Política 22/05/2021

L’escàndol de l’IMAS marca la primera meitat de la legislatura

La limitació de la velocitat a la carretera que travessa la Serra i a la via de cintura de Palma també han definit la política del Consell de Mallorca

4 min
Seu del Consell de Mallorca, al carrer General Riera de Palma.

PalmaL'explotació de menors tutelades per l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (IMAS) es va convertir en un escàndol el gener de l'any passat arran de la presumpta violació en grup d'una adolescent de 13 anys durant la nit de Nadal, que estava sota la tutela de l'ens dependent del Consell de Mallorca, a Palma. Com una bolla de neu, es va anar convertint en una autèntica allau de polèmica que no va alentir fins que arribà la crisi del coronavirus, el març. En dos mesos i mig, però, el tema ja havia rodat per la Cambra balear i el Congrés, fins que poc més d'un any després aterrà a Brussel·les, quan el Parlament Europeu –de la mà de Vox– va demanar informació al respecte als governs espanyol i balear. Amb aquesta trajectòria no es pot negar que l'escàndol ha marcat la primera meitat de la legislatura a la institució insular, malgrat que l'informe de la comissió política de l'IMAS creada pel Pacte per analitzar els casos d'explotació ha posat punt final concloent que "la responsabilitat és de l'agressor".

Pel portaveu del PP al Consell, Llorenç Galmés, no s'ha fet suficient i considera que l'equip de govern "ha deixat enrere les menors que han patit explotació", mentre que la representant de Ciutadans, Beatriz Camiña, afirma que és un dels escàndols "més greus de la democràcia" i que ha "eclipsat el que hagin fet bé". El portaveu del PSIB, Andreu Alcover, critica que l'oposició s'hagi centrat en el fet "escandalós" del tema per "no tractar el problema" i evitar anar a l'"arrel". Cal recordar, a més, que l'IMAS va posar en marxa el setembre el centre per a infants i adolescents víctimes d'explotació sexual.

La limitació de la velocitat a la carretera que travessa la Serra, la Ma-10, i a la via de cintura de Palma també han definit la política de carreteres d'aquests quasi dos primers anys de legislatura. Amb la reducció a 60 kilòmetres per hora a la major part de la via que recorre la Serra de Tramuntana, la institució insular vol millorar la seguretat i evitar, especialment, els comportaments de risc per part de motoristes que fan carreres i que des de fa anys provoquen molèsties als residents. En el cas de l'autopista que envolta Ciutat, el Departament de Mobilitat i Infraestructures dirigit per Iván Sevillano (Podem) també ha fet un canvi rellevant: ha davallat la velocitat màxima de 120 quilòmetres per hora a 80. La mesura va entrar en vigor el 1r de febrer d'enguany. En matèria de carreteres, també s'ha donat per finalitzada la llarga polèmica de l'autopista de Llucmajor a Campos, malgrat que va revifar durant la inauguració de la via el passat 17 de maig. MÉS i Podem varen deixar plantada la presidenta del Consell, Catalina Cladera (PSIB), en la presentació. L'actual titular de l'obra, Iván Sevillano (Podem), tampoc va fer costat a la presidenta de la institució.

"No s'havia vist mai amb cap govern, ni de dretes ni d'esquerres, que es deixàs abandonada la presidenta durant la presentació d'una obra que és la més important de la legislatura", afirma el portaveu del PP. La representant d'El Pi, Xisca Mora, considera que l'absència dels socis del PSIB demostra que el Pacte "no té un projecte comú" i que "cada partit prioritza els seus interessos". Beatriz Camiña va més enllà, i diu que els separa un "abisme".

Andreu Alcover rebutja completament les acusacions per part de l'oposició de manca d'entesa entre l'esquerra que governa el Consell, i assegura que la relació és bona i que funciona. "No hi ha hagut grans discrepàncies, tot i alguns desacords puntuals com el tema de Sofia Alonso", assenyala el socialista. Es refereix al fet que MÉS va votar al ple –juntament amb la dreta– a favor de destituir la directora insular de Gent Gran, que forma part del departament gestionat pel PSIB, i que es va vacunar el primer dia de la campanya. La petició, però, no va ser atesa pels socialistes, que defensen que Alonso va complir el protocol. La portaveu de Podem, Magdalena Gelabert, confirma les paraules d'Alcover: "No hi ha diferències substancials, i la relació és bona", mentre que el portaveu de MÉS, Guillem Balboa, comenta que en un govern de coalició "sempre es donen episodis de discrepància". "Estic satisfet com ha anat fins ara", afegeix el sobiranista, que se sorprèn que hagi anat tan bé en un context de crisi.

El pes de la pandèmia

La gestió de la crisi sanitària ha estat i continua sent determinant per a l'equip de govern del Consell, que l'estiu passat va impulsar el pla de reactivació econòmica Mallorca Reacciona. Fins ara, la iniciativa ha permès mobilitzar 100 milions d'euros, que se sumen a una partida de 20 milions destinats a ajudes directes als sectors més afectats per les restriccions contra el coronavirus.

L'IMAS treballa per potenciar el Servei d'Atenció Integral a Domicili per a gent gran, incrementant el nombre de municipis on s'ofereix i amb l'objectiu de passar de 16 a una trentena. Amb l'esclat de la pandèmia, l'institut també va ampliar les seves places per a persones que viuen al carrer, afegint-ne 150, amb tres nous recintes de 50 llits cadascun. Una vegada va acabar el primer estat d'alarma, els sense llar que havien accedit a aquests espais es varen reubicar a la resta de centres de la xarxa i en tres més de nova creació.

stats