Educació

L'escola concertada d'Eivissa s'entrega al Pla de segregació lingüística

El 80% d'aquests centres s'han sumat a un projecte al qual ha donat l'esquena tota l'escola pública de les Balears

PalmaEl Pla de segregació lingüística només ha sumat 19 centres en dos anys, tots ells concertats. Això suposa el 4,3% de les 435 escoles que imparteixen educació Primària i/o Secundària a les Balears, segons l’Anuari de l’Educació del 2024. Paradoxalment, quatre dels cinc centres concertats d'Eivissa s'han sumat al pla, precisament a l'illa on la salut de la llengua catalana és pitjor segons els resultats de les proves de l’Institut d’Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu (IAQSE). Els centres que han decidit participar-hi són quatre dels cinc que hi ha (80%): Nostra Senyora de la Consolació, Sa Real, Can Bonet, Mare de Déu de les Neus. Per part seva, cap escola pública s'hi ha volgut sumar.

Els resultats de les proves de IAQSE 2023 (els darrers dels quals es disposa) varen ser dolents a totes les Illes. Però a Eivissa i Formentera varen obtenir una valoració substancialment pitjor que a la resta. Només el 38% dels alumnes de 4t de Primària varen assolir la competència lingüística en català, enfront del 51% dels de Mallorca i el 55% dels de Menorca. Els mals resultats eivissencs varen enfonsar la mitjana, que va ser del 49%. En castellà, els resultats són un poc millors: un 47% dels infants pitiüsos passen el tall, però molt per sota dels menorquins (60%) i dels mallorquins (53%). La diferència, ben igual que passa en català, va ser substancial en anglès (35% a les Pitiüses, 51% a Menorca i 51% a Mallorca) i en matemàtiques (35% a Pitiüses, 44% a Menorca i 49% a Mallorca).

Cargando
No hay anuncios

Els mals resultats de català dels alumnes pitiüsos evidencien que és la llengua que caldria reforçar perquè tots els alumnes acabin l’escolarització obligatòria dominant els dos idiomes oficials. Actualment hi ha molts estudiants que acaben l’escolarització amb un nivell deficient de català, segons els docents consultats, també d'Eivissa.

Cargando
No hay anuncios

Un problema detectat per docents eivissencs consultats per l'ARA Balears és que hi ha professors que no compleixen els projectes lingüístics dels centres i deixen de banda la llengua pròpia. "Passa arreu dels centres. Hi ha un determinat perfil de docent que no empra el català amb els alumnes", assenyala un docent, que ha estat director d'un centre durant molts d'anys. Aquest problema s'ha tractat a "moltes de les reunions de l'Associació Professional de Docents d'Eivissa".

Professors poc implicats

Un altre problema és que "les noves generacions de docents que surten de la seu universitària d'Eivissa tenen el castellà com a llengua materna, i a l'hora de fer classe i d'adreçar-se als alumnes els costa fer-ho en català", explica el mateix professor. Una professora que va estar a l'IES Quartó de Portmany critica la "poca implicació" per part dels docents pel que fa a l'ús del català. "Al departament de Llengua Catalana ens queixàvem d'això, que si els mateixos docents no mostràvem la utilitat de la llengua, l'alumnat la rebutjaria", assenyala.

Cargando
No hay anuncios

A Eivissa, continua la mateixa professional, "hi ha molta catalanofòbia, com també la concepció que el català és una llengua pagesa i inútil". Un altre dels problemes detectats és amb l'alumnat adult. "En alguns casos, no són gens receptius amb el català", diu. Una altra docent expressa una percepció preocupant. "Hi ha molta gent nouvinguda, però hi ha un problema afegit: hi ha molts alumnes eivissencs que odien la llengua pròpia", lamenta.