Societat 30/05/2022

Iván Sevillano: "En aquest darrer any de legislatura volem que es compleixin tots els pactes que es varen fer"

Conseller insular de Mobilitat i Infraestructures

8 min
Ivan Sevillano, Conseller insular de Mobilitat i Infraestructures

Iván Sevillano va assumir el 2019 la carpeta de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca amb el repte de conjugar el Departament de Carreteres amb la protecció al territori, un dels pilars del seu partit (Podem). Durant els darrers tres anys, però, no ha estat exempt de polèmiques, com la que ha envoltat la inauguració de la carretera de Campos. Ara, a un any d'acabar la legislatura, encara no ha complert tots els objectius, com aconseguir les competències sobre el transport públic.

Creis que els votants de l'esquerra estan satisfets amb el model de carreteres dels darrers tres anys?

— Segurament, haurien de ser ells els que ho diguin. Igualment, estam fent un esforç perquè així sigui. Humilment, podem dir que hem pogut aconseguir gestionar el Departament de Carreteres (ara de Mobilitat i Infraestructures) amb una altra sensibilitat. Estam fugint constantment dels megaprojectes i feim més inversió a la xarxa secundària per atendre les peticions que durant molts d'anys s'han fet des dels ajuntaments i els col·lectius veïnals. Abans, es feia un projecte molt gran i ara en feim quatre de petits. La tramitació és la mateixa i, per tant, hem de fer amb poc temps el doble de feina, però pensam que s'havien de gestionar les carreteres així. 

L'autopista de Campos - Llucmajor us ha jugat en contra en aquest sentit?

— Des d'un principi va ser un acord de pacte dels tres partits i precisament per això es va fer. És vera que va causar un debat en una part del sector de l'esquerra, i també oposició molt important. Això mai ho hem negat, però per a nosaltres era un projecte necessari. Defens que va ser un acord de la passada legislatura i jo no puc fer res més que mantenir el pacte que es fa amb els nostres socis.

Ara que mencionau els socis... tornaríeu a pactar amb el PSOE i MÉS?

— Sí, per descomptat. Quan Podem va sortir al panorama polític vam dir clarament que s'havia de posar fi al bipartidisme perquè pràcticament no trobàvem diferències quan governava el PSOE i el PP. Hem aconseguit rompre amb el bipartidisme. A més, els pactes són sans per a la democràcia. Una majoria absoluta és molt perjudicial per a la ciutadania perquè s'ha d'arribar a acords i no tothom pensa igual.

I les relacions també han estat sanes?

— Sí, han estat sanes. Som partits diferents i no sempre defensam el mateix, però hem aconseguit, i així continuarem, arribar a acords perquè tenim clar que per a aquestes illes és molt millor un pacte d'esquerres que un pacte de dretes, amb la ultradreta. Per tant, estarem encantats de reeditar el pacte d'esquerres a la següent legislatura amb el PSIB i MÉS. Estam segurs que el podrem aconseguir.

Com trobam l'equilibri entre la seguretat i l'ampliació de carreteres (com la futura ampliació de la carretera Bunyola-Esgleieta)?

— Tractam de conjugar l'equilibri d'apostar per projectes amb suport social molt gros (com aquest que hem mencionat). Quan hi ha una carretera amb molta perillositat s'ha de resoldre, però s'ha de fer amb cap. No plantejarem mai ampliacions sobredimensionades. Una cosa és ampliar vorals per seguretat i l'altra fer projectes enormes. En aquest cas també vam voler millorar la carretera amb un carril bici. Crec que amb el canvi de mobilitat i paradigma que volem aconseguir, ningú posa en dubte que consumir territori per fer un carril bici és una cosa bona. Igualment, si anàssim per un espai protegit, encara que sigui per un carril bici, tampoc ho faríem.

Demanau les competències de Mobilitat del Govern. Què creis que podria millorar?

— Primer, el Consell ha de fer valer les seves competències i les ha de reclamar. La resta de consells ja les tenen transferides. Per tant, és injust per a Mallorca que nosaltres no tinguem aquestes competències i, fins i tot, és un incompliment de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, que deixa molt clar que les competències en transport públic i mobilitat ha d'estar en els consells. Per altra banda, és una qüestió de coherència perquè podríem conjugar les competències d'infraestructures i mobilitat del Consell amb les de transport. Podríem fer polítiques de carreteres molt més enfocades al transport públic, aprofitar per invertir molt més en transport públic i no tant en carreteres.

Quina és la fórmula per millorar el transport públic? Existeix una fórmula?

— Ha de ser un transport públic, sense concessió, ni d'empresa privada. Per fer això, és millor que les competències siguin de l'administració que du la xarxa viaria, ja que una part molt important del transport públic va per carretera. Fins avui, tractam d'afavorir el transport públic en els nostres projectes, i en coordinació amb el Govern, però si nosaltres tinguéssim la competència estic segur que el milloraríem. Tancaríem el cercle. La fórmula definitiva és creure en el transport públic. A tots se'ns omple la boca parlant-ne, però no hi ha un canvi de paradigma. El Govern està fent feina i s'està millorant, però es pot fer encara molt més. Més qualitat, millors preus, més freqüències, etc.

Servirà per això el carril bus-VAO per entrar a Palma des de l'autopista de Llucmajor? Quan entrarà en vigor?

— Aquest projecte l'hem coordinat amb la DGT provincial i estatal, però la feina grossa l'hem fet nosaltres. Fa pocs dies, la Comissió sobre Seguretat Viària i Mobilitat Sostenible del Ministeri va començar els tràmits. Al llarg de l'estiu tindrem el seu vistiplau i podrem tirar endavant. Si aconseguim aquests terminis, feim comptes que el carril bus-VAO funcioni passat l'estiu. A més, entenem que un canvi en la mobilitat de Palma s'ha de fer amb pedagogia i en un moment que tingui probabilitat d'èxit, és a dir, després de la temporada alta.

Parlant del Ministeri, en quin punt es troba el conveni de carreteres amb l'Estat? Per què no es va incloure una quantia als pressupostos generals d'enguany?

— El continuam reclamant al Ministeri de Transport, però allà on tenim el problema és al Ministeri d'Hisenda del PSOE. És estrany perquè teníem un preacord que ha quedat aturat allà. De cap de les maneres acceptarem que el Ministeri d'Hisenda entengui que el REB ha vingut a robar tots els convenis de carreteres. Efectivament, no van incloure una quantia als pressupostos d'enguany i està relacionat amb el que parlàvem sobre les competències en transport públic. Si les tinguéssim, ara insistiríem no només en el conveni de carreteres, sinó en un conveni de mobilitat i infraestructures. El que volem és recuperar el conveni que encara queda per desenvolupar i incloure-hi l'antic conveni ferroviari, que també s'hauria de recuperar. Això només ho podem fer amb les competències de transport.

Llavors, per què Podem va retirar l'esmena en el darrer moment en el Congrés? Us sentiu enganyat pel govern estatal?

— Almanco vam aconseguir que l'esmena es presentàs. Nosaltres vam estar sempre en coordinació amb el grup parlamentari. Podem va demostrar que continua exigint aquest conveni. El PSOE estatal va demanar retirar l'esmena amb el compromís que el conveni es continuaria negociant. Esper que el PSOE estatal compleixi la seva paraula.

Ha estat productiva la reducció de velocitat a la via de cintura?

— Jo crec que sí. Ho vam fer per una qüestió mediambiental i de salut pública perquè en l'entorn de la via de cintura hi viu molta gent. A més, i sobretot, hem aconseguit una gran disminució de l'accidentalitat. Les darreres xifres mostren que els accidents s'han reduït més d'un 60% a la via de cintura. Si feim un poquet de memòria, abans pràcticament n'hi havia un cada setmana i ara, si n'hi ha un accident al mes, ja és molt.

I què em deis de la reducció de velocitat a alguns trams de la serra de Tramuntana? Molts batles es queixen que no és efectiu per evitar les carreres il·legals i afecta molt els veïns.

— Hem hagut d'anar fent matisos a la proposta inicial de 60 km/hora per tota la carretera. Tenim un equip de feina coordinat amb la Delegació del govern, la DGT i la Guàrdia Civil, on hi són també els ajuntaments de la Serra, i hi ha un parell de trams (com el de Pollença i el de Banyalbufar) on s'ha ajustat. Però estam parlant de trams molt petits. Som conscients que la problemàtica encara hi és perquè té molt a veure amb la consciència dels ciutadans. Feim una crida a la minoria que no ho fa bé i aprofita aquesta carretera per fer il·legalitats. Amb aquesta reducció de velocitat i mesures com la línia contínua i la senyalística donam més eines a la Guàrdia Civil perquè faci la seva feina. Ha davallat el problema, però no s'ha resolt.

I Formentor? Ja hi ha embossos per les obres d'Autoritat Portuària sense que hagis començat les limitacions de l'estiu. Com seran les limitacions d'enguany? Hi ha qualque canvi?

— Hem estat molt damunt Autoritat Portuària perquè acabin a temps les obres que van començar a principi d'any. Tenim el compromís que estaran concloses abans que entrin en vigor les restriccions de Formentor. Mai hem dit que la gent no pugui anar a Formentor, però s'hi ha d'anar d'una altra manera, és a dir, amb transport públic i amb consciència. Com a novetat, enguany s'ampliarà l'horari de restricció fins a les 22:30h (abans era fins a les 19 h i hi haurà bus llançadora fins aquesta hora), a més d'altres petites qüestions en coordinació amb la DGT, Autoritat Portuària i l'Ajuntament de Pollença. El motiu és perquè s'ha posat de moda anar a la posta de sol de Formentor. És molt lícit poder-hi anar, però qui ho vulgui fer, haurà de ser amb transport públic.

Quin traçat seguirà finalment la Ronda Nord d'Inca?

— Agraesc molt la pregunta perquè moltes vegades no s'ha entès aquesta qüestió. En aquests moments, no tenim un projecte per construir la Ronda Nord d'Inca, sinó que tenim la definició de la franja de reserva, és a dir, l'espai on es podrà definir el futur projecte. És un projecte molt més reduït del que volia la dreta. La dreta encara defensa que ha de ser tota la ronda, d'uns 11 o 12 kilòmetres, mentre que nosaltres plantejam un tram de 3 o 4 kilòmetres; des de la carretera de Selva cap a la d'Alcúdia. Quan tenguem el vistiplau de la comissió balear de Medi Ambient podrem començar a redactar el projecte de la ronda dins la zona establerta.

Una altra millora molt demandada és la de la carretera que uneix Algaida i Llucmajor.

— Estem un poquet en la mateixa situació, és una carretera molt perillosa... El que volem és millorar aquesta carretera per llevar la perillositat del mig. Aprofitarem també per fer un carril bici que en part, aniran pels camins rurals. Aprofitarem per connectar Algaida i Llucmajor en un passeig per a vianants, per afavorir el canvi de mobilitat. Al llarg de l'estiu enviarem la informació a la Comissió de Medi Ambient. A diferència del projecte del PP, en el nostre no hi haurà perjudicis mediambientals.

Pensau que algun dia acabarà la polèmica del túnel de Sóller?

— Per mi no hi ha polèmica, però qui ho va fer hauria d'estar avergonyit. El PP s'omple la boca posant en dubte el rescat del túnel de Sóller, però el millor que poden fer és callar perquè la construcció suposa una de les trames de corrupció més vergonyoses de l'illa. El que podria dir la justícia en darrer terme és que s'hauria de revocar la decisió, però ni tan sols l'empresa demana tornar a posar el peatge. Arribarem fins on faci falta. De moment, hem aconseguit que el Tribunal Suprem admeti a tràmit un recurs, que és una cosa molt difícil. Serà el procés judicial qui digui què s'ha de fer finalment. Si no ens dona la raó, el tribunal haurà de dir com es resol i per què, però estem molt satisfets d'aquest rescat. És qüestió de justícia social per als veïns de tota la zona.

Podem demana la revisió del Pacte de Bellver. Fareu el mateix amb el Pacte de Raixa?

— Volem que en aquest darrer any de legislatura es compleixin tots els pactes que es varen fer, com per exemple transferir les competències de transport públic. Volem que hi hagi una reunió per saber què falta i serem exigents per seguir el full de ruta. Entenem que els nostres socis no ho poden veure de cap altra manera.

Entenem, idò, que us presentareu a les pròximes eleccions...

— Et puc assegurar que encara no ho sé, tenc tanta feina... No som políticament correcte, sinó molt honest. Estic posant tots els esforços i energia a poder complir el full de ruta i vull acabar la legislatura amb el cap ben alt d'haver pogut complir-lo. Quan arribi el moment, serà una decisió que farem entre tots els companys.

Si ho fa, tornarà a ser al Consell de Mallorca?

— Ni idea, no t'estic sent mentider. Tenim tanta feina, i no només jo, sinó tots els companys... Després ja tindrem el debat intern i participaré com qualsevol militant més a prendre aquestes decisions.

stats