ESTUDI

Les al·lotes joves també es llancen al porno

Les motivacions d’elles per accedir a aquest tipus de continguts no es diferencien gaire de les d’ells

Les al·lotes joves no només consumeixen pornografia, sinó que ho fan pels mateixos motius que ells. Aquesta afirmació, que pot semblar d’allò més corrent a primera vista, denota un canvi molt recent en l’actitud de les joves quant al consum de pornografia. “Abans s’acostaven a la pornografia per saber què interessava als homes, però aquesta motivació ha desaparegut”, explica el professor de la UIB Lluís Ballester.

Ballester és un dels responsables de l’informe Nova pornografia i canvis en les relacions interpersonals, inclòs a l’Anuari de la Joventut de les Illes Balears 2018 i elaborat per la xarxa Jóvenes e Inclusión, que comprèn set comunitats autònomes (Andalusia, Aragó, Castella-la Manxa, Castella i Lleó, Catalunya, Galícia i Illes Balears). En aquest cas, les dades de Balears no es diferencien gaire de les generals, fet que deixa palès que la pornografia és un fenomen de conseqüències globals.

L’any 2013, Ballester presentà un estudi preliminar en un congrés a Sevilla, en el qual les dones reconeixien consumir porno “per saber què pensen els al·lots”. Cinc anys després, han passat a fer-ho “per pròpia curiositat personal i també, com ells, per masturbar-se”. La xifra d’homes joves que consumeix pornografia és d’un 86,9%. En el cas d’elles, és d’un 54,8%.

“Les joves han adoptat posicions masclistes perquè s’ha produït una distorsió en la seva percepció de les relacions interpersonals”, apunta el professor de la UIB. I és que, malgrat que l’oferta d’una pornografia feminista augmenta, la majoria d’al·lotes accedeixen a un porno convencional.

“Hi ha una espècie de contradicció, perquè hem observat una regressió en les relacions entre els joves cap a conductes masclistes i relacions coercitives que moltes al·lotes accepten”, explica per part seva Carlos Rosón, integrant de l’organització gallega Igaxes3, que treballa contra l’exclusió social dels joves i un altre dels responsables de l’estudi. “Moltes d’elles pensen ‘si em criden, és que m’estimen’ o que la gelosia és normal”.

El problema és que bona part de l’educació sexual de les joves i dels joves ve de la pornografia. “O, com a mínim, la més intensa”, apunta Rosón. “Les al·lotes han passat d’accedir al porno per complaure els homes a fer-ho per complaure’s a elles mateixes”. Però aquestes motivacions contradiuen després la seva conducta en les relacions interpersonals. “L’estudi diu que accedeixen pràcticament a la mateixa pornografia que ells, encara que augmenta el consum de pornografia feminista. No podria dir fins a quin punt són conscients de la imatge que s’hi reflecteix de la dona, però la pressió del grup també és molt important, i més encara en l’àmbit adolescent. Tot plegat fa que sigui un assumpte molt complex”, diu Rosón. “No hem d’oblidar que tot està pensat per generar consumidors”.

La indústria pornogràfica: una qüestió capitalista

Els joves accedeixen a la pornografia des d’ordinadors i telèfons mòbils sense qüestionar-se què i qui hi ha darrere de la indústria pornogràfica. A més, si els joves no cerquen pornografia, “la pornografia els cerca a ells”, assenyala Lluís Ballester. Basta passar una estona davant l’ordinador per veure com apareixen anuncis amb imatges d’alt contingut sexual. “Els anuncis arriben a al·lots fascinats per allò que veuen. Són joves que estan descobrint la sexualitat i que hi tenen molt d’interès, ganes i curiositat”.

Segons explica Ballester, els adolescents tenen “una mena de fantasia sobre el porno”. Ells pensen “que no passa res, que és fantàstic i que no fan mal a ningú”, continua. Cal aportar als joves una “visió més crítica de la pornografia, perquè han de saber que al darrere hi ha organitzacions capitalistes molt poderoses”. Els pares d’aquesta indústria són “el capitalisme i el patriarcat”.

Una comparació útil per entendre l’abast de la pornografia és la que els autors de l’estudi fan amb Facebook. Mentre que la xarxa social treballa cada dia amb 600 terabits de dades, “una de les grans fonts de distribució de porno, com pornhub, distribueix cada dia 2.500 terabits d’informació”, apunta Ballester. “La pornografia és la primera indústria mundial de cinema”.

Una de les zones del planeta on ha augmentat més el consum de pornografia és “la segona corona de la Mediterrània sud”. “Parlam de països pobríssims com el Níger, el Txad, Etiòpia i el Sudan. En aquest moment, són els llocs on més es demana per la introducció dels mòbils de preu assequible”.

El canvi de la distribució de la pornografia “és mundial i no estam preparats”. Ballester proposa una prova simple. “Agafau el mòbil i posau ‘mames, cul, Palma’. De seguida sortiran un munt d’anuncis que estan a l’abast de qualsevol infant. És així de fàcil”. No n’hhi ha prou de “fer xerrades o tallers als centres”. Un al·lot de poc més de deu anys “té accés a pornografia molt perillosa i de violència extrema. Ho té a un clic de distància, i hauríem de fer un esforç de pensar en la responsabilitat educativa que tenim en aquest sentit”, conclou.

Etiquetes

EDICIÓ PAPER 18/11/2018

Consultar aquesta edició en PDF