Apunts
Part Forana04/08/2013

Un sistema d'ensenyament progressista a finals del segle XIX

El model educatiu

La que implanta és una pedagogia d'educació laica que defuig l'ensenyament merament teòric i memorístic, i rebutja els exàmens, els llibres de text i les lliçons magistrals. La classe es converteix en un lloc de convivència entre alumne i professor, que ensenya a pensar, a intuir i descobrir més enllà de les parets del centre. És per això que l'escola es construeix als afores i es converteix en introductora de l'excursionisme a Mallorca.

Costa vs Cifre

Cargando
No hay anuncios

Guillem Cifre de Colonya i mossèn Costa i Llobera foren contemporanis i representants de dues concepcions ben distintes de la societat. Si Cifre fou impulsor del progressisme laic, Costa representava la banda tradicional i catòlica. Això no obstant, no s'enfrontaren mai en públic i alguns detalls apuntats per Sales demostren el més que probable respecte mutu que es tenien. Els dos havien coincidit a Madrid en l'època d'estudiants.

Pollença a finals del XIX

Cargando
No hay anuncios

Segons explica el biògraf de Guillem Cifre de Colonya, Pere Sales, la Mallorca de finals de segle XIX no estava tan retardada com normalment es pensa. A les poblacions grans, com Pollença i Felanitx, s'hi troben alguns sectors d'un progressisme incipient, tot i que la majoria de la població no hi participa. És en aquests sectors que Cifre troba els seus companys de viatge: republicans, liberals i progressistes.