Societat 19/08/2023

Les agències britàniques preveuen més turistes a la tardor

La patronal ABTA creu que hi pot haver un desplaçament de la demanda, mentre que els experts reclamen decreixement turístic

3 min
Una turista es protegeix del sol a la Platja de Palma, aquest estiu

PalmaL’associació de les agències turístiques del RegneUnit, ABTA, preveu que hi pot haver cert desplaçament de la demanda cap als mesos anteriors i, sobretot, posteriors a l’epicentre de l’estiu –juliol i l’agost. Ho confirma des de Londres el seu portaveu, Sean Tipton, que assegura que “és lògic que, entre els turistes que poden triar quan fan vacances, alguns acabin optant per mesos com maig i juny, o setembre i octubre”. “De fet, ja són mesos molt importants per a l’activitat turística i les persones més sensibles a la temperatura poden acabar triant-los, i fins i tot altres com novembre, quan avui dia el clima mediterrani és molt agradable”, explica el directiu britànic. També assegura que “això no és un problema en el cas de les Balears, sinó una oportunitat, ja que el grau de connexió amb el Regne Unit és important”, afirma.

ABTA no preveu en cap cas grans canvis a curt termini. El motiu és molt senzill: la conciliació de les vacances familiars a l’estiu. “Al Regne Unit, a diferència d’altres països, els mesos centrals de l’estiu concentren les vacances escolars. Tot el turisme familiar, que en el nostre cas és una gran part de la demanda, de moment es mantindrà fidel als mesos i a les destinacions habituals”, assenyala. “A més, no vull deixar de recordar una idea, i és que el nostre hivern és molt dur i molt gris. Per tant, els britànics que fan turisme cerquen calor, i això fa que no esperem que un increment moderat de la temperatura sigui perceptible en termes de demanda turística a curt termini”, afegeix.

Ara bé, l’empresariat turístic britànic es mostra preocupat sobretot per l’abast del canvi climàtic. “És evident que no ens en sentim aliens i constantment participam d’inciatives com les de les companyies aèries, que volen reduir encara més les seves emissions. Tots hem de cercar solucions i maneres de reduir l’impacte de les activitats econòmiques sobre el planeta en general i sobre les destinacions en particular”, explica.

Manquen mesures valentes

La preocupació general sobre el canvi climàtic és evident i l’increment de la temperatura ha fet que deixi de ser una curolla científica i ecologista. Ara bé, els experts no es cansen de repetir que les mesures que s’apliquen són només per mitigar-ne l’impacte, sense anar al bessó dels elements causants del canvi climàtic. “Es posen plaques solars, es fan petites millores de gestió, i tot és molt benvingut. Però amb la velocitat que ha assolit el canvi climàtic, cada comunitat ha d’agafar el bou per les banyes i ha de prendre mesures valentes i de calat. En el nostre cas, no en queda d’altra: s’ha de reduir la capacitat d’allotjament, i és una mesura que a hores d’ara ningú no ha impulsat, per molt de màrqueting que s’hagi fet”, critica Cati Torres, professora d’Economia de la UIBi membre del Laboratori Interdisciplinari sobre el Canvi Climàtic (LICC).

Els experts consideren, a més, que les Balears no es poden continuar gestionant amb “criteris de demanda, perquè sempre n’hi haurà, i molta”. “Cal establir uns indicadors clars i públics sobre els impactes de l’activitat econòmica pel que fa al canvi climàtic. La nostra indústria és el turisme i ho continuarà sent, però la seva viabilitat passa perquè s’estableixin aviat uns criteris científics que incorporin tots els costos ambientals que té l’activitat turística i que desgraciadament no es poden esmenar amb una placa solar. I molt manco si a més continuam creixent any rere any”, sentencia.

Per la seva banda, la patronal hotelera de Mallorca (FEHM) assegura ser ben conscient de la necessitat d’actuar. “La demanda és molt sensible als factors externs i, de la mateixa manera que el confort climàtic pot frenar la intenció de viatjar dels turistes, també ho fan igual les vagues, els impostos o la situació geopolítica i altres factors externs. Allò que cal fer és anticipar-nos, prevenir, minimitzar riscos i treballar en noves oportunitats”, detallen fonts de la patronal.

stats