RCD Espanyol
Esports 30/09/2021

La Xina segueix més l’Espanyol que el Reial Madrid

Des de l'arribada de Wu Lei, només el Barça supera les audiències dels blanc-i-blaus en aquest país

4 min
Wu Lei, durant un partit amb l'Espanyol aquesta temporada

El fitxatge de David Beckham pel Reial Madrid, l’estiu del 2003, va provocar un terratrèmol mediàtic a l’Àsia, on el migcampista anglès era un autèntic ídol de masses. El club blanc va aprofitar la tirada del britànic per fer calaix en un continent que tot just començava a despertar la seva febre pel futbol. Poc s’imaginaven aleshores que un xinès de tretze anys anomenat Wu Lei i que admirava un altre jugador blanc, Ronaldo Nazario, aconseguiria menys de dues dècades després que al gegant asiàtic l’Espanyol generés unes audiències televisives superiors a les del Reial Madrid. 

L’impacte que ha tingut l’atacant xinès tant per a l’Espanyol com per a la Lliga, des de la seva arribada a Espanya el gener del 2019, supera amb escreix qualsevol previsió feta. El seu debut, davant del Vila-real, va ser seguit per 40 milions de xinesos, i el seu primer gol, davant del Valladolid, va tenir un engagement a les xarxes socials catorze vegades superior al de qualsevol gol de Leo Messi. I el seu moment més estel·lar, el gol de l’empat (2-2) davant del Barça el gener del 2020, va duplicar l’impacte del pic dels clàssics d’aquella mateixa temporada. 

Però el fenomen Wu Lei no només es pot mesurar en moments puntuals. Segons dades de la Lliga a les quals ha tingut accés l’ARA, arran de la seva arribada l’Espanyol ha sigut el segon equip més vist a Primera a la Xina les temporades 2018-19 i 2019-20. Ha superat el Reial Madrid i ha quedat molt a prop del Barça. Una tendència que manté en aquest curs de retorn a l’elit. En les set jornades disputades d’aquest any s’ha registrat un empat tècnic entre l’Espanyol i el Reial Madrid, a qui supera lleugerament. “El Barça i el Madrid són dos transatlàntics amb molts seguidors i repercussió a nivell de marca, però a nivell d’audiència l’Espanyol ha tingut un creixement exponencial des de l’arribada de Wu Lei que li ha permès retallar les distàncies”, assegura el responsable de la xarxa internacional de la Lliga, Octavi Anoro.

La dada més sorprenent, però, és l’enorme quantitat de partits de Lliga de l’Espanyol que s’han situat entre els deu més vistos a la Xina en cada temporada: sis a la 2018-19 (contra el Vila-real, el primer; Barça, Atlètic, València, Valladolid i Girona); quatre a la 2019-20 (Osasuna, el tercer; Valladolid, Getafe i Alabès), i dos en la temporada actual (contra Osasuna i Vila-real). Els partits d’aquest curs són especialment destacables, perquè es van disputar en horari de matinada a la Xina. Els altres deu enfrontaments s’havien jugat entre les 12 i les 16.15 hores a Catalunya, l’equivalent a mitja tarda, o en horari de prime time, a les 22.15 hores, al país xinès. 

La presentació de Wu Lei amb l'Espanyol va despertar un gran interès mediàtic.

Acords a llarg termini

“Tenir un jugador com Wu Lei et posiciona al mercat d’una manera sòlida, ja que et permet aconseguir i mantenir acords audiovisuals importants”, comenta Anoro, que reconeix que aquest fenomen s’assimila al que han tingut altres jugadors com Inui o Kubo al Japó, on també tenen un gran impacte a escala local. Gràcies, en bona part, al davanter de l’Espanyol, la Lliga no només no ha vist afeblida la seva posició audiovisual a la Xina durant la pandèmia –com ha passat a altres competicions com la Premier League, que han vist trencats acords amb altres operadors–, sinó que fins i tot ha vist reforçada la seva presència amb un nou acord: al gener va firmar amb l’OTT Migu, de China Mobile, retransmetre els partits online fins a la temporada 2022-23. 

Aquest contracte se suma al que la Lliga ja tenia amb iQiyi Sports per retransmetre tots els partits a través de la televisió convencional (acord iniciat el 2019-20 i que s’allargarà fins al curs 2028-29). La Lliga també es pot seguir a la Xina a través de 17 canals regionals més (televisió en obert), que ofereixen dos partits en directe cada setmana, els de la franja de les 16.15 hores dels dissabtes i els diumenges. Precisament l’horari en què es disputarà el partit entre l'Espanyol i el Reial Madrid d’aquest cap de setmana. 

Wu Lei salva les audiències a Segona

Tot i el descens a Segona, la presència de Wu Lei va permetre a l’Espanyol mantenir-se dins de tots els acords audiovisuals que la Lliga té a la Xina i evitar, per tant, una gran davallada pel que fa a l'audiència. Una circumstància que no es dona habitualment entre els descendits. “Els broadcasters van interessar-se també pels partits de l’Espanyol a Segona, cosa que va permetre al club aturar el cop i mantenir unes xifres d’audiència similars a les de Primera”, aporta Anoro. 

La presència del davanter xinès ha disparat el seguiment del club espanyolista a les xarxes socials, on ja compta amb perfils en diferents plataformes. L’exemple més recent es troba en el seguiment que han tingut partits del femení i del filial a través del nou canal del club, Espanyol Mèdia, que va retransmetre a través del Weibo en xinès: 90.000 espectadors va tenir l’Espanyol - Pradejón de la Reto Iberdrola i 40.000 l’Espanyol B - Numància. 

L’interès per l’Espanyol a la Xina, per tant, ja va més enllà de Wu Lei. La Lliga, de fet, treballa conjuntament amb l’entitat blanc-i-blava el desenvolupament de diferents sinergies per crear-hi una marca que sigui capaç de resistir la sortida del davanter (té contracte fins al juny del 2024) en un futur. “Quan marxi Wu Lei, l’Espanyol se’n ressentirà, perquè perdrà el jugador estrella, però està creant una marca que quedarà viva”, diu el responsable de la xarxa internacional de la Lliga. 

A part dels diferents acords de patrocini firmats durant l’era Chen, les dues acadèmies que el club gestiona a Canton i Xangai exerceixen d’ambaixadors de la marca d’un Espanyol que encara té pendent una gira per la Xina. La classificació per l’Europa League va obligar a suspendre la que hi havia prevista per al 2019, amb un enfrontament davant del PSG. “En la nostra estratègia internacional, que els clubs estiguin a prop dels fans locals és prioritari i marca la diferència. La Lliga inverteix diners perquè els clubs visitin certs mercats estratègics. Ara fa dos anys que estem aturats pel covid, però la idea és reprendre aquest tipus de visites. Una gira de l’Espanyol per la Xina seria la cirereta del pastís”, afegeix Anoro. 

stats