Desempaquetant un Rubens: el delicat camí d’un tresor fins a Barcelona
'El judici de Paris' s'instal·la al CaixaForum i es podrà veure després de nou mesos en restauració
BarcelonaHi ha feines carregades de responsabilitat però que també són un privilegi. Alicia Peral, conservadora del Museu del Prado, defineix així la seva tasca com a correu de la institució, és a dir, com una de les persones encarregades d'acompanyar les obres d'art en els trasllats i d'assegurar-se que arriben a lloc sense cap canvi. Sobre ella ha recaigut l'encàrrec de garantir que El judici de Paris, de Rubens, arribava al CaixaForum de Barcelona exactament igual que va sortir del Prado i que el quadre s'instal·lava al museu amb les condicions necessàries per assegurar-ne la bona conservació. Ha estat un trasllat de cinc dies de feina que ha implicat dos camions de grans dimensions, els ulls afilats de la conservadora i una porta del CaixaForum que s'ha hagut de serrar perquè l'obra pogués entrar directament a la sala on s'exhibirà del 29 de maig al 21 de setembre, dins de l'exposició Rubens i els artistes del barroc flamenc.
El judici de Paris, una de les obres magnes de Rubens (Siegen, 1577 - Anvers, 1640), va arribar a Barcelona divendres passat. El quadre ha viatjat dins d'una caixa de fusta i protegit amb escuma i un plàstic policarbonat. El tràiler que el transportava té detectors de temperatura i humitat "que es disparen si hi ha alguna variació", diu Peral. Amb l'obra d'art hi anava també un escorta per garantir-ne la seguretat i dos conductors que han fet torns.
"Un dels requisits dels trasllats és que les peces es moguin el mínim possible", explica la coordinadora de l'exposició, Anna Penalba. El judici de Paris fa dos metres d'alt i gairebé quatre d'amplada. Per complir amb les condicions i fer-lo passar pel camí més ràpid fins a la sala d'exhibició, els tècnics van haver de serrar la porta del CaixaForum que dona al carrer dels Morabos. Una vegada allà, van descarregar l'enorme caixa de fusta que el protegia i van deixar-lo reposar durant quatre dies, fins que aquest dimarts s'ha penjat a la paret de l'exposició.
El procés de desempaquetar l'obra (els influencers en dirien unboxing i ho penjarien a TikTok) és lent i requereix cura, paciència i precisió. Peral ha supervisat com un equip de tècnics feien lliscar els pestells i en treien la tapa mentre un grup reduït de periodistes observaven tot el ritual. Amb el quadre descobert, la conservadora s'ha dedicat a resseguir-ne cada detall amb una llanterna i comparar-la amb una fotografia de l'obra en alta resolució per comprovar que ha arribat a Barcelona sana i estàlvia (una tasca que explica molt bé l'escriptora Marta Orriols a la seva darrera novel·la, A l'altra banda de la por). "Poques vegades ens trobem sorpreses. Si detectés alguna cosa, podria fer una intervenció puntual o valorar altres accions, en funció de la magnitud. És una feina minuciosa", detalla Peral. A canvi d'aquesta responsabilitat, té l'oportunitat de gaudir de les obres com pocs poden fer: des de ben a prop, l'estona que necessiti i sense la munió de visitants del museu.
Exposat per primer cop sense els afegits de Carles III
El quadre de Rubens, pintat cap al 1638, mostra el desencadenant de la Guerra de Troia: les deesses Venus, Juno i Minerva discuteixen qui de les tres és la més bella mentre que Zeus designa Paris perquè emeti un veredicte. L'obra és un dels tresors del Museu del Prado, d'on no s'havia mogut des de feia més de deu anys. L'exhibició a Barcelona és encara més especial perquè mostra el quadre restaurat i amb alguns canvis. "Al rei Carles III li molestava la nuesa de les deesses, i al segle XVIII va demanar a un pintor de cambra que en tapés parcialment les natges i les pelvis amb un mocador. Ara hem pogut eliminar aquests afegits i es podrà veure tal com el va pintar Rubens", assenyala Peral.
La restauració ha durat nou mesos i també ha consistit a "retirar el vernís brut i recuperar la profunditat dels negres, perquè el quadre s'estava tornant groc", afegeix la conservadora. Peral, juntament amb altres membres del museu, també s'ha encarregat de supervisar el trasllat de 63 peces més del pintor que formaran part de l'exposició del CaixaForum i que reflecteix el talent de Rubens en la màxima esplendor.