Anàlisi
Mèdia 09/02/2023

El moviment de Netflix amenaça amb rebentar la bombolla de les plataformes?

Les tres claus que expliquen el moviment de la plataforma d'impedir compartir contrasenyes

2 min
Què està passant  A Netflix?

BarcelonaUn cop d'ull a les tendències de Twitter d'aquest dijous inclou conceptes com "Adeu Netflix" o "e-mule", en referència al programa d'intercanvi de fitxers que molts ja havien abandonat. La prohibició de compartir contrasenyes implantada per la plataforma ha desfermat la ira de nombrosos clients, ja escaldats per la recent escalada de preus en les tarifes de subscripció. Adoptar una mesura tan impopular és símptoma d'una certa desesperació. I fa plantejar l'interrogant sobre si estem assistint als compassos previs de l'explosió d'una presumpta bombolla de l'streaming. Per entendre les dificultats específiques de Netflix, hi ha tres claus que cal tenir en compte.

La primera és el deute. La companyia ha aconseguit posicionar-se com la plataforma amb més usuaris arreu del món. Va ser la primera que va veure aquest negoci específic i també la primera a iniciar una expansió internacional. Per completar-la, però, va caldre tirar de talonari. El 2022, per exemple, va pressupostar 398 sèries diferents, per uns 17.000 milions de dòlars: tot un rècord. Ara bé, l'avantatge competitiu de disparar primer s'està esgotant i els inversors comencen a témer per la capacitat de la plataforma de retornar les inversions i els 14.000 milions de dòlars de deute que arrossega (a mitjà termini).

El segon factor a ponderar és la competència creixent. Disney+ ha fet molt de mal als plans d'expansió de Netflix. Tot i que la companyia de Mickey Mouse té els seus propis problemes financers, malgrat tot té tantíssimes altres línies de negoci –sobretot, els parcs d'atraccions– que es pot permetre mantenir la lluita per la conquesta del mercat de l'streaming a pèrdues, sabent que ho pot compensar internament, a l'espera que algun altre dels contendents tiri la tovallola. Netflix segueix liderant en usuaris, amb els seus 231 milions de subscriptors. Però Disney+ ha crescut més de pressa i ja en té 164,2 milions, però si li sumen els 24,3 milions de la plataforma esportiva ESPN+ i els 47,2 de Hulu (on la firma també és majoritària), el conglomerat pot presumir de ser el més ben posicionat, amb un total de 235,7 milions. I, més enllà de Disney, cal comptar també amb la multiplicació de noves plataformes en l'últim lustre.

Finalment, la principal fortalesa de Netflix és també la seva major debilitat. Ser només una plataforma en streaming li ha facilitat ser la de referència i la que sovint s'esmenta com a genèric: "el Netflix català", "un Netflix amb continguts breus"... Però Apple TV+ i Amazon Prime Video competeixen també des de la comoditat de no tenir en el centre els continguts. La primera fa streaming com a via d'estimular la compra d'iPhones, MacBooks i iPads, mentre que la segona busca lligar clients al seu sistema d'entregues ràpides per a la seva abismal plataforma d'e-commerce.

Un cop apujats els preus, un cop introduïts els anuncis, un cop dificultada la compartició de contrasenyes que ells mateixos van alimentar –en un cèlebre tuit del 2017 que ara preferirien no haver publicat– a Netflix li queden ja pocs recursos per convèncer els seus inversors que una plataforma pura de streaming, en un entorn ultracompetitiu i vinculat als gegants de l'entreteniment i les telecomunicacions, és possible.

stats