Energia
Economia 26/04/2023

Les petrolieres espanyoles obren la batalla dels carburants nets

Repsol i Cepsa aposten pels nous biocombustibles i carburants sintètics

3 min
A Espanya un 10% del producte que surt del sortidor, com a mínim, ja és renovable.

BarcelonaAlemanya ha aconseguit que, més enllà del 2035, hi pugui continuar havent cotxes amb motor de combustió interna, sempre que utilitzin combustibles sintètics. Itàlia està pressionant amb força perquè aquesta excepció s’estengui també als biocombustibles avançats. I davant la possibilitat que electrificar tot el transport sigui una fita pràcticament inassumible, les dues grans petrolieres espanyoles, Repsol i Cepsa, ja s’han posat les piles per desenvolupar aquests tipus de carburants, amb inversions força importants que fan pensar que totes dues empreses creuen que aquest negoci tindrà recorregut. Però, què són i com s’obtenen els biocombustibles avançats?

Què són els combustibles renovables?

Es consideren combustibles renovables aquells que es produeixen a partir de primeres matèries renovables, bàsicament de biomassa, residus, o a partir d’hidrogen verd i CO₂ capturat. De fet, es consideren un complement a l’electrificació del transport.

Les companyies petrolieres aposten per l'anomenada “neutralitat tecnològica” i entenen que “l’electrificació és bona, però té les seves limitacions”, segons explica a l’ARA Claudia Esarte, desenvolupadora de Repsol de carburants baixos en carboni. Aquesta especialista veu adequats aquests combustibles per a l’aviació, els vaixells i també part del transport pesant per carretera. 

Els biocombustibles avançats

Els biocombustibles són una realitat. De fet, al sortidor de les benzineres espanyoles el producte que raja té, com a mínim, un 10% de biocombustible. El 2021 es va fer a Espanya una prova, per part de l’empresa d’autocars Alsa, d’utilitzar exclusivament dièsel renovable en una dotzena d’autobusos a Bilbao durant quatre mesos. Es va evitar així l’emissió de 300 tones de CO₂. El grup Sesé, que s’encarrega de la logística de Seat i de Volkswagen a Espanya, en col·laboració amb el fabricant de camions Scania, també fa servir aquest tipus de combustibles en els seus vehicles.

Planta de biocombustibles avançats
Projecte innovador d’economia circular per donar una segona vida als residus orgànics i fabricar biocombustibles avançats

Residus

orgànics

H2

1.

2.

Dipòsits de residus orgànics

Planta d’hidrogen

3.

Unitat d’hidrotractament

250.000 t/any

Fàbrica de biocombustibles avançats a partir de residus i hidrogen

Biocombustibles avançats

Aquests biocombustibles permetran reduir

- 900.000 t CO2/any

2.

1.

Dipòsits de residus orgànics

Planta d’hidrogen

Residus

orgànics

H2

3.

Unitat d’hidrotractament

250.000 t/any

Fàbrica de biocombustibles avançats a partir de residus i hidrogen

Biocombustibles avançats

Aquests biocombustibles permetran reduir

- 900.000 t CO2/any

1.

Dipòsits de residus orgànics

Residus

orgànics

2.

Planta d’hidrogen

H2

Unitat d’hidrotractament

Fàbrica de biocombustibles avançats a partir de residus i hidrogen

3.

250.000 t/any

Biocombustibles avançats

Aquests biocombustibles permetran reduir

- 900.000 t CO2/any

1.

Dipòsits de residus orgànics

Residus

orgànics

2.

Planta d’hidrogen

H2

Unitat d’hidrotractament

Fàbrica de biocombustibles avançats a partir de residus i hidrogen

3.

250.000 t/any

Biocombustibles avançats

Aquests biocombustibles permetran reduir

- 900.000 t CO2/any

Els primers biocombustibles s’obtenien de cultius expressament fets per a aquesta funció, amb conseqüències negatives alimentàries i de desforestació. Ara són biocombustibles avançats, que es fan amb biomassa, olis usats i residus forestals, agrícoles i ramaders.

L’opció dels carburants sintètics

Els carburants sintètics, pels quals aposta Alemanya, s’aconsegueixen a partir d’hidrogen verd –el que es produeix per electròlisi amb energies renovables– i CO₂ capturat, per exemple, de les emissions de les indústries. Respecte de l’ús directe de l’hidrogen verd, aquests combustibles sintètics tenen un parell de grans avantatges: el seu transport i logística, ja que poden utilitzar tot el sistema actual d’emmagatzematge, transport i sortidors de la gasolina i el dièsel actuals; i que es poden utilitzar en els motors actuals sense haver de fer variacions, segons explica Esarte.

Planta de combustibles sintètics

O2

S’utilitza hidrogen i CO2 capturat com a matèries primeres

Aigua

H2

CO2

Hidrogen

renovable

3.

Es captura CO2 a la refineria

2.

1.

Mitjançant electròlisis se separa l'oxigen de l'hidrogen

S’alimenta tot el procés amb electricitat renovable

H2O

Planta de producció

4.

Zero emissions

S’obtenen combustibles sintètics neutres en carboni que poden utilitzar-se als motors actuals

1.

S’alimenta tot el procés amb electricitat renovable

O2

Hidrogen

renovable

CO2

Aigua

H2

3.

2.

Es captura CO2 a la refineria

Mitjançant electròlisis se separa l'oxigen de l'hidrogen

S’utilitza hidrogen i CO2 capturat com a matèries primeres

H2O

Planta de producció

4.

S’obtenen combustibles sintètics neutres en carboni que poden utilitzar-se als motors actuals

Zero emissions

1.

S’alimenta tot el procés amb electricitat renovable

O2

Hidrogen

renovable

Aigua

H2

CO2

2.

Mitjançant electròlisis se separa l'oxigen de l'hidrogen

3.

Es captura CO2 a la refineria

S’utilitza hidrogen i CO2 capturat com a matèries primeres

H2O

Planta de producció

4.

S’obtenen combustibles sintètics neutres en carboni que poden utilitzar-se als motors actuals

Zero emissions

1.

S’alimenta tot el procés amb electricitat renovable

O2

Hidrogen

renovable

Aigua

H2

CO2

2.

Mitjançant electròlisis se separa l'oxigen de l'hidrogen

3.

Es captura CO2 a la refineria

S’utilitza hidrogen i CO2 capturat com a matèries primeres

H2O

Planta de producció

4.

S’obtenen combustibles sintètics neutres en carboni que poden utilitzar-se als motors actuals

Zero emissions

Per què es consideren neutres en carboni?

La tecnologia actual permet que l’ús de biocombustibles redueixi en un 90% les emissions en comparació amb els combustibles fòssils. En el cas dels combustibles sintètics, es considera que causen emissions netes zero, ja que es fan amb CO₂ capturat.

Les inversions del sector a Espanya

Cepsa s’ha aliat amb Bio-Oils, propietat del gegant asiàtic de la producció d’olis Apical, per aixecar una planta de biocombustibles a Palos de la Frontera (Huelva), amb una inversió d’uns 1.000 milions d’euros.

Per la seva banda, Repsol va anunciar una inversió de 200 milions en una planta de biocombustibles avançats a Cartagena, que ha de començar a produir aquest mateix any, així com la inversió de més de 100 milions en una planta de combustibles sintètics a Bilbao. A més, Repsol participa en el projecte amb Enerkem i Agbar per aixecar al Morell una planta de metanol obtingut de residus urbans no reciclables, amb una inversió d’uns 250 milions. A més, la petroliera que presideix Antoni Brufau es va convertir en accionista de la canadenca Enerkem, amb una inversió superior als 100 milions. Enerkem és un dels líders mundials en tecnologia per produir combustibles i productes químics renovables.

stats