Banca

CaixaBank dispara el seu benefici gràcies a la fusió amb Bankia en l'any del gran ERO

L'entitat va guanyar 2.359 milions, el seu rècord històric, i fins a 5.226 comptant efectes comptables de la fusió

3 min
Seu de CaixaBank. Font: CaixaBank.

BarcelonaEl nou CaixaBank comença a enlairar-se. L'entitat catalana amb seu a València ha superat del tot la crisi del covid i ha tancat el 2021 amb un benefici net de 2.359 milions d'euros, xifra molt superior al millor resultat de la seva història, els 1.985 milions del 2018. Però aquests guanys es disparen fins als 5.226 milions si s'hi inclou el fons de comerç o badwill, concepte que es deriva de la fusió amb Bankia i que és una obligació comptable que apareix al compte de resultats tot i no ser ingressos reals. Les xifres són d'impacte: el 2020 els guanys eren de 1.381 milions; la xifra de 2.359 és un 70% més elevada, i la de 5.226 milions, quasi quatre vegades superior.

Tot plegat ha arribat en l'any de la fusió bancària més gran de la història d'Espanya, que es va tancar al març i que va propiciar un dels ERO més grans de la història de les empreses catalanes, ja que va afectar 6.452 treballadors. Per trobar-ne un de més gran cal remuntar-se al de Seat l'any 1993, per bé que la gran majoria de les sortides han sigut voluntàries. El president de CaixaBank, José Ignacio Goirigolzarri, ha tingut paraules d'agraïments per als afectats per l'ERO: "Gràcies a la seva aportació estem on estem i per a ells tenim un missatge d'agraïment sincer".

El volum de negoci del grup se situa gairebé en els 972.922 milions d'euros, prop d'un bilió, i els recursos a clients creixen un 49,2%, fins als 619.971 milions d'euros. Sense comptar l'aportació de Bankia, els recursos de clients han registrat un creixement orgànic interanual del 10,5%. El procés de reestructuració laboral ha generat un cost net de 1.433 milions d'euros. El president de CaixaBank, José Ignacio Goirigolzarri, ha destacat que l'exercici ha estat marcat per haver completat "amb èxit el procés d'integració més gran del sector", i que, a més, el grup ha aconseguit reforçar la seva posició comercial.

Quant als actius sota gestió, se situen en els 158.020 milions d'euros, cosa que suposa un increment del 48,2% incloent-hi Bankia i del 16,5% de forma orgànica. D'altra banda, el crèdit brut a la clientela arriba als 352.951 milions d'euros, fet que es tradueix en un creixement del 44,7% en el conjunt de l'any. No obstant això, si no es té en compte la integració de Bankia, aquesta partida disminueix un 4,9%.

Més dividends

Segons ha indicat l'entitat, "la sòlida posició posterior a la fusió" ha permès CaixaBank reprendre la seva política de dividends. En aquest sentit, el consell d'administració ha acordat proposar en la pròxima junta general d'accionistes la distribució d'un dividend en efectiu de 0,1463 euros bruts per acció. Això suposa un desemborsament de 1.179 milions d'euros, equivalent al 50% sobre el resultat consolidat ajustat pels impactes extraordinaris de la fusió amb Bankia.

El conseller delegat de l'entitat, Gonzalo Gortázar, ha recordat que els beneficiaris dels bons resultats del banc són diferents: 663.000 accionistes minoristes, a més dels institucionals i lògicament la Fundació Bancària La Caixa, primer propietari del banc, i l'Estat, a través del Frob, que és el segon.

També ha recordat que en l'activitat bancària no es percep un impacte negatiu com a conseqüència de la crisi del covid. "Els nostres crèdits ICO tenen una morositat del 3,5%, i els del conjunt del banc, un 3,6%, la més baixa del mercat, i no hi veiem signes d'alarma", ha explicat Gortázar. Cal recordar que en els pitjors moments de la crisi financera, aquest indicador, que es deriva de la incapacitat de tornar els crèdits per part de famílies i empreses, va arribar al 14%.

Els bons resultats del banc que presideix Goirigolzarri situen l'entitat un esglaó més a prop dels dos grans gegants d'Espanya, Banco Santander i BBVA, als quals supera àmpliament al mercat espanyol. Interrogat sobre si el bon ritme de l'entitat provocarà alguna operació corporativa per part dels seus dos competidors, el banquer biscaí no s'ha mullat: "Caldria preguntar-ho a ells; segur que els provoquem una lògica i natural tendència competitiva".

Goirigolzarri també ha defensat el tracte que l'entitat dispensa als clients de més edat, però ha admès que "sempre es pot millorar".

stats