altra d'economia circular i una tercera a favor del món agrari". Segons Salas, "d'aquesta manera, aconseguim encetar un canvi de model econòmic per no dependre tant del turisme".

500.000 per al sector cultural

Dins l'eix dedicat al teixit econòmic i productiu de les empreses i comerços, el Consell inclou fins a dos milions d'euros en ajudes per als autònoms entre els ajuntaments i l'ens insular i quatre milions en crèdits ISBA per aportar liquiditat al sector. A més, amb la Cambra de Comerç, posaran a disposició de les petites i mitjanes empreses 800.000 euros i, a banda d'això, aportaran 500.000 euros al sector cultural.

En matèria de turisme, Cladera ha destacat el foment de les connexions entre illes, atès que el primer que es vol promocionar "és el turisme local". Pel seu costat, el president de la FELIB ha insistit que ara el que cal fer és "mantenir bé el producte" de les Balears, la qual cosa inclou "els punts d'interès cultural o els passejos". Salas ha manifestat que és el moment de preparar-ho tot "perquè els turistes que s'aventurin a venir trobin la millor versió de l'illa".

En referència a la inversió pública i al finançament, la presidenta insular ha reclamat, una vegada més, que els ajuntaments puguin disposar dels romanents, els quals ascendeixen ja a 700 milions d'euros, segons ha recordat Toni Salas. "El Ministeri d'Hisenda ha d'entendre que els pobles han triat els seus consistoris perquè gestionin de la manera que vulguin aquests doblers", ha advertit el membre de la FELIB.

EDICIÓ PAPER 04/07/2020

Consultar aquesta edició en PDF