Internacional 21/06/2022

Per què està Kaliningrad enmig del conflicte entre Rússia i la UE?

Les sancions europees porten Lituània a aturar els trens de mercaderies russos que travessen el seu territori per abastir la regió russa

3 min
Trens de càrrega russos aturats en una estació de la frontera de Lituània amb Kaliningrad.

BarcelonaLa regió russa de Kaliningrad, ubicada a la costa del mar Bàltic i sense frontera directa amb la resta de territori rus, s'ha convertit en el nou focus de tensió entre Rússia i la Unió Europea. En aplicació de les sancions europees contra Rússia, Lituània ha aturat el pas de trens que transporten mercaderies penalitzades entre Rússia i la seva regió de Kaliningrad i que travessen el seu territori, un moviment que ha desfermat la indignació de Moscou. Des del Kremlin ja han advertit que la decisió de Lituània tindrà conseqüències "serioses".

Kaliningrad és una regió russa (oblast) encaixada entre dos estats de l'OTAN i de la UE, ja que comparteix frontera al nord i l'est amb Lituània i al sud amb Polònia. És una petita regió de 216 quilòmetres quadrats a la riba del mar Bàltic, situada a uns 1.300 quilòmetres de Moscou. Kaliningrad és territori rus des dels acords de Potsdam, signats després de la Segona Guerra Mundial. En el repartiment del territori europeu que van fer el líder soviètic Joseph Stalin, el britànic Winston Churchill i el nord-americà Harry Truman, aquesta regió que fins a aquell moment pertanyia a Alemanya i es deia Königsberg -i que havia estat, de fet, la capital de la Prússia Oriental-, va passar a mans de l'URSS, que la va rebatejar com a Kaliningrad. Se'n va expulsar la població i es va repoblar amb ciutadans de l'URSS, però la caiguda i desmembrament de la Unió Soviètica la va deixar separada de la resta de territori rus.

Els seus veïns de la Unió Europea li proveeixen la major part dels productes alimentaris, però la resta productes i materials li arriben des de Rússia. Ara, però, els trens que cada dia connecten Rússia amb Kaliningrad a través de Lituània s'han aturat. Ho han fet en compliment de les sancions econòmiques de la UE, que s'han anat aplicant en terminis: el veto al carbó, els metalls, els materials de construcció i la tecnologia avançada va entrar en vigor divendres passat, 17 de juny. En aplicació d'aquesta prohibició, Lituània prohibeix ara l'entrada al seu territori dels trens russos que transporten aquests béns, ni que sigui només com a via de pas cap a Kaliningrad. El governador de la regió, Anton Alikhànov, assegura que la prohibició els deixarà sense el 50% dels articles que importen.

Amenaça de resposta

La reacció russa ha estat contundent. "Rússia certament respondrà a unes accions tan hostils", va dir el portaveu de seguretat Nikolai Patruixev. El ministeri d'Exteriors rus ha acusat Lituània de trencar els acords signats el 2004 que establien la facilitat de trànsit per als trens que connecten Rússia amb la seva regió bàltica. En una reunió a Moscou amb l'ambaixador de la UE, Markus Ederer, el ministeri li va transmetre "una ferma protesta en relació amb la propagació de les restriccions unilaterals contra Rússia en el trànsit de mercaderies entre la regió de Kaliningrad i la resta de la Federació Russa", segons va dir el ministeri en un comunicat, en què reclamava l'aixecament del bloqueig "immediatament".

Lituània, per la seva banda, argumenta que només està aplicant les sancions aprovades per la UE. "S'ha fet en consulta amb la Comissió Europea i sota les directrius de la Comissió Europea", van dir des de Vílnius. Amb tot, la decisió d'aplicar el veto a aquestes mercaderies russes arriba després que Lituània ja hagués reforçat les mesures de seguretat al voltant d'aquests trens russos, fins i tot amb helicòpters de control.

L'alt representant per a la política exterior de la UE, Josep Borrell, també ha entrat en escena i ha dit que el govern lituà és "innocent", però ha advertit que caldrà analitzar bé tots els acords bilaterals i internacionals que poden haver quedat afectats per les sancions.

stats