RECURSOS PÚBLICS
Política 27/05/2016

El Govern torna a investigar el sobrecost de les autovies d’Eivissa

Estudia un informe de l’exdirector general Carlos Jover, que avalà 7,7 milions per les mobilitzacions

Jaume Perelló / Armando Tur
2 min
L’autopista de Sant Antoni, 93 milions d’euros de cost per a un petit tram d’una petita illa mediterrània.

Palma/eivissaEl Govern ha reobert la investigació i l’auditoria interna dels principals expedients de les autopistes d’Eivissa, després que s’hagin constatat irregularitats que no havien estat detectades en les primeres auditories fetes a les que han esdevingut les obres públiques amb més sobrecost de la història de Balears. En concret, entre l’ampliació del cinturó de vila, l’autopista de l’aeroport i la de Sant Antoni, els ciutadans balears paguen cada any 22 milions d’euros per aquestes infraestructures que licità l’Executiu de Jaume Matas.

Diferents departaments del Govern, com la Direcció General de Mobilitat, han aprofundit en els desquadraments i sobrecostos que ja s’identificaren en auditories anteriors i en altres que s’haurien descobert arran de la defensa dels interessos de la comunitat en els diversos plets judicials que encara són vius i que tenen a veure amb despeses no justificades.

De fet, el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears condemnà el 2015 el Govern a pagar 30 milions d’euros a Ibisan, adjudicatària de l’autopista d’Eivissa a Sant Antoni, i a Accesos Ibiza SA, pels retards provocats per les mobilitzacions ciutadanes el 2005 i 2006, i xifrats en un import de 7,7 milions d’euros per l’exdirector general d’Obres Públiques Carlos Jover. Precisament aquest informe és un dels que analitza amb lupa el Govern.

L’Executiu hi va recórrer al Tribunal Suprem, que, en cas de confirmar la sentència, obligaria a abonar aquesta quantitat. Això s’afegiria a la sagnia que suposa el pagament anual d’aquestes infraestructures, que s’aprovaren enmig d’una gran polèmica per l’impacte ambiental i la desmesura de les dimensions, concebudes a escala continental.

El Govern d’Armengol vol trobar la manera de reduir uns pagaments que l’opinió pública no entén de cap manera i que diferents experts han qualificat d’injustificats i completament desproporcionats. Així, un informe de 2008 elaborat per la Conselleria d’Economia del segon Pacte de Progrés ja va concloure que el segon cinturó d’Eivissa va passar dels 4,3 milions pressupostats als 23,4, és a dir, que va experimentar un sobrecost del 440%. Per la seva banda, la carretera de l’aeroport estava pressuposatda en 4 milions d’euros i va assolir ni més ni menys que els 66,3, un 1.600% més del previst. La de Sant Antoni tampoc no va quedar curta: va passar de 4,7 milions als 93, cosa que suposa el rècord absolut d’increment d’una obra pública, amb un 1.880% més.

Ara, el Govern treballa sobre alguns sobrecostos que es consideren injustificats, ja que per exemple el de manteniment, segons advertí el catedràtic Francisco Javier Álvarez en un informe de març de 2011, “supera els 165.000 euros/quilòmetre, que és més del triple dels costos de mercat”. De fet, aquest especialista ho qualificà de possibles il·lícits penals. En total, s’han fet tres auditories diferents i en totes han sorgit irregularitats, algunes considerades fins i tot delictes. Entre aquestes, la curiosa desaparició de l’1% cultural que havien d’invertir les concessionàries, en algun cas més d’un milió d’euros que es “perdé pel camí”.

stats