Societat 01/12/2018

Xarxes 5G, la tecnologia que reinterpretarà el turisme

El Seminari Internacional INTO s’ha centrat en l’anàlisi de comunicacions i transmissió de dades en temps real, com també en les oportunitats que per al negoci turístic ofereix la internet de les coses

Enric Culat
5 min

PalmaQUALSEVOL COSA QUE ara feim amb els nostres smartphones, en el futur podrem fer-la millor i més de pressa. La internet mòbil superràpida 5G podria arribar l’any que ve a diversos països, amb velocitats de descàrrega entre 10 i 20 vegades més ràpides que les que tenim ara. 5G és la cinquena generació de connectivitat d’internet mòbil, que promet descàrregues molt més ràpides, una àmplia cobertura i connexions més estables. L’objectiu: facilitar un millor ús de l’espectre radioelèctric i permetre a molts dispositius connectar-se al mateix temps. Els experts calculen que el 2025 hi haurà 200.000 milions de dispositius interconnectats, cosa que suposarà un impacte econòmic d’11.000 trilions de dòlars. Però la implantació del 5G no només suposarà un canvi industrial i econòmic, sinó una revolució social tan gran com en el seu moment va implicar l’aparició del telèfon intel·ligent.

LES XARXES 5G transformaran completament la manera en què realitzam turisme, perquè permetran accedir a serveis de comunicacions, de dades i de còmput gairebé il·limitats en temps real. Als turistes de negocis, els 5G els permetrà desenvolupar els seus viatges i activitats de manera més eficaç i adaptada a les seves necessitats personals: suport integrat, amb accés als transports, allotjaments, clients i entreteniment de manera virtual, a través del seu terminal mòbil, amb interfícies millorades que incorporaran serveis d’assistència, traducció, localització i planificació. Als turistes d’oci, 5G els proporcionarà una nova experiència de viatge, perquè potenciarà el coneixement i la immersió en cada destinació en l’àmbit cultural, gastronòmic, de compres, historicoartístic, etc.

LA TECNOLOGIA 5G i les seves repercussions en el sector turístic varen centrar una de les sessions del Seminari Internacional d’Innovació i Turisme INTO 2018, dedicat a internet de les coses (IoT) i el turisme. Així, al llarg de dos dies, la indústria turística balear va poder conèixer les múltiples oportunitats de negoci que suposa la IoT per a les seves empreses, gràcies a aquest seminari que es va desenvolupar al Parc Bit, en el qual un centenar de persones varen participar en cinc sessions en què es va parlar del paper de la internet de les coses en la indústria turística, des de l’elecció de la destinació i l’oferta, la mobilitat intel·ligent, fins a l’experiència turística i la tecnologia mòbil 5G.

EN LA PRESENTACIÓ de la sessió específicament dedicada a 5G, el president de Turistec, Jaume Montserrat, argumentà que aquesta tecnologia suposarà “un canvi de paradigma del tot connectat i en qualsevol lloc”. L’existència de dispositius connectats que xerraran entre ells i d’usuaris interactuant amb aquests dispositius a qualsevol hora implicarà, necessàriament, una xarxa de comunicació molt més potent, més fiable i amb capacitat de transmissió molt superior a les que tenim ara mateix. Adan Levy, director d’IFEMA 5G Lab, explicà que els objectius del laboratori que ell dirigeix són reinventar el sector del turisme congressual amb les noves aportacions tecnològiques, com és el cas de 5G; anticipar-se a les grans macrotendències que són a punt d’arribar i que encara no són al mercat; i analitzar-ne les potencials millores i de quina manera aquests avanços canviaran el món. “La imaginació i la creativitat són igual d’importants que el coneixement tecnològic”, sentencià.

EL DIRECTOR D’IFEMA 5G Lab puntualitzà que el canvi de paradigma, per entendre el que suposarà 5G, no consisteix a fer una simple immersió dins un món de dades, “sinó que aquestes dades ens envoltin i interactuïn, com si ‘ballassin’ per si mateixes”. Levy explicà que anam cap a un nou model de fires i congressos que superarà absolutament les fires convencionals. En aquest sentit, indicà que els propers anys les fires s’organitzaran amb productes desenvolupats mitjançant la tecnologia 5G, la realitat augmentada, la realitat mixta, els hologrames i la intel·ligència artificial.

ARTURO AZCORRA, DIRECTOR d’IMDEA Networks Institute i investigador de Telecomunicacions (UC3M), tractà de desmentir la percepció generalitzada i “errònia”, segons la seva opinió, que els turistes només volen gaudir d’experiències vinculades al confort però sense aprofundir en els avantatges de la tecnologia. “Les tecnologies de la informació justament serveixen per millorar l’experiència turística, reduir costos i proporcionar dades molt valuoses per a la indústria turística”, considerà. En aquest sentit, la tecnologia 5G i la internet de les coses ajudaran a facilitar una “transformació digital” del sector del turisme. “No es tracta de tecnificar el turisme perquè sí”, hi insistí.

PER AZCORRA, LA virtut principal de 5G serà la capacitat de processament integrada a la xarxa i el fet que, per primer cop, la comunicació no estigui fonamentada únicament a transportar informació d’un lloc a un altre, sinó a proporcionar serveis i poder accedir a una sèrie de possibilitats i activitats facilitades per aquesta mateixa xarxa. Altres avantatges del 5G vinculats al turisme, apuntà aquest expert, són la seva vinculació amb la domòtica, la robòtica i l’aprofitament de Big Data o dades massives pel negoci turístic. “Amb el tractament de dades es pot fer un pla personalitzat per maximitzar l’experiència del turista, es poden fer prediccions sectorials o es poden planificar les infraestructures”, digué Azcorra sobre aquesta qüestió.

EL SEMINARI INTO ha arribat enguany a l’edició número 13, organitzat per impulsar la innovació i fomentar la competitivitat i el creixement de les indústries tecnològiques en el sector turístic, i explotar les oportunitats de negoci i sinergies empresarials que poden propiciar i donar un valor afegit a qualsevol baula de la cadena turística. En aquesta ocasió, el seminari es va centrar en les múltiples possibilitats que la internet de les coses ofereix, dins el camp turístic, per interactuar amb els clients i conèixer-los millor, simplificant operacions, millorant prediccions i optimitzant recursos. INTO 2018 ha estat organitzat per Vicepresidència i Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme i Enterprise Europe Network, amb el suport de Turistec, la Cambra de Comerç de Mallorca i TouriSMEshare.

EL SEMINARI INTO va incloure un panell de ponents i moderadors internacionals, experts en les darreres tendències en turisme. Així, enguany hi varen participar representants de grans empreses com Huawei, Microsoft, Endesa i Telefónica, i experts internacionals de l’àmbit acadèmic com el Dr. Ajay Aluri, de la Universitat de West Virginia (Estats Units) i la Dra. Marianna Sigala, directora del Centre for Tourism and Leisure Management (Austràlia). La conferència inaugural del Seminari INTO la va pronunciar el director de Transformació Digital i IoT de Huawei, Koby Levy, qui va explicar les diferents maneres en què el 5G pot contribuir a millorar l’experiència turística a través de la creació d’experiències immersives. Aportà alguns exemples, com el cas de la ciutat Dunhuang, a la Xina, que rep més de 9 milions de turistes a l’any, gràcies als seus projectes de turisme intel·ligent i l’explotació de dades massives.

AL MARGE DE les sessions, una de les novetats d’aquesta tretzena edició va ser el showroom, un espai habilitat on empreses com Eturistic, Modo, Arantia TV i Ecar varen poder exposar els seus productes i serveis relacionats amb la IoT i el turisme. D’aquesta manera, els visitants varen tenir la possibilitat de conèixer tecnologies IoT innovadores com el cas de la motocicleta elèctrica Nuuk, que dissenya rutes eficients en funció de les dades d’origen i destinació del viatger, o l’aplicació MODO, una solució de control intel·ligent de la climatització dels habitatges turístics. El Seminari INTO també va organitzar activitats amb un vessant més pràctic, com és el cas del taller sobre ‘Noves idees i models de negoci basats en IoT per als nous reptes de la indústria turística”, a càrrec de l’empresa Smotion.

stats