Com cultivar

Em miro un model de pregunta d’examen de matemàtiques de les PAU 2025. Als alumnes se’ls adverteix que a l’hora de plantejar els exercicis hauran de “modelitzar i resoldre problemes de la vida quotidiana vinculant i contextualitzant les matemàtiques a altres àrees de coneixement”. Hauran “d’argumentar la idoneïtat de les solucions del problema per verificar-ne la validesa”. Com a exemple, hi ha aquest cas: “En Joan troba entre els papers del seu avi un esbós com el de la figura adjunta, en el qual es descriu un terreny de regadiu que ha deixat en herència al seu pare”. I a la figura adjunta hi veiem el terreny de l’avi. És una mena de trapezi però amb un costat curvilini. Com mitja pilota irregular, escantonada per una banda. Els alumnes han de calcular les coordenades dels punts P, Q i R i l’equació de la recta PR.

Per fer-ho segons el que se’ls demana, primer de tot els alumnes hauran de pensar si el fet que sigui l’avi (i no l’àvia) el que deixa el terreny al pare (no hi ha mare?) que suposem que el deixa al Joan, que no sabem si és fill únic, perpetua els rols masclistes. Pel que fa al regadiu, hem de pensar què hi ha plantat? Fruiters, vinya? En Joan no podrà regar massa. Com és que no s’especifica això a l’era del canvi climàtic?

Cargando
No hay anuncios

Deixem de banda que en Joan no en treu res pràctic, del càlcul de les coordenades que es demanen a l’examen. Anem a l’assumpte. Els alumnes, sobretot, hauran de contestar la pregunta explicant que l’avi d’en Joan era idiota perdut. Per tal de passar el tractor o llaurar amb el cavall, el terreny hauria de ser regular. Això supera la “viticultura heroica” del Priorat. Per donar la volta amb el tractor caldria fer maniobra tota l’estona (fa uns vuitanta metres quadrats). Si en Joan hagués de cultivar aquest terreny, que es podria dir Clos del Polinomi, es passaria el dia fent marxa endavant i enrere, mentre tots els altres pagesos ja faria dies que serien a la festa major, simplement per ser hereus de rectangles i de quadrats.