Aerolínies
Economia 21/05/2023

El pianista, la gossa Aventure i els esculls dels invidents per volar

El pianista cec Ignasi Cambra explica com va resoldre els entrebancs per viatjar en un trajecte de Level de Barcelona a Nova York

3 min
Ignasi Cambra al Palau de la Música Catalana

BarcelonaEl pianista Ignasi Cambra ja està més que acostumat al fet que, quan agafa un vol, sempre li toca fer una gestió extra, normalment alguns dies abans de l'enlairament de l'avió. Ha de fer una trucada a l'aerolínia per avisar que quan es presenti a la cua d'embarcament també l'acompanyarà l'Aventure, la gossa pigall que l'ajuda a moure's de manera més segura, també quan ha de travessar l'oceà. El que no és tan comú és la situació amb què es va trobar aquest mes de maig després de comprar uns bitllets per anar a Nova York, on li havien sortit unes reunions de feina.

Havia reservat el vol a través de l'agència de viatges online Expedia, una connexió directa de l'aerolínia de llarg radi i low cost Level operat conjuntament amb Iberia (totes dues són del grup IAG). Quan Cambra va trucar per comunicar a la companyia que aniria amb la seva gossa, la resposta del call center de Level el va deixar astorat. "Em deien que només la podien acceptar dins el vol en cas que hagués reservat els bitllets a través de la web d'Iberia", explica el músic.

Com que no era així, l'única alternativa que li donaven a l'altra banda del telèfon era comprar un nou vol, aquest cop directament amb Iberia, malgrat que la ruta continuava sent la mateixa, operada conjuntament amb Level. A la web d'aquesta última aerolínia –que té l'aeroport del Prat com a principal base d'operacions– hi apareixia un missatge en què es deia clarament el mateix: que els gossos guia no estaven permesos en reserves a través de la seva web. "Què havia de fer? Perdre'l, comprar-ne un altre i gastar més de 1.000 euros més?", lamenta Cambra.

Davant aquesta situació, el músic va decidir obrir la seva pròpia via per volar amb l'Aventure fins a Nova York sense haver de gestionar la compra d'uns nous bitllets d'avió. Va aconseguir contactar amb un directiu de l'aerolínia i el mateix dia, unes hores més tard, li van comunicar que el problema s'havia resolt i que la gossa ja constava en la reserva dins el seu sistema.

Fonts de Level insisteixen que la incidència que impedia al pianista viatjar amb la seva gossa guia ja s'ha solucionat i ho desvinculen del fet que Cambra contactés amb un responsable de l'empresa. L'aerolínia assegura que no es va tractar d'un cas de discriminació a una persona cega –cosa que vulneraria els seus drets com a passatger– i ho atribueixen a una "limitació tècnica" per la qual, a través de la seva web, no es podia reservar l'opció de viatjar amb un animal d'assistència com l'Aventure.

En aquest sentit, defensen que aquesta "limitació" ja s'havia resolt quan Cambra va contactar amb el call center, però que els criteris sobre la presència de gossos guia als avions no s'havien actualitzat a la seva pàgina web (on ara ja apareixen). Des de l'aerolínia expliquen que la persona d'atenció al client amb qui va parlar tampoc tenia la informació al dia sobre la manera de procedir en la reserva i que per això va donar aquesta resposta al pianista, però asseguren que no hauria tingut problemes per viatjar amb l'animal en cap cas. Un cop resolta la incidència van trucar a Cambra per disculpar-se.

Drets de les persones cegues

Les persones cegues i amb deficiències visuals poden viatjar amb avió amb el seu gos guia a tot el territori europeu, gràcies al reglament que regula els drets de les persones amb discapacitat o mobilitat reduïda en el transport aeri. Així doncs, els animals estan autoritzats a viatjar a la cabina amb el passatger de manera gratuïta i als peus del seient de l'usuari, sempre que compleixin la presentació de determinats documents com ara el certificat on també consten les vacunes. No obstant això, cada aerolínia té el seu sistema per fer la reserva per separat per al gos, un procés que pot ser més o menys tediós, així com el seu propi criteri sobre l'antelació amb què el viatger ha d'avisar de la presència de l'animal.

Com denuncia la plataforma European Blind Union, aquestes diferències en la normativa pròpia poden generar situacions incòmodes per a les persones cegues. Per exemple, expliquen que algunes companyies aèries només permeten un gos per vol, cosa que pot considerar-se discriminatori. En aquest sentit, esmenten el cas de l'usuari d'un gos guia de Malta que es va haver de quedar sol en un hotel a Amsterdam perquè l'aerolínia no permetia que l'animal viatgés sol en un vol amb escala i va haver d'esperar a un de directe. A un altre viatger se li va comunicar al mostrador de facturació que havia de posar un morrió al gos, encara que aquests animals estan entrenats per no portar-ne. I un tercer passatger se li va exigir que ensenyés el bolquer del gos abans de pujar a l'avió.

stats