Finances personals
Economia 05/08/2022

Compensacions d'entre 250 i 600 euros: els teus drets davant les vagues de les aerolínies

Les companyies han d'indemnitzar els passatgers, oferir-los una alternativa i cobrir els costos addicionals

3 min
Les vagues d'aquest estiu del personal de Ryanair i Easyjet han provocat cancel·lacions de desenes de vols.

BarcelonaL'estiu és l'època de l'any amb més viatges, però també és la que acostuma a acumular més vagues als aeroports. Aquest any no està sent una excepció i al llarg dels últims dos mesos s'han produït nombroses jornades de vaga del personal de cabina de Ryanair i Easyjet , dues de les principals aerolínies de baix cost d'Europa. I Vueling ho ha evitat amb un acord salarial assolit aquesta mateixa setmana.

Qui convoqui la vaga pot fer variar molt a què tenen dret els passatgers de vols cancel·lats, ja que si es tracta d'una vaga de personal de l'aerolínia, la companyia té l'obligació d'oferir més compensacions als seus clients que si es tracta d'una vaga de treballadors externs, com ara personal de terra, personal de l'aeroport o controladors aeris. L'organització de consumidors Facua recorda que el Tribunal de Justícia de la Unió Europea va sentenciar el 2018 que una vaga dels seus mateixos treballadors no entra dintre de les anomenades "circumstàncies excepcionals" que eximeixen les companyies de compensar els passatgers afectats per cancel·lacions, com sí que serien, per exemple, desastres naturals.

Ara bé, la normativa europea dona opcions a les aerolínies per evitar-se indemnitzacions. Si es cancel·la un vol, l'empresa no ha de pagar els viatgers si els avisa amb certa antelació. Una opció és que el vol es cancel·li, com a mínim, catorze dies abans de la data de sortida. En un cas així, la simple notificació i el reemborsament dels diners pagats –si és el cas– pel client seran suficients i el viatger no podrà reclamar res més.

En canvi, si l'avís es produeix entre set i catorze dies abans de la sortida, cal que l'aerolínia ofereixi un vol alternatiu que surti menys de dues hores abans que el cancel·lat i que arribi a la destinació menys de quatre hores més tard de l'hora d'arribada del bitllet original. L'última excepció és si la notificació de cancel·lació es produeix amb menys d'una setmana d'antelació, quan cal que el bitllet alternatiu que s'ofereixi als consumidors afectats surti menys d'una hora abans i aterri menys de dues hores més tard que el vol suspès.

En cas que no es produeixi cap d'aquestes circumstàncies i es cancel·li un vol el mateix dia, llavors és quan les aerolínies han de compensar les pèrdues i indemnitzar l'usuari, a més de mantenir-se l'obligació d'oferir-li un viatge alternatiu o, si ho prefereix el client, retornar-li els diners del bitllet abans de set dies. Les indemnitzacions depenen de la distància del vol.

Concretament, la llei europea estableix que les cancel·lacions no avisades als passatgers –i sense les alternatives mencionades anteriorment– obliguen les aerolínies a pagar 250 euros a cada passatger en el cas de vols a destinacions ubicades a menys de 1.500 quilòmetres. En el cas de vols que surtin des del Prat, un radi de 1.500 quilòmetres inclou tot el territori de gairebé una vintena d'estats europeus –la majoria dels de l'Europa Occidental, a part de Tunísia–, a més de bona part d'Alemanya, Anglaterra, Txèquia, el Marroc i Algèria.

Per a vols entre aeroports de la Unió Europea de més de 1.500 quilòmetres la indemnització augmenta fins a 400 euros per persona, la mateixa quantitat que per als vols extracomunitaris entre 1.500 i 3.500 quilòmetres, la qual cosa inclou bitllets a països com Turquia, el Líban, Israel, Egipte, Mali o el Senegal, entre altres. Per acabar, la compensació puja fins als 600 euros per a vols de més de 3.500 quilòmetres, és a dir, transoceànics.

Totes aquestes compensacions es poden reduir a la meitat si l'aerolínia posa a disposició dels passatgers un vol alternatiu que arribi menys d'una hora més tard que la marcada al bitllet original. Aquestes indemnitzacions reduïdes al 50% també s'apliquen per als vols que arriben amb més de tres hores de retard.

Ara bé, aquestes compensacions s'apliquen en cas de vaga de la plantilla de l'aerolínia, però no quan la vaga és del personal d'altres empreses. En aquest cas, les companyies aèries no oferiran indemnització, però continuen tenint l'obligació de donar alternatives com més aviat millor a tots els consumidors afectats per cancel·lacions.

Altres compensacions

A banda de pagar les indemnitzacions als usuaris i d'oferir-los una manera alternativa d'arribar a la seva destinació, durant els temps d'espera addicional a l'aeroport les companyies aèries han d'assegurar-se que els passatgers tenen prou menjar i beguda, indica Facua. I si el vol alternatiu representa que els passatgers passin una nit a l'aeroport, també els ha d'oferir gratuïtament un hotel on passar la nit i els trasllats corresponents.

A més, si les circumstàncies comporten que la cancel·lació d'un vol representa costos extres per als usuaris, aquests tenen el dret a reclamar a l'aerolínia que els cobreixi al 100%. Aquests casos, per exemple, es donen quan es perden cancel·lacions d'hotels, vols amb altres companyies, reserves de cotxes de lloguer o altres costos típics de viatges.

stats