Unió Docent i SIAU demanden Educació per prioritzar interins cessats davant d'altres amb més punts

El col·lectiu es querella contra les adjudicacions del mes d'agost, que, a causa d'erros informàtics, es varen repetir quatre vegades seguides

El portaveu d'Unió Docent, Ginés López, i l'advocat que els duu la demanda contra Educació, Pablo Alonso de Caso.
03/10/2025
3 min

PalmaEl col·lectiu Unió Docent, format per docents interins de les Balears i constituït aquest mes de setembre, ha presentat una demanda contenciosa administrativa contra la Conselleria d’Educació per les bases i resolucions publicades en el procés d’adjudicació de places docents per al curs 2025-2026 de la mà del lletrat Pablo Alonso de Caso. La causa principal és la priorització, segons denuncien, dels interins cessats d’una vacant per davant d’altres docents amb més puntuació a la borsa d’interins, un fet que consideren una vulneració dels principis bàsics d’igualtat, mèrit i capacitat que regeixen l’accés a la funció pública.

La decisió de donar prioritat als interins cessats en l’elecció de plaça es va aprovar en la Mesa Sectorial, l’òrgan de negociació entre la Conselleria i els sindicats que representen els treballadors del sector educatiu. Aquest fet, segons Unió Docent, no justifica que s’hagi aplicat un criteri que perjudica clarament altres docents amb més puntuació i experiència.

La demanda, presentada el 30 de setembre davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears i que rep el suport del sindicat SIAU, impugna tant les bases de la borsa d’interins publicades el 10 de juliol com les resolucions d’adjudicacions de places fetes durant el mes d’agost. Segons el portaveu d’Unió Docent, Ginés López, “l’Administració ha intentat reparar un suposat greuge causat a un col·lectiu molt concret d’interins cessats, però aquest intent ha provocat un perjudici molt més gran i generalitzat que ha afectat milers de docents”.

El col·lectiu lamenta que aquest canvi de criteris s’hagi implementat sense un debat previ més ampli, sense fonament jurídic clar i sense criteris objectius que garanteixin la transparència i la igualtat d’oportunitats. “S’ha alterat l’ordre legítim i legal de les adjudicacions, passant per damunt del barem i les puntuacions acumulades pels docents que han seguit el procediment correctament i que compleixen amb els requisits establerts”, explica López.

Errors, un any més

Aquest conflicte s’emmarca dins un procés d’adjudicacions que aquest estiu s’ha vist marcat, un any més, pels errors. La plataforma denuncia problemes reiterats com caigudes dels sistemes informàtics, errors en les llistes provisionals publicades, publicació de fins a quatre adjudicacions seguides i falta de transparència i comunicació per part de la Conselleria. Tot això ha alimentat el malestar entre els interins. En resposta a aquesta situació, Unió Docent va organitzar una recollida massiva de firmes a través de la plataforma Change.org per demanar una auditoria externa del procés i responsabilitats polítiques i tècniques per aclarir i corregir el procés. En poc temps va aconseguir centenars d'adhesions.

Una altra de les queixes del col·lectiu ha estat la manca de resposta per part de la Conselleria davant la seva petició formal de reunió, tramitada el 12 de setembre. Tot i haver passat ja tres setmanes, el conseller d’Educació, Antoni Vera, no hauria contestat. López ho valora: “Ens hem organitzat per vies legals i institucionals, però només hem trobat silenci”.

A més de la demanda principal, Unió Docent denuncia altres irregularitats i discriminacions. Per exemple, la manca de reconeixement oficial de càrrecs exercits com a tutories. En aquest sentit, López relata casos concrets: “Sé d'un docent que va ser tutor sis mesos i no se li va reconèixer la condició, ni econòmicament ni formalment, tot i tenir certificat del director del centre. És una manca de respecte i reconeixement que també afecta molts altres professionals”. Unió Docent també critica que la discriminació positiva destinada a persones amb discapacitat no s’ha respectat en aquest procés, ja que en alguns casos fins a 450 docents sense discapacitat haurien estat adjudicats per davant de candidats amb discapacitat.

Un més de mobilització

Unió Docent es va crear aquest estiu com una resposta organitzada al creixent malestar dins del col·lectiu docent, que fins ara no tenia una plataforma representativa ni estructurada. Actualment, tenen una quarantena de membres actius (perquè es volia gent de confiança), però el portaveu assegura que el grup està obert a incorporar més professionals del sector educatiu que comparteixin els seus objectius, i que treballen per un sistema d’adjudicacions just, transparent i basat en mèrits objectius.

El colectiu no descarta continuar amb noves accions legals, mobilitzacions i campanyes de sensibilització si la Conselleria no rectifica i garanteix un procés d’adjudicacions "respectuós" amb els drets dels docents. Els afectats per les adjudicacions han denunciat que tot plegat ha posat en evidència "la necessitat d’una reforma profunda i transparent dels processos de selecció i adjudicació de places a les Balears per evitar conflictes, inseguretats i injustícies que afecten directament la qualitat del sistema educatiu i la vida professional dels mestres i professors interins".

stats