Societat 09/03/2020

El trànsit continua augmentant a Mallorca però baixen els accidents mortals

El nombre de cotxes que circulen a l'illa no deixa d'augmentar, però el nombre de víctimes mortals és el més baix dels darrers 15 anys

Kike Oñate
2 min
El trànsit creix a l’estiu un 30% a les vies més turístiques

PalmaLa quantitat de vehicles que passen cada dia per les carreteres de Mallorca no deixa d'augmentar i el 2019 les vies de l'illa varen suportar una intensitat mitjana diària de 13.262 vehicles, un 3,5% més que l'any anterior, segons les darreres dades publicades pel Departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell. El nombre d'accidents mortals, però, és el més baix dels darrers 15 anys, perquè tant el 2018 com el 2019 n'hi va haver 19. Aquesta xifra dista molt dels 60 conductors que varen morir a les carreteres el 2007, segons dades de la Direcció General de Trànsit (DGT).

Des del 2005 la xifra de conductors morts ha anat fluctuant. Aquell any n'hi va haver 47, i va pujar fins als 50 l'any següent. El 2007, però, és la pitjor dada de tota la sèrie amb una seixantena de morts a les carreteres de Mallorca. El 2008 la xifra baixà fins als 38 morts i continuà descendint fins al 2011, quan hi va haver 24 morts.

El 2012 es varen registrar 29 accidentats; l'any següent 21, el 2014 29 i el 2015 30. El nombre d'accidents mortals, però, va disminuir un 45,2% entre el 2016 i el 2019 amb 42 i 19 morts, respectivament. Com ha assegurat aquest dilluns el Consell en un comunicat, el descens és degut a tres factors: la millora de les vies, les campanyes de la DGT i les innovacions tècniques dels vehicles que circulen per les carreteres.

El trànsit de les principals autopistes augmenta

L'increment dels vehicles que passen cada dia per les carreteres de Mallorca es manté constant des del 2013 i es veu reflectit a totes les vies de l'illa, però cal tenir en compte que un sol cotxe pot passar per més d’un punt. A la via de cintura (Ma-20), per exemple, la pujada va arribar fins al 2,2% el 2019, mentre que a la carretera que voreja la badia d'Alcúdia (Ma-12) la intensitat diària va ser d'un 3,6% i a la Ma-14 que uneix Manacor i Felanitx fou del 3,8%.

L'autopista de Ponent, que connecta Palma amb el Port d'Andratx (Ma-1), va registrar una mitjana de 61.472 vehicles diaris, cosa que implica un increment del 3,4% respecte del 2018. La via té cinc estacions que controlen el nombre de cotxes que hi passen i el màxim registrat es troba a l'altura de Costa d'en Blanes, amb 99.340 vehicles, i disminueix després de Palmanova. Segons ha explicat el Consell, això també passa a l'autopista de sa Pobla (Ma-13), perquè la intensitat mitjana diària baixa després de passar per Son Cladera.

Pel que fa al túnel de Sóller, el 2019 s'hi va registrar una intensitat mitjana diària d'11.039 vehicles, cosa que suposa un increment del 3,5% respecte del 2018, quan n'hi hagué 10.662. Les dades, com ja va informar l'ARA Balears, demostren que la gratuïtat del túnel no ha implicat un efecte crida per als vehicles.

stats