EDUCACIÓ
Política 20/05/2016

Els centres educatius, amb més autonomia

El Govern ha aprovat els nous currículums, que reforçaran les arts plàstiques, l’anglès i la filosofia

M.gelabert / J. Vinyas
3 min
Els centres educatius, amb més autonomia

PalmaEl Govern balear tomba els currículums LOMQE que va aprovar la legislatura passada el PP. El Consell de Govern va aprovar ahir els nous currículums d’Educació Primària (EP), Educació Secundària (ESO) i Batxillerat. La Conselleria de Martí March ha apostat per dotar els centres de més autonomia per afavorir la innovació pedagògica, uns horaris més racionals, grups reduïts d’Anglès i el reforç de la Filosofia, la Tecnologia i les matèries artístiques.

“Volíem fer un canvi, dins la legalitat de la LOMQE, que no fos fruit de la imposició, sinó de la col·laboració”. En aquest sentit es va expressar March, i va explicar que tots els centres han fet aportacions. L’aposta per l’autonomia s’evidencia, sobretot, a Primària: “Els centres necessiten capacitat innovadora si volen guanyar la batalla del futur”, va destacar el conseller. En aquesta direcció, el nou horari setmanal destina més hores de lliure disposició. Els centres, havent de complir els objectius curriculars, podran disposar de més hores per apostar per l’educació per projectes, de manera que es poden integrar diverses assignatures. Educació ha expressat en més d’una ocasió aquesta voluntat de dotar de més autonomia els centres per adaptar la realitat pedagògica al dia d’avui.

Responsabilitat dels centres

Els centres, alhora, tindran més responsabilitat. Les avaluacions, segons va explicar March, no servirien per segregar. Tot pot suposar una aposta per nous mecanismes d’avaluació en termes competencials. En total, es donaran 14,5 hores de lliure disposició al primer cicle de Primària, que mantindrà les 25 hores setmanals de classe. En el segon cicle, passaran a ser 11,5 hores.

En el cas de l’ESO, els nous currículums preveuen reduir l’horari setmanal dels alumnes de 32 a 30 hores. L’objectiu del Govern és racionalitzar l’horari de l’alumnat d’aquests nivells, que està per damunt del de la majoria de comunitats autònomes. A ESO es reforçaran les matèries artístiques i la tecnologia, que la LOMQE marginava. Tots els alumnes n’hauran de fer.

“Intentam exprimir la llei al màxim”, va declarar March, i va assegurar que aquestes mesures només són “una pinzellada” de la voluntat del Govern. A primer, segon i tercer de Secundària els centres disposen de dues hores setmanals de lliure disposició per completar l’horari. Aquestes hores es podran destinar a reforçar determinades matèries o a projectes interdisciplinars.

Reforç de l’anglès

La Conselleria ha volgut fer una aposta, també, per reforçar l’anglès. Segons va anunciar el Govern, però, no es veurà augmentat en hores lectives. Aquesta mesura es pretén dur a terme amb desdoblaments de totes les hores en grups reduïts d’alumnes (de 8 a 15). En aquest sentit, el Govern assegurà que això permetrà, també, reduir ràtios i millorar la qualitat de l’ensenyament. A 4t d’ESO, segons va indicar ahir March, no hi haurà hores de lliure disposició.

Pel que fa al Batxillerat, també es reduiran les hores lectives de 34h a 32h -encara que la majoria de comunitats autònomes en fa 30h. Però el fet més destacat és la recuperació de l’assignatura Història de la Filosofia com a matèria obligatòria a 2n de Batxillerat per tots els alumes de Ciències i Humanitats i Ciències Socials. La Conselleria ha decidit també, incrementar el nombre d’hores setmanals de les matèries troncals d’opció. Aquesta mesura atén a les recomanacions que va fer el Consell Escolar de les Illes Balears en les al·legacions presentades als currículums actuals.

stats