28/01/2022

'Quo vadis', feminisme?

No sé si amb això del feminisme acabam de saber bé cap on anam. Per ventura hem perdut una mica el senderi, l’estel i la guia perquè, tot i fer molta feruma, no avançam gaire.

El discurs feminista ha aconseguit a la fi una eclosió sense precedents i ha desbordat els propis marges, gràcies a una meritòria i llarguíssima lluita, i gràcies també a la seva diàfana vocació de transversalitat. El feminisme ja és indiscutiblement un dels eixos estructurals de la humanitat contemporània occidental i això és una excel·lent notícia.

Un èxit, però, que no hauria d’amagar les amenaces que poden conduir a l’estancament: la saturació discursiva, l’excessiva victimització, la conflictivització permanent, els nominalismes estèrils, l’atomització, l’autosegregació, les ocurrències extravagants...

Cargando
No hay anuncios

Algunes causes feministes, per exemple, tenen un problema de to. Sovint són acompanyades de polèmica i crispació, i això, a la llarga, genera cansament i desafecció. La guerra de trinxera, pròpia de la vida política, no hi ha ajudat, ja està clar. I el tractament sensacionalista d’alguns mitjans de comunicació, menys.

Les xarxes socials no són tampoc un recer de racionalitat i serenor reflexiva. La combustió espontània, l’escàndol impostat, el boicot i la desmesura verbal, propicien escalades vertiginoses que converteixen un innocent debat en un perillós camp de mines. Qualsevol autoproclamat feminista et pot deixar KO en un tuit i no res. Basta ser el primer a invocar el patriarcat.

Cargando
No hay anuncios

Els nominalismes dogmàtics també són un problema. És el que passa amb el llenguatge no sexista –o de gènere, o inclusiu, o de formes dobles, o de femení genèric... buf!–, que té, com tot, avantatges i inconvenients, i que ha aportat algunes solucions eufòniques i interessants, i qualque cacofonia extravagant digna d’oblit.

Tanmateix, aquesta artificiosa utilització del llenguatge és qüestió de tria personal i no té sentit imposar-la des de la superioritat moral, tal com recorda Carme Junyent: “Moltes vegades aquest llenguatge ridiculitza la lluita de les dones. I obstaculitza el missatge, perquè acabam parlant sobre com deim les coses, i no sobre què en deim”. Exacerbar discussions infinites sobre formalismes sotmesos a preferències personals i subjectivitats canviants? Francament, m’imagín poques ocupacions menys productives.

Cargando
No hay anuncios

El revisionisme històric és una altra temptació del nostre temps i el feminisme, naturalment, no n’és aliè. La tendència actual de voler llegir i jutjar la història amb ulls contemporanis arriba a l’excés, a més de voler-la 'canviar'. Passa sovint amb la tradició literària, excepcional mostra de geni i grandesa però també, com tota construcció humana, hereva del context que la va alletar i consegüent mirall de les sempiternes febleses humanes: ambició, injustícia, lluita de poder, estigmatització del dèbil...

Inquieten propostes com la d’esporgar biblioteques infantils a la recerca de tot allò que no superi els mínims exigibles per la 'perspectiva de gènere', fins al punt de retirar-ne els contes clàssics per ser massa sexistes. Sort de Gemma Lienas o Llucia Ramis, que han recordat que la solució no és prohibir llibres, sinó ensenyar a llegir-los de manera crítica; o de Sergi Pàmies, que alerta del perill d’eliminar bones lectures políticament incorrectes per substituir-les per mediocres representants d’una literatura bonista de laboratori; o de Carme Fenoll, que afirma que els clàssics responen a una tradició que no podem ometre si volem educar de manera responsable.

Cargando
No hay anuncios

Arran de l’estrena del seu Macbeth, Joel Coen i Frances McDormand han explicat que no el volien fer actual, sinó universal. Ella, a més, confessa que no li interessa la interpretació moderna de Macbeth com a emblema de la masculinitat tòxica, ni  corregir  l’estereotip de Lady Macbeth com a bruixa: un Shakespeare políticament correcte seria imperdonablement banal. Quina dona, la MacDormand...

Mentre ens entretenim amb aquests esquers, en el món real el sexisme creix i creix i creix. Un diari es fa ressò de la intenció d’incloure dones al temari de Filosofia de Batxillerat: recull l’opinió de tres professors (tots tres, homes); un altre diari dedica un reportatge a la reparació de la memòria de les condemnades per bruixeria: s’hi entrevisten tres historiadors (tots tres, homes); la secció local de l’emissora progre per excel·lència presenta els col·laboradors de la nova temporada: el psicòleg, el pediatre, el politòleg, el músic, el gastrònom, el professor universitari, el graciós oficial... cap dona; arriben les novetats editorials a l’institut i venen carregades d’heroïnes molt modernes –tattoos, WhatsApp, noms guais...–, però amb el mateix raquític esquema de valors d’Elizabeth Bennet a Orgull i prejudici. I més mal escrites, per descomptat.

Cargando
No hay anuncios

 Nanda Ramon és professora