Economia 30/09/2022

Els empresaris no volen retallades a les partides que publiciten les Illes

Els hotelers plantegen que les millores en serveis públics com el transport són la millor promoció

Jaume Perelló i Patrícia Segura
3 min
L’acció individual de milions de turistes promociona les Balears.

PalmaCal gastar tant en promoció turística si molts balears es queixen d’un estiu ple a vessar? Evidentment, la resposta depen de qui la doni. “La promoció turística és imprescindible i sempre serà necessària perquè vivim de donar a conèixer el que som i el que feim”, adverteix la vicepresidenta de la Federació Hotelera de Mallorca, Maria José Aguiló. En nom de la patronal, Aguiló recorda que “es parla sovint des del desconeixement, quan es diu que no hem de promocionar platges. Ja fa anys que les prioritats han canviat, i s’aposta pel patrimoni, l’esport, o la gastronomia, i els resultats són evidents”, afirma.

Els hotelers consideren que els problemes que hi pugui haver a les Balears pel que fa a la sensació de saturació estiuenca no es poden atribuir a la promoció, sinó que “cal gestionar millor qüestions essencials com el transport públic, en què s’ha avançat però encara queda molt camí per recórrer”. “S’ha de continuar millorant, perquè els nostres visitants estan acostumats a bons serveis al seu país, i quan arriben aquí encara no els troben. Això baixaria considerablement la pressió sobre les carreteres, per exemple” opina Aguiló.

El conseller de Medi Ambient, Miquel Mir (MÉS) va assegurar durant el mes d’agost que la promoció turística “a hores d’ara no és compatible amb l’estabilitat ambiental d’aquestes illes ni amb garantir-ne un millor futur”. “Siguem clars!”, va exclamar, manifestant un sentiment que comparteixen bona part de les bases d’aquesta formació. Això sí, la presència dels ecosobiranistes als governs de les principals institucions no ha suposat cap reducció de la despesa en promoció, ja que MÉS no gestiona cap àrea turística. “En els pactes, cada partit acaba funcionant de manera molt independent”, admet una font d’aquesta coalició.

Les principals entitats ecologistes, com el GOB i Terraferida, que fa només uns dies varen impulsar amb altres organitzacions una protesta envoltant el Consolat –per reclamar un decreixement turístic a l’estiu i menys promoció–, demanen des de fa mesos que les institucions no promoguin més que es visitin les Illes. De fet, la convocatòria es va fer el Dia mundial del turisme en coordinació amb altres ciutats europees que pateixen situacions semblants. “Dia del col·lapse del turisme. Basta de turistització”, es podia llegir a les pancartes, entre altres al·lusions a la necessitat de redreçar el rumb. Mentrestant, la presidenta del Govern, Francina Armengol, i el Conseller Iago Negueruela premiaven empresaris i treballadors turístics. Entre els guardonats, no varen faltar grans companyies del sector com Iberostar o Melià.

El transport no rendible

A més dels hotelers, el sector del transport també demana que no es redueixin les partides de promoció turística. I ho justifica afirmant que, malgrat que ve molta de gent, la pujada de costos fa que la rendibilitat baixi. D’aquí ve la por a una hipotètica reducció de visitants. El president de la Federació Empresarial Balear de Transports (FEBT), Rafel Roig, explica que, a pesar que la temporada d’aquest estiu ha estat millor del que s’esperava i similar a la del 2019, no ha estat rendible. De fet, el cost del sector del transport (taxis i autobusos) ha superat les depeses d’abans de la pandèmia en un 30%. Tot i que hi ha hagut més visitants, “les estades han estat més curtes”. “Hi ha hagut moments puntuals de saturació”, admet Roig. Així i tot, opina que no cal canviar el model de promoció turística i hem de continuar potenciant la promoció de les Balears”. La seva justificació és que “la gent ve al que ve: a gaudir del sol i la platja”.

Els hotelers, això sí, coincideixen amb altres veus que “cal incidir encara més en les temporades mitjana i baixa, no només amb la promoció, també oferint més serveis durant aquests mesos. Les gandules, els serveis, tot acaba el 30 d’octubre. Ens hem de creure la desestacionalització”, sentencia Maria José Aguiló.

stats