Aeroports

Ara Més proposa crear una autoritat aeroportuària de les Balears per reduir la pressió turística

La iniciativa defensa que amb el traspàs de la gestió dels aeroports també es podria garantir la connectivitat aèria

ARA Balears
03/06/2025

PalmaAra Més, la formació que integra MÉS per Mallorca, Més per Menorca i Ara Eivissa, ha presentat aquest dilluns la seva Proposició de Llei per reclamar el traspàs de la gestió dels aeroports de les Balears, que pretenen materialitzar mitjançant la creació d'una autoritat aeroportuària pròpia. Segons ha recollit Europa Press, la proposta també preveu invertir els beneficis obtinguts dels tres aeroports de l'Arxipèlag, que actualment suposen un 20% dels dividends d'Aena —uns 292 milions d'euros—, en transport públic o a reduir l'impacte de la contaminació acústica dels avions i garantir la connectivitat dels vols.

L'esquerra sobiranista ha donat els detalls sobre la iniciativa en un acte fet aquest horabaixa a la plaça de Llorenç Bisbal, a Palma, i en el qual han intervingut la portaveu del GOB, Margalida Ramis, i el secretari general de CCOO a les Balears, José Luis García. També hi han assistit membres de Greenpeace, Amics de la Terra i Marilles.

Cargando
No hay anuncios

Els partits han defensat que amb el traspàs de la gestió dels aeroports de Palma, Maó i Eivissa es podria actuar des de l'arrel de l'actual problema de massificació i col·lapse turístic i reduir la pressió. "La realitat és que a les Balears sempre hem tingut Aena en contra, fomentant la massificació d'aquesta terra per obtenir-ne recursos per endur-se a altres territoris", ha criticat el coordinador general de MÉS per Mallorca, Lluís Apesteguia, qui ha assenyalat que per aquest motiu considera necessària la creació d'una autoritat aeroportuària gestionada pel Govern i els consells insulars "que faci feina per a la gent d'aquí i les seves necessitats".

Cargando
No hay anuncios

"Volem decidir aquí com, quan i quins vols necessitam. Volem decidir aquí en què reinvertim els ingressos de l'aeroport, que han de ser per a pal·liar els problemes que causen els aeroports. Volem decidir aquí frenar la massificació, perquè volem decidir aquí viure millor", ha remarcat Apesteguia.

Per part seva, la secretària d'organització i consellera de Més per Menorca al Consell de Menorca, Noemí García, ha assegurat que només durant el 2024 els aeroports de les Balears varen suportar 47 milions de passatgers. "Això suposa mig any de pressió constant sobre un territori, unes illes, que lluitam cada dia per preservar els recursos naturals, el benestar dels residents i una convivència equilibrada", ha assenyalat.

Cargando
No hay anuncios

No obstant això, ha lamentat que l'Administració autonòmica no tingui "la clau de la porta que marca qui entra, com entra i quan entra". "És com si fóssim hostes a casa nostra. Amb el reclam del traspàs dels aeroports no demanam cap privilegi, només demanam justícia i anar amb compte d'allò que és nostre", ha afegit.

Ara Més ha recordat que el Parlament s'ha mostrat a favor del traspàs de la gestió aeroportuària —cosa que preveu l'Estatut d'Autonomia— en fins a set ocasions, la primera el 2008 i la darrera aquest any.

Cargando
No hay anuncios

Malgrat això, els ecosobiranistes han criticat la "incoherència" entre la política turística i aeroportuària existent, ja que els intents per posar topall a les places turístiques s'ha vist perjudicat per la política d'Aena, per la qual cosa en la darrera dècada s'han incrementat els vols un 48%.

La idea és que la iniciativa legislativa que es dugui al Parlament "exerceixi pressió" sobre l'Estat davant els seus "reiterats incompliments estatutaris". Per tal d'assolir aquest objectiu, els partits es reuniran en els pròxims mesos amb entitats i societat civil per assegurar el màxim consens.