Patrimoni

El Ministeri atura els peus al Consell de Menorca i l'urgeix a “no posar en perill” la declaració de Patrimoni Mundial

Ernest Urtasun demana al president Vilafranca que aturi el projecte de Rafal Rubí amb el qual el PP pretén reprendre les obres del viaducte, ja que “continua vigent” la decisió de la Unesco d’esbucar-lo

CiutadellaL’Estat ha aturat els peus al Consell de Menorca i, a través d’una carta signada pel mateix ministre de Cultura, Ernest Urtasun, demana al president de la institució insular, Adolfo Vilafranca, que aturi el projecte amb el qual pretén reprendre les obres de construcció del viaducte de Rafal Rubí i “no posi en perill” així la declaració de l’illa com a Patrimoni Mundial per part de la Unesco.

Urtasun recorda a Vilafranca que “continua plenament vigent” la decisió del Comitè de Patrimoni Mundial que demana l’esbucament del pont a mig construir en aquest tram, que el govern del PP al Consell ara vol continuar aixecant. En concret, recorda el ministre, l’acord encara vigent insta el Consell a “retirar en la major brevetat possible les obres viàries parcialment finalitzades, com també els pals i les línies elèctriques entre diferents jaciments arqueològics que incideixen negativament en les vistes del paisatge”.

Cargando
No hay anuncios

Urtasun apunta que el Consell havia d’informar abans de l'1 de desembre passat sobre aquestes actuacions i, si bé ha remès un informe preliminar amb explicacions sobre la situació del tram on hi ha les navetes prehistòriques de Rafal Rubí, “avui dia continuam a l’espera d’una valoració oficial per part del Centre de Patrimoni Mundial, per la qual cosa resulta inoportú avançar en decisions que puguin ser difícilment reversibles sense haver obtingut prèviament una posició clara i favorable per part de la Unesco”.

Cargando
No hay anuncios

En aquest context, la recent decisió del govern del Consell d’aprovar definitivament el projecte i de voler reprendre les obres del viaducte de Rafal Rubí ha obligat el Ministeri a intervenir. Ho fa per demanar al Consell que “actuï amb la diligència necessària per no posar en perill la declaració de Patrimoni Mundial i garantir l’estricte compliment del que va acordar la Unesco”. “Evitar qualsevol actuació que pugui comprometre la conservació del bé o malmetre la seva imatge internacional –diu el ministre– no és només una exigència, sinó una responsabilitat institucional de primer ordre”.

L’anterior govern d’esquerres al Consell de Menorca va intentar tirar baix el viaducte a mig construir que afectava les navetes de Rafal Rubi i proposà a canvi una solució a nivell, de menor impacte ambiental, paisatgístic i patrimonial. Però va ser incapaç d’executar-ho abans de les eleccions de 2023. Així que, en recuperar el govern insular, el PP es mostrà disposat a tirar endavant el projecte sense seguir les recomanacions de la Unesco. S’emparà en els informes del departament de Carreteres, que sempre han considerat que “les afeccions patrimonials que són de caràcter visual no resulten comparables amb el risc que suposa per a la seguretat de les persones el manteniment de la carretera en condicions precàries”, motiu pel qual han avalat el pont ideat pel PP. Per justificar-ho, el govern insular contractà també diferents informes que no analitzaren prou les alternatives al viaducte. De fet, l’informe d’avaluació patrimonial que s’encarregà al consultor Jordi Tresserras, expresident d’Icomos a Espanya, no esmentà tots els informes i projectes constructius anteriors.

Cargando
No hay anuncios

El projecte de Rafal Rubí s’aprovà inicialment el mes d’abril “sense perjudici que pugui ser complementat, en el seu cas, per les consideracions del Comitè de Patrimoni Mundial de la Unesco”. I aquest 21 de juliol passat s’aprovà de manera definitiva i amb la corresponent declaració d’utilitat pública prèvia a poder licitar i executar les obres. Però sense que encara consti que la Unesco s’hagi pronunciat sobre si accepta o no la nova proposta del Consell de Menorca.

Més per Menorca ha denunciat la “imprudència” del govern del PP per voler aprovar el projecte sense tenir el vistiplau de la Unesco. A més, ha advertit també que l’informe patrimonial de Tresserras “està fet a mida i presenta greus deficiències metodològiques i conceptuals”, ja que “amaga deliberadament documentació” i no té en compte totes les alternatives.

Cargando
No hay anuncios

El projecte de Rafal Rubí que el Consell vol posar en marxa entre els quilòmetres 5’7 i 7’7 de la carretera general costa 6.594.330,33 euros.