14/04/2023

TikTok encara pot ser útil per a Putin

3 min
Vladímir Putin banyant-se en les aigües gèlides del llac Seliguer.

¿Quin paper ha jugat, juga i podria jugar la xarxa social de matriu xinesa TikTok en els plans de Rússia, tenint en compte les suposades bones relacions de Vladímir Putin i Xi Jinping? Si ens remuntem al desembre del 2020 hem de parlar de moment dolç entre TikTok i el Kremlin, quan molts ingenus van arribar a creure que Putin hi tenia un compte anomenat Primera Persona. No era Putin, esclar, sinó un usuari-admirador, que en publicar una gran quantitat de seqüències i fotos, unes quantes de reals però la majoria falses, va arribar a 4,7 milions de seguidors. Es va fer viral l’escena del líder submergint-se en aigua glaçada el dia de Reis del 2021, i alguns mitjans i think tanks es van plantejar si el Putin de la paròdia de TikTok podria acabar seduint l’autèntic.

Però el moment dolç s’acaba quan arriba l’amargor de la guerra i centenars de milers d’ucraïnesos pengen a TikTok imatges filmades i en viu de la invasió i els atacs russos. I la malfiança comença a planar sobre la suposada complicitat entre Pequín i Moscou. I més encara quan a partir del març del 2022 TikTok prohibeix als 70 milions d’usuaris russos pujar continguts i fer directes. Només poden enviar missatges. Una restricció que perjudicava informativament milions de ciutadans russos en el mateix moment que Twitter i Facebook, obeint les directrius de la Unió Europea, s’afegien al bloqueig a Rússia.

Què passa, doncs, a TikTok? A qui obeeix? Crec que aquestes altures és més que difícil creure’s que la Xina de Xi Jinping, un estat de matriu totalitària, no faci servir la seva xarxa social estrella com a aparell de propaganda i alhora com a dispositiu per obtenir informació. El que propaga TikTok pot semblar, d’entrada, un festival de banalització i frivolitat de la quotidianitat en nom de la llibertat de moviments i de mercat, i fins i tot en nom de la creativitat.

Però a TikTok tant li fa el que t’agrada o no t'agrada, o el que vulguis crear, perquè el que vol és que et quedis a jugar. Aspecte de la qüestió que sintonitza amb la vida líquida i la lumpenització espiritual –com alertava Zygmunt Bauman— i altres patologies psicosocials. Amb tot, és difícil desvincular aquesta pulsió, diguem-ne de màrqueting, de l’impuls ideològic latent en el subsol de la xarxa. Si TikTok fos el riu descrit per Joseph Conrad a El cor de les tenebres i el remuntéssim, probablement al final de tot hi trobaríem Xi Jinping i el comitè central del Partit Comunista Xinès.

Als Estats Units, amb 113 milions d’usuaris de TikTok, les elits polítiques, econòmiques i culturals veuen clar que tenen al davant un potent mecanisme de propaganda i captació de dades. I l’han posat en el punt de mira i intentaran il·legalitzar-lo si no aconsegueixen comprar als xinesos ByteDance, l’empresa que gestiona TikTok als EUA. Per això, quan Shou Zi Chew, responsable de la xarxa a Washington, va declarar al Congrés al març va haver d’escoltar una acusació fulminant: “Donar-los via lliure com estem fent és com si haguéssim permès la incorporació de propaganda de l’URSS als programes infantils i juvenils en plena Guerra Freda”.

Putin s’ho escolta, s’ho mira i calla. De moment, els usuaris de TikTok a Rússia han caigut un 23% després que el Kremlin multés la xarxa per difondre publicitat LGTBI, prohibida a Rússia perquè, d’acord amb els valors nacionals i els de l’Església ortodoxa, es considera un estat heterosexual. Però seria agosarat pensar que TikTok serà arraconat a Rússia. Encara queden batalles on podria ser útil.

stats